خانه » همه » سلامت » خواص شکلات داغ برای پوست

خواص شکلات داغ برای پوست

نوشیدن شکلات داغ چه فواید و عوارضی برای بدن دارد؟

نوشیدن شکلات داغ یا همان هات چاکلت فواید مناسبی برای سلامت بدن به همراه دارد، البته زیاده روی در مصرف شکلات داغ عوارض و مضرات جدی دارد.

RFO Hot chocolate 1400x919 47674209 797a 417d b4d2 51595f1d875d 0 1400x919 1 1200x900 compressed - خواص شکلات داغ برای پوست

شکلات داغ که به نام هات چاکلت هم شناخته می شود نوعی نوشیدنی داغ است که از ترکیب شکلات آب شده، پودر کاکائو، شیر داغ یا آب و شکر تهیه می شود.
هات چاکلت فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله به طور کامل خواص شکلات داغ برای سلامتی و همچنین عوارض مصرف آن را شرح داده ایم.

خواص شکلات داغ برای پوست

ضد آفتاب طبیعی

هات چاکلت حاوی مقادیر زیادی فلاونوئید است که به عنوان یک آبرسان قوی برای پوست عمل کرده و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت می کند.

فواید شکلات داغ برای سلامتی بدن

زنان باردار

مصرف مقادیر بالای کافئین در دوران بارداری، خطر سقط جنین را افزایش می دهد. زنان باردار می توانند روزانه حداکثر تا 200 میلی گرم کافئین استفاده کنند. 100 گرم شکلات داغ حاوی 2 میلی گرم کافئین می باشد.

اگر شکلات داغ را با شیر بادام تهیه کنید، دوز خوبی از کلسیم دریافت خواهید کرد که به رشد استخوان های جنین کمک می کند.

کاکائو و شکلاتی که برای تهیه هات چاکلت استفاده می شود منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست که برای سلامتی زنان باردار و جنین مفید هستند.

لاغری و کاهش وزن

تحقیقات نشان داده که نوشیدن یک فنجان شکلات داغ 20 دقیقه قبل از غذا اشتها را تا 50 درصد کاهش داده و باعث افزایش چربی سوزی و متابولیسم بدن می شود.1

سلامت قلب

بر اساس مطالعات به عمل آمده در بریتانیا، شیر موجود در شکلات داغ می ‎تواند از شما در برابر سکته مغزی و قلبی محافظت کند. شکلات داغ همچنین حاوی مقادیر بالاتری از آنتی اکسیدان در مقایسه با چای سبز و چای سیاه می‎ باشد و سلامت قلب شما را تضمین می ‎کند و آنتی اکسیدان از بروز خونریزی های کلیوی نیز جلوگیری می ‎کند.

برطرف کننده سرفه

با وجود این که برخی مطالعات حاکی از آنند که مصرف لبنیات در دوره سرما خوردگی باعث به وجود آمدن خلط در گلو فرد می ‎شوند اما با این حال سایر تحقیقات دارای نتایجی مقایر با این عقیده بوده اند و محققان بر این باورند که مصرف شیر داغ باعث برطرف شدن گلو درد و سرفه می ‎شود.

جلوگیری از بروز افسردگی

مطالعات نشان می ‎دهند که مصرف شکلات باعث جلوگیری از بروز افسردگی می ‎شود. شکلات حاوی ماده ای به نام سروتونین است که این ماده به عنوان یک ماده ضد افسردگی شناخته می ‎شود و باعث تولید اندروفین در بدن خواهد شد. هورمون اندروفین باعث ایجاد حس لذت در فرد می ‎شود و بنابراین مصرف شکلات داغ به بهبود بیماری افسردگی نیز کمک خواهد کرد. آنتی اکسیدان موجود در شکلات نیز باعث کاهش استرس در فرد خواهد شد.

افزایش مهارت ریاضی

محققان بر این باورند که مصرف یک فنجان بزرگ شکلات داغ می ‎تواند به افزایش مهارت فرد در محاسبات ریاضی کمک کند.2

تقویت دندان‌ها

 از دیگر خواص هات چاکلت تقویت دندان‌ها است. کاکائو ماده‌ای به نام تئوبرمین است که از زرد شدن و از بین رفتن مینای دندان‌ها جلوگیری می‌کند و از این طریق از دندان‌های شما حفاظت می‌کند. با داشتن دندان‌های سالم می‌توانید با خیال راحت از مواد غذایی مورد علاقه خود استفاده کنید.

ارزش غذایی هات چاکلت در ۱۰۰ گرم

کالری: ۱۹۴

چربی اشباع شده: ۳/۶ گرم

چربی غیر اشباع شده: ۰/۲ گرم

ترانس: ۰/۲ گرم

کلسترول: ۲۰ میلی گرم

سدیم: ۱۱۰ میلی گرم

پتاسیم: ۴۹۲/۵ گرم

فیبر: ۲/۵ گرم

پروتئین: ۹ گرم

کافئین: ۵ میلی گرم

ویتامین آ: ۸ درصد

کلسیم: ۲۸ درصد

ویتامین دی: ۲۸ درصد

ویتامین ب ۱۲: ۲۰ درصد

ویتامین ب ۶: ۵ درصد

آهن: ۶ درصد

مگنزیم: ۱۴ درصد

ارزش غذایی که از شکلات داغ ذکر کردیم نشان می‌دهد این ماده غذایی دارای ارزش غذایی خوبی است. حتی بعضی از محققان معتقدند که این نوشیدنی به دلیل داشتن مواد مغذی زیادی که دارد می‌تواند جای شیر را بگیرد.3

عوارض زیاده روی در مصرف هات چاکلت یا شکلات داغ

ایجاد مشکلات گوارشی

افرادی که دچار مشکلات دستگاه گوارشی مانند ریفلاکس هستند ، بهتر است از مصرف هات چاکلت خودداری کنند زیرا موجب باز شدن دریچه یا اسفنکتر بین مری و معده شده و مشکل آنها را تشدید خواهد نمود.

یبوست

مصرف بیش از حد شکلات داغ موجب ابتلا به یبوست می گردد بنابراین اگر به مصرف آن علاقه مند هستید تنها یک یا 2 بار در هفته شکلات داغ مصرف نمایید.

اعتیاد به مصرف شکلات داغ

مصرف شکلات به شدت اعتیادآور است و موجب می شود شما نتوانید از مصرف آن دست بردارید.

اضافه وزن

مصرف بیش از حد شکلات داغ به علت کالری فراوان آن موجب افزایش وزن خواهد شد. یک لیوان شکلات داغ 40 گرم شکر و 16 گرم چربی داردو کالری آن 370 است پس خوردن شکلات داغ موجب اضافه وزن و چاقی می شود زیرا به تنهایی به اندازه یک وعده غذایی کالری دارد.

پوسیدگی دندان ها

مصرف شکلات داغ روند پوسیدگی دندان ها را تسریع می کند و برای دندان ها مضر است. همچنین کافئین موجود در شکلات داغ باعث از بین رفتن مینای دندان می شود.

ایجاد عوارضی برای بدن

خوردن شکلات سبب می شود مواد غذایی مفید ، جذب بدن نشوند بنابراین توصیه می شود به جای شکلات، از مواد غذایی سالم و مفید استفاده کنید.

تاثیر منفی در روند خواب

100 گرم شکلات داغ حاوی 2 میلی گرم کافئین است ، نوشیدن بیش از حد شکلات داغ به علت کافئین موجود در آن سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و تاثیرات منفی در خوابیدن و کیفیت خواب دارد.

افزایش ضربان قلب

مصرف شکلات داغ به علت دارا بودن کافئین برخی افراد حساس نسبت به مصرف کافئین را گرفتار هیجان می کند وموجب افزایش ضربان قلبشان و بی خوابی در آنها می شود.

زایمان زودرس

مادران باردار نباید بیش از حد هات چاکلت مصرف کنند زیرا مصرف زیاد کافئین باعث زایمان زودرس می شود و در نوزدان مشکلاتی را ایجاد می کند.

تشدید سردردهای میگرنی

زیاده روی در مصرف شکلات داغ ممکن است برای فرد حساسیت و آلرژی ایجاد کند و باعث تشدید سردرد در افراد دچار میگرن شود.

افزایش فشارخون

میزان نمک موجود در یک بسته هات چاکلت بسیار زیاد است بنابراین مصرف بیش از حد هات چاکلت سبب افزایش فشارخون و مشکلات دیگر بدن خواهد شد.2

پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.namnak.com
3.www.kalleh.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد