خانه » همه » مذهبی » خطرناک‌ترین توطئه پیش روی لبنان؛پروژه سه مرحله‌ای تکفیری‌ها

خطرناک‌ترین توطئه پیش روی لبنان؛پروژه سه مرحله‌ای تکفیری‌ها


خطرناک‌ترین توطئه پیش روی لبنان؛پروژه سه مرحله‌ای تکفیری‌ها

۱۳۹۳/۰۵/۱۴


۵۰ بازدید

خطرناک‌ترین توطئه پیش روی لبنان؛

پروژه سه مرحله‌ای تکفیری‌ها/ فعال‌سازی ده هزار تروریست/ طرح اتصال عرسال به طرابلس

تعداد تروریست‌های تکفیری در لبنان، بالغ بر ده هزار نفر است اما ارتش لبنان به تنهایی قادر به تعیین قطعی سرنوشت این معرکه نیست و باید با ارتش سوریه همکاری کند تا بتواند به نتیجه کامل برسد اما تصمیمات سیاسی مانع از این کار می شود.

خطرناک‌ترین توطئه پیش روی لبنان؛

پروژه سه مرحله‌ای تکفیری‌ها/ فعال‌سازی ده هزار تروریست/ طرح اتصال عرسال به طرابلس

تعداد تروریست‌های تکفیری در لبنان، بالغ بر ده هزار نفر است اما ارتش لبنان به تنهایی قادر به تعیین قطعی سرنوشت این معرکه نیست و باید با ارتش سوریه همکاری کند تا بتواند به نتیجه کامل برسد اما تصمیمات سیاسی مانع از این کار می شود.

گروه بین‌الملل مشرق – از آغاز تاسیس لبنان تاکنون پیش نیامده بود که یکی از فرماندهان ارتش این کشور بیانیه‌ای را در مورد یک عملیات نظامی قرائت کند، این اقدام را جان قهوه چی فرمانده ارتش در زمانی انجام داد که عملیات شمشیر مسلط این ارتش در شمال لبنان در حال اجرا بود.

این در حالی است که رادارهای ولید جنبلاط رئیس دروزیهای لبنان نیز تحولات خطرناکی را نشان می‌دهد که در آینده برای لبنان رخ خواهد داد. این پیش بینی وی را به دیدار با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان واداشت.

امین حطیط تحلیلگر مسایل راهبردی و نظامی در منطقه تاکید می کند که؛ رادارهای ولید جنبلاط اوضاع نابسامان لبنان را پیش بینی کرد، وی اندکی قبل از آغاز درگیری‌ها در عرسال به پیشنهاد خودش با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله دیدار کرد، چنین دیداری در سه سال اخیر بی سابقه بود. بخشی از محتوای مطرح شده در این دیدارها محرمانه باقی ماند و به رسانه ها درز نکرد.

هنوز یک هفته از آن دیدار نمی گذشت که عرسال به دست تکفیری‌ها افتاد و جان قهوه‌چی فرمانده ارتش بیانیه ای بی سابقه در شکل و مضمون صادر کرد، پیش از این سابقه نداشت که فرمانده ارتش لبنان بیانیه‌ای را در مورد یک عملیات نظامی در خاک این کشور صادر کند.

تحولات از میزان بالای خطرات پیش روی لبنان حکایت دارد. قهوه‌چی تاکید کرد که حمله به ارتش در عرسال اتفاقی رخ نداده بلکه این طرح با دقت از قبل آماده شده بود و در انتظار زمان مناسب برای اجرا بود.

وی تصریح کرد که اتفاقات موجود بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی است که برخی تصور می کنند، اما ارتش اجازه انتقال درگیریهای عراق و سوریه به لبنان را نخواهد داد. وی گفت که ارتش از سه سال پیش تاکنون اولین جریانی بود که خواستار بررسی اوضاع امنیتی آوارگان سوری در لبنان شده است.

وی ادامه داد که نگرانی عمده‌ای که خیلی ها به آن توجه نمی کنند، این است که اصل غافلگیری از مکانی به مکانی دیگری منتقل شود، او از تمامی مسئولان سیاسی و شخصیت های دینی لبنان خواست تا نسبت به آنچه برای لبنان طراحی شده، هوشیار باشند.

جنبلاط حساسیت این شرایط را به خوبی می‌داند، وی همزمان با بیانیه فرمانده ارتش و درگیریهای عرسال در مناطق تحت نفوذ و حمایت خود گشت زنی می کند. وی در سخنانی به هوادارانش از میزان خطر موجودیتی که لبنان را تهدید می کند، خبر می‌دهد و تاکید می کند: ما روزهای بسیار سخت‌تر از اینها را پشت سر گذاشته‌ایم، اما آنچه پیش رو داریم، بسیار سخت‌تر از امروز است.

وی تاکید کرد که این سخن که حضور نظامی حزب الله لبنان در سوریه داعش را به لبنان کشانده است، اشتباه است.

امین حطیط تحلیلگر مسایل راهبردی و نظامی در منطقه تاکید می کند که درگیری های عرسال اولین نوع از درگیری ها در داخل لبنان با این حجم و شکل است، وی این اتفاقات را بعد از جنگ 33 روزه خطرناک ترین تحولات لبنان میداند و تاکید می کند که سرنوشت جنگ عرسال و نتایج و اهمیت آن، سرنوشت لبنان را تعیین خواهد کرد.

وی ابراز داشت که در صورت شکست ارتش، لبنان به سوی خطرات بزرگتری پیش می‌رود که یکی از نشانه‌های آن این است که فرقه‌های مختلف در لبنان برای حمایت از خود سلاح در دست خواهند گرفت. هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت شکست ارتش، لبنان به صورت متحد باقی بماند، این در حالی است که خلأ ریاست جمهوری و اوضاع نابسامان دولت نیز همچنان در کشور ادامه دارد.

حطیط با اشاره به اینکه عرسال کاملا از کنترل ارتش خارج شده است، یادآور شد که ارتش از ابتدا هم بنا به فشارهای سیاسی که از سوی جریان المستقبل بر آن وارد می شد، نمی‌توانست وارد عرسال شود و نیروهای امنیتی به جای آنها در این شهر حضور داشتند.

وی المستقبل را شریک سابق در تجاوزات گذشته بویژه تجاوز سال 2013 به گشتی ارتش در عرسال دانست که البته با سرپوش گذاشتن و توجیهاتی از سوی این جریان همراه بود.

وی خاطرنشان کرد که البته المستقبل الان از این اوضاع می ترسد، چرا که خودش نیز در قدرت قرار دارد، به همین علت است که نهاد المشنوق وزیر کشور با وجود اهمیت موضوع تا 24 ساعت هیچ سخنی از آن به میان نیاورد.

تحرک تکفیری ها در عرسال پروژه خارجی است

امین حطیط تحرک تروریست‌های تکفیری در عرسال را در راستای پروژه ای خارجی خواند و تصریح کرد که این طرح در مرحله کنونی مبتنی بر سه اقدام است:

– در گام اول قرار است عرسال و منطقه اطراف آن اشغال شود تا محیطی به دور از دسترس ارتش سوریه در خارج از این کشور ایجاد شود. همزمان با این طرح فشارها بر ارتش ادامه پیدا می کند تا عناصر مسلح را تحت فشار قرار ندهد. این موضوع را می توان از نشستی دریافت کرد که همزمان با درگیریهای عرسال در منزل شخصی محمد کباره از رهبران المستقبل و نماینده پارلمان لبنان برگزار شده بود. در این نشست بیانیه ای صادر شد که در آن تاکید شد: «اتفاقاتی که در شهر سنی نشین و قهرمان عرسال روی داد، تنها یک پروژه ایرانی- سوری برای تسلیم کردن اهل تسنن است.» حطیط تاکید می کند که مضمون گفتمان این بیانیه با مرحله اول این طرح تطابق دارد، چرا که به دنبال توجیه رفتار تکفیریها در عرسال است.

– در مرحله دوم باید طرابلس به دست این عده بیفتد.

– در مرحله سوم این طرح نیز قرار است عرسال از لحاظ جغرافیایی به طرابلس متصل شود.

این تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مورد امکان اجرایی بودن این طرح در مراحل سه گانه‌اش گفت: در ابعاد نظری دو گروه وجود دارند که می تواند جلوی این طرح را بگیرد، این دو، ارتش لبنان و حزب الله هستند. این معرکه اساسا متعلق به ارتش است، از سویی حزب الله نیز بنا به حساسیت های مذهبی معروفی که در لبنان وجود دارد، در خارج از محیط اجتماعی خود تحرکی نمی کند. این در حالی است که بین عرسال و طرابلس مساحت زیادی وجود دارد که حزب الله حضوری در آن ندارد.

اوضاع لبنان بسیار سخت است

حطیط در مورد افق پیش روی لبنان گفت که تعداد تروریست های موجود در لبنان بر خلاف برخی برآوردها که آن را 3 هزار نفر می دانند، بالغ بر ده هزار نفر است، این عده پایگاه هایی را با پوشش اردوگاه های آوارگان ترتیب داده‌اند.

وی تاکید کرد که ارتش لبنان به تنهایی قادر به تعیین قطعی سرنوشت این معرکه نیست و باید با ارتش سوریه همکاری کند تا بتواند به نتیجه کامل برسد، اما تصمیمات سیاسی مانع از این کار می شود.

این کارشناس منطقه ای با اشاره به اینکه جدیتی در بررسی این موضوع از سوی مسئولان کشور نمی بیند، از سرنوشت اوضاع کنونی در کشور ابراز نگرانی کرده و بعید ندانست که تکفیریها در مرحله آینده وارد برخی مناطق دیگر سنی نشین شده و خط تماس‌هایی را با مناطق شیعه نشین در آنها ترسیم کنند که این سناریو بسیار خطرناک خواهد بود.

وی ابراز داشت که اگر این موضوع ظرف یک هفته جمع و جور نشود و اوضاع به شرایط عادی بازنگردد، در سایه فلج سیاسی و خلأ ریاست جمهوری که در لبنان وجود دارد، هر گونه احتمالی در این کشور وجود دارد که بدترین آنها این است که این کانون بحران به مناطق دیگر نیز کشیده شود. اما مناطقی که الان بیش از بقیه مدنظر قرار دارد، بخش های بین عرسال و طرابلس است.

امین حطیط با اشاره به اینکه لبنان از ماهها قبل وارد نقشه راهبردی داعش شده است، تصریح کرد: اوضاع بسیار سخت است و موجودیت لبنان در حال تهدید است، ما اتفاقات و مواضع سیاسی را به دقت بررسی می کنیم، چرا که هر کلمه ای امروز وزن و معنای خاص خود را دارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد