۱۳۹۸/۰۸/۲۵
–
۸۰۱ بازدید
ایا این موضوع که امام زمان بعد از ظهور و تشکیل حکومت هر جوانی که احکام دینش رابلد نباشد گردنش را میزند درست است؟؟؟….
چنین چیزی درست نیست و امام زمان گردن جوانانی که یاد گرفته اند را نمی زند. حضرت مهدی(عج) مظهر رحمت پرودگار است. او میآید تا با ظهورش بشریت را از شرک و فساد و حکومت ستمگران نجات دهد و انسانها در سایه حکومت عدل او راه راستی را طی کنند. بنابراین در زمان ظهور و حاکمیت او، به جز یارانش، افراد بسیاری از مردمان به حیات خود ادامه میدهند و تحت راهنماییهای او به سمت خیر و صلاح گام برمیدارند.
باید توجه داشت که امام واسطه فیض خداوند است که به برکت وجود او برکات الهی شامل حال مردم می شود. زمین به برکت وجود آن ها نعمت های الهی مانند روییدنی ها و میوه ها و محصولاتش را در اختیار جهانیان قرار می دهد و آسمان، باران و سایر روزی ها را بر آن ها نازل می کند و اگر لحظه ای وجود امام از نظام آفرینش حذف شود، زمین اهل خود را هلاک می سازد.(کافی، ج 4، ص 577.)
بنابر روایات آن حضرت در شرایطی ظهور می کند که انسان ها از جور و ستم حکومت های ظالم و مکاتب دروغین مدعی نجات بخشی بشریت، به تنگ آمده و در نتیجه به بیراهه رفتن ها جامعه جهانی دچار انواع بلاهای اجتماعی شده اند. بحران ها و آشوب های مختلف اجتماعی، در مجموع شرایطی را فراهم می کنند که وقتی حضرت به اذن پروردگار عالم ظهور کنند و مردم را به سوی خود فرا می خوانند در کمترین زمان ممکن از سرتاسر عالم انسان های عدالت خواه و تشنه امنیت و آسایش خود را به نزد آن حضرت می رسانند و لحظه به لحظه بر تعداد یاران وی افزوده می شود تا به آنجا که در کمتر از یک سال به کمک خود مردم، حکومت عدل جهانی در سراسر کره زمین استقرار پیدا می کند و بساط ستم و ظلم و تعدی برچیده می شود و بشریت به آرزوی دیرینه خود که همانا صلح و امنیت و آسایش کامل است، دست می یابد.این کار به راحتی هم انجام نمی گیرد، چه بسیار افرادی که منافع نامشروع خود را در خطر دیده و به مخالفت با آن حضرت برمی خیزند و در صدد جنگ برمی آیند که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همانند همه اولیای الهی با شیوه های مختلف آن ها را به راه راست فراخوانده، از وارد شدن به جنگ برحذر می دارد. در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «مهدی آنان را با کلامی حکیمانه به پذیرش حق دعوت می کند و با زیباترین و شیرین ترین سخنان آن ها را موعظه می کند که بسیاری از آن ها توجه کرده، به حق گردن می نهند و دست از مخالفت و ستمگری و تعدی بر می دارند».(بحارالانوار، ج 53، ص 11.) با این وجود باز افرادی خواهند بود که بر عناد خویش اصرار ورزیده و بر موضع ظالمانه خود پافشاری می کنند؛ بنابراین امام در مقابل آن ها به شیوه های قهرآمیز متوسل می شوند. همچنان که روایات بیانگر آن است که آن حضرت از ظالمان و ستم پیشگان انتقام می گیرد تا جور و ستم را از ریشه برکند؛ شوکت و عظمت پوشالی سرکشان را درهم شکند؛ کاخ شرک و نفاق را ویران سازد و شاخه های گمراهی و شقاوت و فسق و فجور را قطع کند.(مکیال المکارم، ج 1، ص 49)
آنچه از مجموع روایات به دست میآید این است که چون حضرت حرکت خود را با تبلیغ و تبیین کامل شروع میکند اکثر قریب به اتفاق مردم با توجه به فطرت الهی خود، پیام و دعوت حضرت را میپذیرند. راه توبه نیز هیچ وقت به روی انسان بسته نیست و اگر انسان واقعا از اشتباه خود پشیمان باشد، حضرت وی را میبخشد. اصلا حضرت برای هدایت میآید و به همین علت ابتدا از مردم میخواهد به راه حق برگردند. پس حرکت حضرت با تبلیغ و تبیین حقیقت آغاز میشود. او پیامآور صلح و راستی است. امام مهدى عج پس از آن که حکومت بر جهان را در دست گرفت، عملکردى کامل، چند جانبه و اخلاق محور ارائه خواهد داد. بر این اساس نظام سیاسى و دولت امام مهدى عج دولتى کارآمد و متکامل خواهد بود؛ کارآمدى به معناى بالفعل نمودن، بهره بردارى کامل، سازمند، متعادل و متعالى از تمامى استعدادها، امکانات و فرصت هاى اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى و کاهش یا از بین بردن تعدیّات و ضایعات. چنین رویکردى، نه آرمانى است و نه غیر قابل دسترس بلکه طرحى عملى و قابل دسترس و اجراست، زیرا در عصر ظهور، موانع و مشکلات (ستیزه جویى، جنگ، فسادگرى و تجاوزگرى) از بین خواهد رفت و امامى عالم، مدیر، توانمند و عادل، زعامت دینى – سیاسى مردم را عهده دار خواهد شد. این دو به معناى، استفاده بهینه و کارآمد از تمامى امکانات و منابع در راستاى کمال خواهى انسان است.
در این رابطه می توان به روایات، اهداف و ویژگى هاى آن دولت استناد کرد. بر اساس این مؤلّفه ها، دولت آن حضرت در تمامى ابعاد و شؤون زندگى انسان، داراى برنامه و خط و مشى خاصى خواهد بود. مهم ترین آنها، اقدامات و برنامه هاى اخلاقى و تربیت دینى است و حتى کار ویژه هاى اقتصادى، سیاسى و اجتماعى آن، براى تعالى و تکامل اخلاقى و روحى انسان ها خواهد بود. برخى از این شواهد، دلایل و ویژگى ها عبارت است از: الف) روایات
روایات مختلف در این موضوع – به خصوص حدیث «اکمل به اخلاقهم» – دلالت بر اهمیت و محوریت اخلاق و عقلانیت و رشد و بالندگى معنوى و فکرى انسان ها در دولت مهدوى دارد:
امام باقرعلیه السلام مى فرماید: «چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان مى گذارد و عقول آنها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را به کمال مى رساند».
در روایت دیگرى آمده است: «وقتى قائم ما قیام کند، دست [عنایتش ] را بر سر بندگان مى نهد و بدین وسیله عقل آنها زیاد شده و فهم شان بالا مى رود (کامل مى گردد).
کمال اخلاقى و فکرى مورد اشاره در این روایت، بیانگر مهم ترین و بنیادى ترین اقدام امام مهدى عج جهت ریشه کنى ناراستى ها و کاستى هاى زندگى بشرى است.
پیامبرصلى الله علیه وآله مى فرماید: «… دل هاى بندگان را پر از عبادت مى کند و عدلش فراگیر مى شود» و «خداوند به وسیله او دروغ را نابود مى سازد و روزگار سخت و رنج آور را مى برد و ذلّت بردگى و بندگى را از گردن هاى شما بیرون مى کشد».
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «الملک یومئذٍ للَّه» مى فرماید: «ملک و پادشاهى امروز از آن خداست، پادشاهى دیروز نیز از آن خدا بود، پادشاهى فردا هم از آن خداست؛ لکن هنگامى که قائم ما قیام کند، جز خداى – تبارک و تعالى – پرستیده نمى شود»، یعنى مهم ترین ثمره این دولت هدایت مردم و زنده کردن جامعه مرده است.
در روایتى دیگر آمده است: «[مهدى عج ] با تقوا گام مى سپارد و بر اساس هدایت رفتار مى کند…». هدایت و ارشاد – تکوینى و تشریعى – از مهم ترین اقدامات دولت مهدوى است که در سایه تعالى روحى و تکامل اخلاقى مردم به بار مى نشیند. همچنین او این امت را پس از آن که تباه [و فاسد ]شده اند، اصلاح مى کند». بر اساس این روایت اصلاح مردم بعد از فساد اخلاقى آنان و تغییر بنیادین رفتارها، گفتارها و پندارهاى غیر اخلاقى و آلوده آنها، مهم ترین و درخشان ترین اقدام دولت امام مهدى عج خواهد بود. این احیاگرى و اصلاح و نوسازى معنوى، مطلق و فراگیر است و پس از آن فساد و انحرافى وجود نخواهد داشت و زمین نورانى و پر از صفا و معنویت خواهد شد: «زمین با نور پروردگارش – منوّر مى شود» و «چون قائم ما قیام کند، زمین به نور پروردگارش روشن مى گردد و مردم همگى بى نیاز شوند».
.
در روایت دیگرى آمده است: «زمین را از… نور و برهان آکنده مى سازد» و نیز «خداوند زمین را به دست قائم زنده و احیا مى گرداند، بعد از آن که زمین با کفر ساکنانش مرده باشد». در روایات دیگر اشاره شده که مرگ دل ها، با ترک امر به معروف و نهى از منکر، قتل، گرسنگى (فقر) و… بوده است. امام زمان عج به راستى کیمیاگرى مى کند و با توجه به ولایت تکوینى، جامعه مرده و دل هاى زنگار گرفته را احیا مى کند و سعادت و روزى آنان را در معنویت و خردورزى آنان قرار مى دهد.
همچنین در حدیثى آمده است: «دنیا و مردم آن در دوران حکومت مهدى عج، پاک و پاکیزه مى شوند» و «امر خداوند، برترى داده شده و دین خدا ظاهر مى گردد».
انسان ها همواره به جهت غفلت، نادانى و ناسپاسى غرق در گناه و فساد هستند که از این امر در اصطلاح قرآنى به کورى، گنگى و کرى یاد مى شود. این گونه امراض روحى و روانى در عصر امام مهدى عج مداوا مى شود و زمینه هاى ناهنجارى هاى اخلاقى از بین مى رود: «شیوه پیامبر خدا را در پیش مى گیرد و شما را از کورى، کرى و گنگى نجات مى دهد» و «قلعه هاى گمراهى و دل هاى بسته را مى گشاید». همچنین «خداوند به دست او از نابودى و تباهى نجات مى دهد و به وسیله او از گمراهى به [راه درست ] هدایت مى کند».
ر.ک : تعلیم و تربیت در عصر ظهور ، رحیم کارگر ، مرکز تخصصی مهدویت
باید توجه داشت که امام واسطه فیض خداوند است که به برکت وجود او برکات الهی شامل حال مردم می شود. زمین به برکت وجود آن ها نعمت های الهی مانند روییدنی ها و میوه ها و محصولاتش را در اختیار جهانیان قرار می دهد و آسمان، باران و سایر روزی ها را بر آن ها نازل می کند و اگر لحظه ای وجود امام از نظام آفرینش حذف شود، زمین اهل خود را هلاک می سازد.(کافی، ج 4، ص 577.)
بنابر روایات آن حضرت در شرایطی ظهور می کند که انسان ها از جور و ستم حکومت های ظالم و مکاتب دروغین مدعی نجات بخشی بشریت، به تنگ آمده و در نتیجه به بیراهه رفتن ها جامعه جهانی دچار انواع بلاهای اجتماعی شده اند. بحران ها و آشوب های مختلف اجتماعی، در مجموع شرایطی را فراهم می کنند که وقتی حضرت به اذن پروردگار عالم ظهور کنند و مردم را به سوی خود فرا می خوانند در کمترین زمان ممکن از سرتاسر عالم انسان های عدالت خواه و تشنه امنیت و آسایش خود را به نزد آن حضرت می رسانند و لحظه به لحظه بر تعداد یاران وی افزوده می شود تا به آنجا که در کمتر از یک سال به کمک خود مردم، حکومت عدل جهانی در سراسر کره زمین استقرار پیدا می کند و بساط ستم و ظلم و تعدی برچیده می شود و بشریت به آرزوی دیرینه خود که همانا صلح و امنیت و آسایش کامل است، دست می یابد.این کار به راحتی هم انجام نمی گیرد، چه بسیار افرادی که منافع نامشروع خود را در خطر دیده و به مخالفت با آن حضرت برمی خیزند و در صدد جنگ برمی آیند که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همانند همه اولیای الهی با شیوه های مختلف آن ها را به راه راست فراخوانده، از وارد شدن به جنگ برحذر می دارد. در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «مهدی آنان را با کلامی حکیمانه به پذیرش حق دعوت می کند و با زیباترین و شیرین ترین سخنان آن ها را موعظه می کند که بسیاری از آن ها توجه کرده، به حق گردن می نهند و دست از مخالفت و ستمگری و تعدی بر می دارند».(بحارالانوار، ج 53، ص 11.) با این وجود باز افرادی خواهند بود که بر عناد خویش اصرار ورزیده و بر موضع ظالمانه خود پافشاری می کنند؛ بنابراین امام در مقابل آن ها به شیوه های قهرآمیز متوسل می شوند. همچنان که روایات بیانگر آن است که آن حضرت از ظالمان و ستم پیشگان انتقام می گیرد تا جور و ستم را از ریشه برکند؛ شوکت و عظمت پوشالی سرکشان را درهم شکند؛ کاخ شرک و نفاق را ویران سازد و شاخه های گمراهی و شقاوت و فسق و فجور را قطع کند.(مکیال المکارم، ج 1، ص 49)
آنچه از مجموع روایات به دست میآید این است که چون حضرت حرکت خود را با تبلیغ و تبیین کامل شروع میکند اکثر قریب به اتفاق مردم با توجه به فطرت الهی خود، پیام و دعوت حضرت را میپذیرند. راه توبه نیز هیچ وقت به روی انسان بسته نیست و اگر انسان واقعا از اشتباه خود پشیمان باشد، حضرت وی را میبخشد. اصلا حضرت برای هدایت میآید و به همین علت ابتدا از مردم میخواهد به راه حق برگردند. پس حرکت حضرت با تبلیغ و تبیین حقیقت آغاز میشود. او پیامآور صلح و راستی است. امام مهدى عج پس از آن که حکومت بر جهان را در دست گرفت، عملکردى کامل، چند جانبه و اخلاق محور ارائه خواهد داد. بر این اساس نظام سیاسى و دولت امام مهدى عج دولتى کارآمد و متکامل خواهد بود؛ کارآمدى به معناى بالفعل نمودن، بهره بردارى کامل، سازمند، متعادل و متعالى از تمامى استعدادها، امکانات و فرصت هاى اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى و کاهش یا از بین بردن تعدیّات و ضایعات. چنین رویکردى، نه آرمانى است و نه غیر قابل دسترس بلکه طرحى عملى و قابل دسترس و اجراست، زیرا در عصر ظهور، موانع و مشکلات (ستیزه جویى، جنگ، فسادگرى و تجاوزگرى) از بین خواهد رفت و امامى عالم، مدیر، توانمند و عادل، زعامت دینى – سیاسى مردم را عهده دار خواهد شد. این دو به معناى، استفاده بهینه و کارآمد از تمامى امکانات و منابع در راستاى کمال خواهى انسان است.
در این رابطه می توان به روایات، اهداف و ویژگى هاى آن دولت استناد کرد. بر اساس این مؤلّفه ها، دولت آن حضرت در تمامى ابعاد و شؤون زندگى انسان، داراى برنامه و خط و مشى خاصى خواهد بود. مهم ترین آنها، اقدامات و برنامه هاى اخلاقى و تربیت دینى است و حتى کار ویژه هاى اقتصادى، سیاسى و اجتماعى آن، براى تعالى و تکامل اخلاقى و روحى انسان ها خواهد بود. برخى از این شواهد، دلایل و ویژگى ها عبارت است از: الف) روایات
روایات مختلف در این موضوع – به خصوص حدیث «اکمل به اخلاقهم» – دلالت بر اهمیت و محوریت اخلاق و عقلانیت و رشد و بالندگى معنوى و فکرى انسان ها در دولت مهدوى دارد:
امام باقرعلیه السلام مى فرماید: «چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان مى گذارد و عقول آنها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را به کمال مى رساند».
در روایت دیگرى آمده است: «وقتى قائم ما قیام کند، دست [عنایتش ] را بر سر بندگان مى نهد و بدین وسیله عقل آنها زیاد شده و فهم شان بالا مى رود (کامل مى گردد).
کمال اخلاقى و فکرى مورد اشاره در این روایت، بیانگر مهم ترین و بنیادى ترین اقدام امام مهدى عج جهت ریشه کنى ناراستى ها و کاستى هاى زندگى بشرى است.
پیامبرصلى الله علیه وآله مى فرماید: «… دل هاى بندگان را پر از عبادت مى کند و عدلش فراگیر مى شود» و «خداوند به وسیله او دروغ را نابود مى سازد و روزگار سخت و رنج آور را مى برد و ذلّت بردگى و بندگى را از گردن هاى شما بیرون مى کشد».
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «الملک یومئذٍ للَّه» مى فرماید: «ملک و پادشاهى امروز از آن خداست، پادشاهى دیروز نیز از آن خدا بود، پادشاهى فردا هم از آن خداست؛ لکن هنگامى که قائم ما قیام کند، جز خداى – تبارک و تعالى – پرستیده نمى شود»، یعنى مهم ترین ثمره این دولت هدایت مردم و زنده کردن جامعه مرده است.
در روایتى دیگر آمده است: «[مهدى عج ] با تقوا گام مى سپارد و بر اساس هدایت رفتار مى کند…». هدایت و ارشاد – تکوینى و تشریعى – از مهم ترین اقدامات دولت مهدوى است که در سایه تعالى روحى و تکامل اخلاقى مردم به بار مى نشیند. همچنین او این امت را پس از آن که تباه [و فاسد ]شده اند، اصلاح مى کند». بر اساس این روایت اصلاح مردم بعد از فساد اخلاقى آنان و تغییر بنیادین رفتارها، گفتارها و پندارهاى غیر اخلاقى و آلوده آنها، مهم ترین و درخشان ترین اقدام دولت امام مهدى عج خواهد بود. این احیاگرى و اصلاح و نوسازى معنوى، مطلق و فراگیر است و پس از آن فساد و انحرافى وجود نخواهد داشت و زمین نورانى و پر از صفا و معنویت خواهد شد: «زمین با نور پروردگارش – منوّر مى شود» و «چون قائم ما قیام کند، زمین به نور پروردگارش روشن مى گردد و مردم همگى بى نیاز شوند».
.
در روایت دیگرى آمده است: «زمین را از… نور و برهان آکنده مى سازد» و نیز «خداوند زمین را به دست قائم زنده و احیا مى گرداند، بعد از آن که زمین با کفر ساکنانش مرده باشد». در روایات دیگر اشاره شده که مرگ دل ها، با ترک امر به معروف و نهى از منکر، قتل، گرسنگى (فقر) و… بوده است. امام زمان عج به راستى کیمیاگرى مى کند و با توجه به ولایت تکوینى، جامعه مرده و دل هاى زنگار گرفته را احیا مى کند و سعادت و روزى آنان را در معنویت و خردورزى آنان قرار مى دهد.
همچنین در حدیثى آمده است: «دنیا و مردم آن در دوران حکومت مهدى عج، پاک و پاکیزه مى شوند» و «امر خداوند، برترى داده شده و دین خدا ظاهر مى گردد».
انسان ها همواره به جهت غفلت، نادانى و ناسپاسى غرق در گناه و فساد هستند که از این امر در اصطلاح قرآنى به کورى، گنگى و کرى یاد مى شود. این گونه امراض روحى و روانى در عصر امام مهدى عج مداوا مى شود و زمینه هاى ناهنجارى هاى اخلاقى از بین مى رود: «شیوه پیامبر خدا را در پیش مى گیرد و شما را از کورى، کرى و گنگى نجات مى دهد» و «قلعه هاى گمراهى و دل هاى بسته را مى گشاید». همچنین «خداوند به دست او از نابودى و تباهى نجات مى دهد و به وسیله او از گمراهى به [راه درست ] هدایت مى کند».
ر.ک : تعلیم و تربیت در عصر ظهور ، رحیم کارگر ، مرکز تخصصی مهدویت