امام، خامنه اى، سیستانى، نورى، فاضل و وحید: چنانچه در بین سال، از درآمد آن سال تهیه کرده و از شأنش بیشتر نباشد، خمس ندارد.توضیح المسائل مراجع، م 1777؛ خامنه اى، اجوبة، س 905 و 917؛ نورى، توضیح المسائل، م 1773؛ وحید، توضیح المسائل، م 1785.
صافى و بهجت: اگر جهیزیه در زمانى که دختر در معرض (سن) ازدواج است، تهیه شود، خمس ندارد.صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 748؛ بهجت، توضیح المسائل، م 1391.
مکارم: چنانچه تهیه جهیزیه از پیش، در میان مردم رایج باشد و به صورت هزینه معمولى در آید و یا اگر تهیه نکنند، عیب محسوب مى شود، خمس ندارد.مکارم، استفتاءات، ج 2، س 548 و توضیح المسائل مراجع م 777.
تبریزى: آنچه در سال ازدواج تهیه شده، خمس ندارد و آنچه در سال هاى قبل تهیه شده است، بنابر احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد. آرى اگر اموالى را قبل از بلوغ دختر، به او بخشیده اند، پرداخت خمس آن بر دختر واجب نیست.تبریزى، توضیح المسائل، م 1786 و استفتاءات، س 822.
صافى و بهجت: اگر جهیزیه در زمانى که دختر در معرض (سن) ازدواج است، تهیه شود، خمس ندارد.صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 748؛ بهجت، توضیح المسائل، م 1391.
مکارم: چنانچه تهیه جهیزیه از پیش، در میان مردم رایج باشد و به صورت هزینه معمولى در آید و یا اگر تهیه نکنند، عیب محسوب مى شود، خمس ندارد.مکارم، استفتاءات، ج 2، س 548 و توضیح المسائل مراجع م 777.
تبریزى: آنچه در سال ازدواج تهیه شده، خمس ندارد و آنچه در سال هاى قبل تهیه شده است، بنابر احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد. آرى اگر اموالى را قبل از بلوغ دختر، به او بخشیده اند، پرداخت خمس آن بر دختر واجب نیست.تبریزى، توضیح المسائل، م 1786 و استفتاءات، س 822.