۱۳۹۳/۰۳/۱۸
–
۸۹۸ بازدید
این عبارات راتشریح کنید:ملبسهم الاقتصاد،منطقهم الصواب
عبارت از فرمایشات حضرت امیر المؤمنین علیّ علیه السلام است که در خطبه متقین نهج البلاغه هم آمده.
حضرت می فرمایند: « فالمتّقون فیها هم أهل الفضائل: منطقهم الصّواب، و ملبسهم الاقتصاد ».
اما شرح دو وصف مذکور از متقین در پرسش:
الف. منطقهم الصّواب:
درستى گفتار فضیلتى است که ناشى از رعایت عدالت در زبان است، و عبارت از این است که: انسان در جایى که باید سخن بگوید، سکوت نکند که در صورت خاموشى کوتاهى کرده، و در آن جا که باید خاموشى گزیند سخن نگوید که در صورت خلاف، زیاده روى کرده است بلکه هر سخن را در جاى خود بگوید، و هر نکته را در آن جا که سزاوار است بازگو کند، و این عدالت در زبان، اخصّ از راستگویى و صدق گفتار است، زیرا ممکن است انسان چیزى را که گفتن آن سزاوار نیست بگوید و راست هم گفته باشد.
ب. و ملبسهم الإقتصاد:
میانه روى در پوشاک فضیلتى است که از مراعات عدالت در لباس نشأت مى گیرد، بنا بر این او لباسى نمى پوشد که وى را در زمره اسرافکاران و ناز پروردگان در آورد، و چیزى بر تن نمى کند که بیرون از عرف زاهدان و پارسایان بوده، و او را در جرگه فرومایگان و خسیسان وارد سازد.
جهت اطلاع بیشتر ر. ک:
– ترجمه شرح نهج البلاغه(ابن میثم)، ج 3، ص 754 .
– ترجمه گویا و شرح فشرده اى بر نهج البلاغه، ج 2، ص 325 .
حضرت می فرمایند: « فالمتّقون فیها هم أهل الفضائل: منطقهم الصّواب، و ملبسهم الاقتصاد ».
اما شرح دو وصف مذکور از متقین در پرسش:
الف. منطقهم الصّواب:
درستى گفتار فضیلتى است که ناشى از رعایت عدالت در زبان است، و عبارت از این است که: انسان در جایى که باید سخن بگوید، سکوت نکند که در صورت خاموشى کوتاهى کرده، و در آن جا که باید خاموشى گزیند سخن نگوید که در صورت خلاف، زیاده روى کرده است بلکه هر سخن را در جاى خود بگوید، و هر نکته را در آن جا که سزاوار است بازگو کند، و این عدالت در زبان، اخصّ از راستگویى و صدق گفتار است، زیرا ممکن است انسان چیزى را که گفتن آن سزاوار نیست بگوید و راست هم گفته باشد.
ب. و ملبسهم الإقتصاد:
میانه روى در پوشاک فضیلتى است که از مراعات عدالت در لباس نشأت مى گیرد، بنا بر این او لباسى نمى پوشد که وى را در زمره اسرافکاران و ناز پروردگان در آورد، و چیزى بر تن نمى کند که بیرون از عرف زاهدان و پارسایان بوده، و او را در جرگه فرومایگان و خسیسان وارد سازد.
جهت اطلاع بیشتر ر. ک:
– ترجمه شرح نهج البلاغه(ابن میثم)، ج 3، ص 754 .
– ترجمه گویا و شرح فشرده اى بر نهج البلاغه، ج 2، ص 325 .