خداوند متعال در سوره حجر درآیه 29 می فرماید : « و نفخت فیه من روحی» دمیدم در او (انسان) از روح خودم» انسان به برکت روح الهی ، قدرت رشد و پیشرفت و تعالی در همه زمینه ها اعم از مادی، معنوی اخلاقی واعتقادی دارد و می تواند موجودی متفاوت نسبت به زمان قبل خود باشد و همواره در تغیر و تحول و تبدیل به موجودی متعال و متکامل باشد، برای همین او اشرف مخلوقات است.
درباره روح، قرآن کریم فراوان از این واژه بکار گرفته است :
1- در یک جا معنی « وحی و قرآن» را می دهد بطور مثال « وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا » همان گونه که بر پیامبران پیشین وحی فرستادیم بر تو نیز روحی را بفرمان خود وحی کردیم . ( سوره شوری آیه 52)
2- در جائی به معنایی که در جانداران می یابیم و مبدأ حیات و منشأ احساس وحرکت ارادی است . « یوم یقوم الروح و الملائکه صفا »روزی که روح و ملائکه در یک صف ایستادند ( سوره نباء 38 )
3- در جائی دیگرآمده که « تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم » نازل گردید ملائک و روح در شب قدر به امر پروردگارشان این روح غیر از ملائکه است لیکن جز درامر وحی و تبلیغ استفاده میشود (سوره قدر)
گاهی به آن حقیقتی اطلاق میشود که در حیوانات و نباتات زنده وجود دارد و پاره ای از آیات اشاره به این معنا دارد یعنی زندگی حیوانات و نباتات را هم «روح» نامیده میشود چرا که هر موجود زنده ای روحی از حیات در او می باشد که به حرکت احساس و درک و رشد حتی جسمی می رسد.
با توجه به مطالبی که بیان گردید، روح در آیات قرآن که متعدد آمده است، هر کدام معنای خودش را می دهد و در جای خود منظور و هدف خاصی دارد .
و اگر خداوند متعال می فرماید: در انسان از روح خود دمیدم، تفاوت با روحی است که در سوره قدر می فرماید: (تنزل الملائکه و روح و یا یوم یقوم الروح و الملائکه صفا ) در بعضی از جوانب و ماهیات خواهد داشت البته خداوند متعال ب پیامبر (ص) فرمود «یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» از تو درباره روح سوال می کنند بگو روح از امرپروردگار من است و آنچه که درباره روح به شما خداوند داده، بسیار کم است .
پس روح موقعیتی در عالم وجود دارد و آثار و خواصی در این عالم بروز می دهد که بسیار بدیع و عجیب است که ما از آن و آثار آن بی خبریم.
منابع:
1- روح و دانستنیهای آن ، احمد زمردیان .
2- پرسشهای شما، پاسخهای المیزان، اسداللهی نیا.
3- در محضر استاد(علامه طباطبایی)، محمدحسین رخشاد.
4- در محضر استاد(علامه حسن زاده آملی) ، محسن غرویان .
5- توصیه ها، پرسشها و پاسخها، آیت الله جوادی آملی .
6- تفسیرالمیزان(13) ، علامه طباطبایی .
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
درباره روح، قرآن کریم فراوان از این واژه بکار گرفته است :
1- در یک جا معنی « وحی و قرآن» را می دهد بطور مثال « وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا » همان گونه که بر پیامبران پیشین وحی فرستادیم بر تو نیز روحی را بفرمان خود وحی کردیم . ( سوره شوری آیه 52)
2- در جائی به معنایی که در جانداران می یابیم و مبدأ حیات و منشأ احساس وحرکت ارادی است . « یوم یقوم الروح و الملائکه صفا »روزی که روح و ملائکه در یک صف ایستادند ( سوره نباء 38 )
3- در جائی دیگرآمده که « تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم » نازل گردید ملائک و روح در شب قدر به امر پروردگارشان این روح غیر از ملائکه است لیکن جز درامر وحی و تبلیغ استفاده میشود (سوره قدر)
گاهی به آن حقیقتی اطلاق میشود که در حیوانات و نباتات زنده وجود دارد و پاره ای از آیات اشاره به این معنا دارد یعنی زندگی حیوانات و نباتات را هم «روح» نامیده میشود چرا که هر موجود زنده ای روحی از حیات در او می باشد که به حرکت احساس و درک و رشد حتی جسمی می رسد.
با توجه به مطالبی که بیان گردید، روح در آیات قرآن که متعدد آمده است، هر کدام معنای خودش را می دهد و در جای خود منظور و هدف خاصی دارد .
و اگر خداوند متعال می فرماید: در انسان از روح خود دمیدم، تفاوت با روحی است که در سوره قدر می فرماید: (تنزل الملائکه و روح و یا یوم یقوم الروح و الملائکه صفا ) در بعضی از جوانب و ماهیات خواهد داشت البته خداوند متعال ب پیامبر (ص) فرمود «یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» از تو درباره روح سوال می کنند بگو روح از امرپروردگار من است و آنچه که درباره روح به شما خداوند داده، بسیار کم است .
پس روح موقعیتی در عالم وجود دارد و آثار و خواصی در این عالم بروز می دهد که بسیار بدیع و عجیب است که ما از آن و آثار آن بی خبریم.
منابع:
1- روح و دانستنیهای آن ، احمد زمردیان .
2- پرسشهای شما، پاسخهای المیزان، اسداللهی نیا.
3- در محضر استاد(علامه طباطبایی)، محمدحسین رخشاد.
4- در محضر استاد(علامه حسن زاده آملی) ، محسن غرویان .
5- توصیه ها، پرسشها و پاسخها، آیت الله جوادی آملی .
6- تفسیرالمیزان(13) ، علامه طباطبایی .
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی