خانه » همه » مذهبی » خواهر ۲۳ ساله ای دارم که در وضعیت ویژه ای قرار دارد وی کارمند است اکثر نمازهای واجب شبش به دلیل تأخیر انداختن و زود خوابیدن و نمازهای صبحش را نمی خواند. والدینم به طریق های مختلف مثل نصیحت کردن به خواندن نماز های شبش در اول وقت و … از او خواستند که عادتش را ترک کنند ولی در اکثر موارد کار با جر و بحث های بیخودی و لجبازی او در آشکارا نخواندن نمازهایش به نتیجه ای نرسیدند با توجه به بزرگ بودن او وتوانایی درک ضرورت این امر برای ما تعجب برانگیز هست که چرا او این گونه هست؟ لطفا ما را راهنمایی کنید.

خواهر ۲۳ ساله ای دارم که در وضعیت ویژه ای قرار دارد وی کارمند است اکثر نمازهای واجب شبش به دلیل تأخیر انداختن و زود خوابیدن و نمازهای صبحش را نمی خواند. والدینم به طریق های مختلف مثل نصیحت کردن به خواندن نماز های شبش در اول وقت و … از او خواستند که عادتش را ترک کنند ولی در اکثر موارد کار با جر و بحث های بیخودی و لجبازی او در آشکارا نخواندن نمازهایش به نتیجه ای نرسیدند با توجه به بزرگ بودن او وتوانایی درک ضرورت این امر برای ما تعجب برانگیز هست که چرا او این گونه هست؟ لطفا ما را راهنمایی کنید.

راهکارهایی را برای علاقمند کردن خواهرتان ارائه می کنیم سعی کنید آنها را دقیقا اجرا کنید.
1- برای ترغیب و تشویق به نماز, در آغاز بایستی زیر بناهای فکری وی را مورد بررسی قرار داده و در اصلاح آن بکوشید. دیدگاه فرد در مورد خداوند, جهان هستی , انسان , معاد و… اموری است که دارای نتیجه مستقیم بر عملکرد فرد است . پس باید به تقویت و اصلاح این مبانی کوشید.
2- نماز, عملی است که در مجموعه عقیده توحیدی , دارای معنا و فلسفه است . پس در آغاز بایستی این مجموعه شناخته شود تا نماز جایگاه خود را در ذهن و اندیشه وی باز یابد, از این رو یک شناخت صحیح و سالم و واقعی را در ذهن ایشان رقم بزنید و او را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این واقعیت آگاه سازید. مانند این که گوشزد گردد که در بینش توحیدی اسلام و دیگر ادیان الهی , انسان موجودی است که به سوی کمال و لقای پروردگار در حرکت است . «انا لله و انا الیه راجعون ; از خدائیم و به سوی او باز می گردیم». حال در این مسیر, ابزارهایی به مدد انسان می آید، تا او از فراموش کردن مسیر و هدف باز دارد که از مهم ترین آنها «نماز» است . «اقم الصلاه لذکری ; نماز را برای یاد من بپا دار».
آدمی بدون نماز راه را گم خواهد کرد. نمازهای پنج گانه همانند چراغ هایی هستند که مسیری طولانی و پر خطر را روشن کرده اند تا کسی راه را گم نکند و به بیراهه و سقوط کشانده نشود. آنچه که موجب می گردد و برخی از نماز, روی گردان باشند و یا نسبت به آن تساهل کنند, ندانستن فلسفه نماز و یا درکی غلط از آن است .
برخی چنین می پندارند که نماز انسان , نیازی را از خداوند برطرف می کند که البته خیالی واهی است . خداوند نیازی به هیچ مخلوقی ندارد. از این رو آنچه که به عنوان عبادات بر آن تأکید شده , جملگی در جهت کمال انسان است .
نماز دارای آثار و فلسفه های متعدد دیگری نیز هست که به آن اشاره می کنیم :
– نماز، تقدیر و سپاس گزاری از خداوند است .
– موجب آرامش انسان است .
– موجب یاد خداست .
– نماز زمینه پرهیز از گناه را در انسان فراهم می کند.
– تأکیدی بر نظافت و سلامتی است .
– موجب انضباط و وقت شناسی است .
– دارای آثار وحدت بخش اجتماعی است .
همچنین نمازهاى پنج گانه در تمامى عمر، همانند پمپ بنزین هایی است که در مسیرى سخت، طولانى و پرحادثه، به انسان انرژی می دهد تا از راه خود به سوی کمال و قرب الهی و رشد و تعالی باز نماند. بدون نماز، آدمى در مسیر زندگى، گوهر عبودیت خویش را در برابر ذات لایزال احدیت به فراموشى خواهد سپرد و در نتیجه از کمال خویش باز خواهد ماند. از همین رو، تمامى پیامبران الهى و کتاب هاى آسمانى، آدمى را به نماز دعوت کرده اند. آن چه گفته شد، تنها اشاره اى کوتاه به فلسفه فردى نماز بود و نماز، از جهات مختلف اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و… داراى حکمت هاى عمیقى است.
به نظر مى رسد که شما باید با اندیشه و مطالعه عمیق، تجسّم درستى از نماز و فلسفه آن در ایشان ایجاد کنید تا به دنبال آن احساس وی نسبت به نماز تغییر پیدا کند.
ارزش نماز هر کسی تابع میزان معرفت و شناخت اوست و چون معرفت و ایمان افراد با هم متفاوت است، نمازهای آنها و آثار آن نمازها نیز مختلف است. ولی به هر حال هیچ نمازی بدون اثر نمی باشد هر چند میزان آن آثار کاملا متفاوت است.
راهکار دوم توجه دادن به ارتباط نماز با دیگر رفتارهای او است . انسان با ایمان باید بکوشد با تمرین و تصمیم و اراده قوی به نمازش عمق و شور و حال ببخشد و با مطالعه کتاب هائی که در این موردنوشته شده و اسرار و نکات ظریف نماز را بیان کرده اند و نیز مطالعه شرح حال بزرگانی که به نماز عشق می ورزیده اند و نماز آنها نمونه ای از معراج مومن بوده به تدریج و کم کم بر حضور و توجه در نمازش بیفزاید و شور و نشاط خود را در حال نماز بیشتر نماید. گاهی اوقات گناهانی که آدمی مرتکب می شود او را نماز مقبول و با توجه باز می دارد . اما باید دانست که همین نمازهای بی روح و دست و پا شکسته ما نیز خالی از آثار مختلف تربیتی و روانی و اجتماعی نمی باشد و اگر انسان همین نماز بی روح را هم ترک کند، میزان جرم و خطا و معصیت او بیشتر می شد. چون اثر عمده نماز که همان نهی از فحشا و زشتی و گناهان است، حتی در این گونه نمازها نیز ظاهر و آشکار می گردد.
باید به او فهماند که کسی که نماز می خواند و گناه هم می کند مرتکب حرام شده یک کیفر دارد, اما کسی که نماز نمی خواند و گناه هم می کند هم ترک واجب کرده و هم مرتکب حرام شده است , دو کیفر دارد و این دو نفر با هم مساوی نیستند.
3- در هیچ یک از مراحل ارشاد و راهنمایی از برخورد نیک و ملاطفت آمیز و احترام نهادن دور نشوید. این را بدانید که با فشار واجبار کسی را نمی توان هدایت نمود و چه بسا تأثیر منفی آن بیشتر از هدایت گردد. اگر رابطه شما با ایشان اکنون به جبهه گیری و حساسیت نشان دادن و صف آرایی منتهی شده است برای مدتی سکوت کرده و حرفی به او نگویید و به دنبال اجرای روش غیرمستقیم باشید و به شکلی از همکاری افراد دیگر بهره مند شوید.
4- هر شخصی یک نقطه پذیرش و به قول معروف «رگ خوابی» دارد، سعی کنید این رگ خواب و نقطه پذیرش را به دست آورید و از این کانال وارد شوید و هدف خود را تعقیب کنید و لذا به صرف این که باید شخصی را هدایت کرد بسنده نکنید بلکه با مطالعه بر روی خصوصیات وی راه نفوذ در او و جلب نظر او را به دست آورید و اقدام کنید.
5- بیان تأثیرات منفی ترک نماز و روزه و استفاده از روایات بیان شده توسط اهل بیت(ع) در این زمینه بسیار موثر است . به خصوص اگر به روش غیرمستقیم ارائه گردد و موجب تنبه و موعظه کردن را فراهم سازد. یعنی غیر از ارائه شناخت باید در صدد موعظه گری و تنبه قلبی وی نیز برآیید و با ترس و بیم دادن از عذاب اخروی و پیامدهای منفی ترک نماز و روزه دل او را از غفلت آزاد سازیم .
6- این راه کارها هم به صورت مستقل و هم به همراه یکدیگر می تواند مؤثر باشد و خوب تر آن است که روشنگری و موعظه و… همراه هم ارائه گردد تا نافذتر افتد.
7- ایشان از دوستان و افراد مرتبط بسیار تاثیر می پذیرد لذا برای او دوستان خوب در نظر بگیرید و آنها را در مسیر زندگی او قرار دهید تا با او ارتباط برقرار و وی را به سمت همه خوبیها از جمله نماز دعوت نمایند .
8- بین او و خواسته هایش با نماز ارتباط برقرار نمایید مثلا بگویید برای رسیدن به فلان حاجتت این نماز را بخوان مانند نماز حاجت تا از این طریق اثر نماز را درک نماید.
براى مطالعه بیشتر در این زمینه ر . ک :
1- اسرار نماز شهید ثانى ترجمه مهدى پور
2- اسرار الصلاة میرزا جواد ملکى تبریزى
3- آداب نماز امام خمینى
4- پرتوى از اسرار نماز محسن قرائتى

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد