۱۳۹۲/۰۳/۲۶
–
۲۸۰۹ بازدید
سوال ۱ – من شنیده ام که کتاب قرآن کتابی شفا بخش است . آیا منظور از این شفا بخشی تنها امراض قلبی و روانی مثل کفر و نفاق و .. است یا برا ی امراض و بیماریهای جسمی نیز شفا بخش است . اگر چنین است لطفا بگویید چگونه و با چه منبعی می توان به این شفا بخشی رسید ؟
شنیده ی شما درست است، یکی از اوصاف قرآن شفاء است.
و شفا بودن قرآن و چگونگی و شرائط و مراحل آن به لحاظ نظری بحث گسترده و دامنه داری است که پرداختن به آن در اینجا امکان پذیر نیست.
به اختصار این که، خواندن و ختم قرآن در کنار ایمان به قرآن و تمسک علمی و عملی به آموزه های آن و استمرار و استقامت در آن آثار و نتایج پر برکت دنیوی و اخروی دارد و از جمله این که نه تنها شفاء و درمان برای بیماریهای درونی و باطنی و روحی و قلبی مانند شرک، کفر، نفاق، جهل، حسد و … است، بلکه برای امراض و بیماریهای جسمی نیز شفا بخش است.
در آیات وحی هم به شفاء بودن قرآن کریم برای بیماریهای قلبی اشاره شده و هم به شفا بودن آن برای بیماریهای جسمی که با خوردن غذاهای ذکر شده در قرآن به اذن خدا شفاء حاصل می شود.
در مورد اول آمده:
– «یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ؛ اى مردم، به یقین، براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى، و درمانى براى آنچه در سینه هاست، و رهنمود و رحمتى براى گروندگان [به خدا] آمده است»، (سوره یونس، آیه 57).
– « وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً ؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى کنیم، و [لى ] ستمگران را جز زیان نمى افزاید »، (سوره إسراء، آیه 82 ).
– « وَ لَوْ جَعَلْناهُ قُرْآناً أَعْجَمِیًّا لَقالُوا لَوْ لا فُصِّلَتْ آیاتُهُ ءَ أَعْجَمِیٌّ وَ عَرَبِیٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذینَ آمَنُوا هُدىً وَ شِفاءٌ وَ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ فی آذانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَیْهِمْ عَمًى أُولئِکَ یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعیدٍ؛ و اگر [این کتاب را] قرآنى غیر عربى گردانیده بودیم، قطعاً مى گفتند: «چرا آیه هاى آن روشن بیان نشده؟ کتابى غیر عربى و [مخاطبِ آن ] عرب زبان؟» بگو: «این [کتاب ] براى کسانى که ایمان آورده اند رهنمود و درمانى است، و کسانى که ایمان نمى آورند در گوشهایشان سنگینى است و قرآن بر ایشان نامفهوم است، و [گویى ] آنان را از جایى دور ندا مى دهند! »، ( سوره فصلت، آیه 44).
در مورد دوم هم آمده:
– «ثُمَّ کُلی مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُکی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ؛ سپس از همه میوه ها بخور، و راههاى پروردگارت را فرمانبردارانه، بپوى. [آن گاه ] از درون [شکم ] آن، شهدى که به رنگهاى گوناگون است بیرون مى آید. در آن، براى مردم درمانى است. راستى در این [زندگى زنبوران ] براى مردمى که تفکر مى کنند نشانه [قدرت الهى ] است»، (سوره نحل، آیه69 ).
احادیث متعدد و معتبر امامان(ع) نیز معنای شفاء را توسعه داده و آن را به شفابخشی جسم نیز تفسیر کرده اند که در مجموع بدست می آید قرآن نه تنها در روح انسان تأثیر به سزایی دارد بلکه بیماریهای جسمی را نیز با رعایت شرایط خاص خودش شفا می دهد به عنوان نمونه خواندن آیه الکرسی نور چشم را تقویت می کند و نیز نگاه به قرآن و تلاوت قرآن خلاف چشم را برطرف و قوه حافظه را زیاد می نماید. در روایتی آمده هر گاه عمل درد را به آیه ای از قرآن تماس و ارتباط دهید آن درد بهبود پیدا می کند.
(ر. ک: میزان الحکمه، بحث قرآن).
گفتنی است در شفابخشی قرآن نسبت به بیماریهای جسمی اعتقاد و باور درونی خواننده لازم و معتبر است. اعتقاد یکی از اساسی ترین شرط شفابخشی است که در افراد نادری یافت می شود. در این زمینه دانشمندان مقالات و تألیفات فراوانی به رشته قلم درآورده اند که برخی از آنها عبارتند از:
1. نسخه شفابخش، فضایل برخی از سوره ها؛ ولی فاطمی، پیام آزادی.
2. روان درمانی اسلامی- درمان با قرآن؛ محمدرضا کریمی بختیاری، گویا .
3. شفا و درمان با قرآن؛ رضا حجتی، گلپا .
4. آثار و برکات آیه الکرسی؛ جابر رضوانی، خادم الرضا .
5. خواص الآیات القرآن کریم؛ محمدباقر آقا نجفی، اسماء .
6. فضایل و خواص سوره های قرآن کریم؛ سیدجواد رضوی، لؤلؤ و مرجان.
مناسب است که بدانیم در مطالعهای توسط دانشمندان ایرانی میزان کاهش درد بر اثر گوش سپردن به آوای قرآن سنجیده شد.
این تحقیق توسط محققان در بیمارستان سینای تهران انجام شده است.
دکتر حسین عشایری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان این خبر گفت: در این طرح مطالعاتی آیهای از سورهی یوسف با صدای عبدالباسط پخش شد و از طرق مختلف درد سنجی پیش آزمون و پس آزمون صورت گرفت که به نتایج مثبتی در کاهش درد انجامید.
دکتر عشایری، تأثیر موسیقی و آوای قرآن بر روی پرستاران و کاهش درد زایمان را از دیگر تحقیقات صورت گرفته عنوان کرد و گفت: نتایج این طرحها قابل ارائه در مجلات داخلی و خارجی است.
وی بررسی تأثیر موسیقی و آوای قرآن بر روی افرادی که در کما هستند را بخشی دیگر از این طرح مطالعاتی اعلام کرد.