۱۳۹۲/۱۰/۰۷
–
۵۸۲ بازدید
۱-منظور از نگاه اول ونگاه دوم درخیانت چشم ها چی می باشد؟۲-آیا انبیاء از نگاه های مخفیانه استفاده می کنند؟چرا؟ ۳-چگونه چشم خائن از میان چشم های دیگر از طرف خداوند مجزا می شود؟۴-عاقبت چشم خائن چه می باشد؟ ۵-منظور از خیانت چشم ها چه نگاهی می باشد؟۶-انواع خیانت چشم ها را نام ببرید؟ ۷-آگاهی خداوند به نگاه های خیانت بار ودزدانه بشر چگونه است؟ ۸-حرمت هرنوع گناه خائنانه وبه دور از امانت ورضایتمندی را توضیح دهید؟۹-تمامی حرکت های پنهان وآشکار واسرار وضمایر انسان ها در قلمرو علم خداوند چگونه است؟
پاسخها را به ترتیب شمارش سؤالتان می دهیم:
1- نگاه اول ، نگاهی است که شخص بدون توجه ، نگاهش می افتد. ونگاه دوم نگاهی است که شخص با توجه به صحنه گناه، آن را مشاهده می کند!
2- انبیاء الهی خود عامل به معروف وناهی از منکر بودند ونگاه مخفیانه ، خیانت ومنکر است!
3- خداوندمی بیند: (أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرى) علق/14 آیا او نمى داند که خداوند همه اعمال او را مى بیند! واینکه شخص برای چه نگاه می کند؛ آیا نگاه خیانت ویا نگاه امانت!
4- چشم خائن اگر توبه کند انشاالله بخشیده می شود والا جزایش میخهای آتشین جهنم است!
5- منظور از خیانت چشم ، نگاه شهوت به غیرحلال است.
6- خیانت در نگاه کردن به ناموس مردم، خیانت در نگاه کردن به ناموس خودت، خیانت در نگاه کردن به کسی که به امانت که به تو سپرده شده ، خیانت در نگاه کردن به آنچه که توراامین برآن شیء قرار داده اند ، خیانت در نگاه کردن هنگاه ورود به خانه غیرو… از انواع خیانت چشم می باشد!
7- خداند به همه چیز آگاه است، حتی به آنچه که در سینه ها می گذرد«ان الله علیم بذات الصدور»!
8- (قَدْ یَعْلَمُ ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ) علم ذاتى به ما فى الضمیر و بواطن شما دارد از نفاق و کفر و ایمان و قصد و نیات شما (یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ ) مؤمن آیه 20. آنچه که حرام است عقوبت خودش رادارد.
9- پنهان وآشکار مربوط به انسان است ولی برای خدا چیزی پنهان نیست .
10- مطالب زیر را نیز به عنوان پاداش از سؤالتان تقدیم می کنیم!
راهکارهای کنترل غریزه :
به نظر می رسد فردی که به هر حال امکان ازدواج دائم یا موقت برایش فراهم نباشد برای دوری از گناه و حفظ گوهر روح و شرافت خویش ، باید، این غریزه را با روشی صحیح کنترل نماید.برای کنترل و مدیریت غریزه جنسی راهکارهایی بیان شده است که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:
1ـ پرهیز از فکر و ترسیم صحنه هاى محرک در ذهن و خیال:
امام صادق(ع) می فرماید: عیسى به اصحاب خود گفت:… موسى به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما دستور مى دهم که فکر زنا هم در سر نپرورانید تا چه رسد به این که زنا کنید زیرا کسى که خیال زنا کند مانند کسى است که در خانه اى نقش و نگار شده، دود و آتش به پا کند. چنین کارى گرچه خانه را نمى سوزاند ولى زینت و صفاى آن را مکدر کرده و فاسد مى کند»[1]
2ـ دورى از نگاه هاى حرام و مناظر تحریک آمیز:
دقت کنید بحث در نگاه حرام است ، از این رو، گاه ،نگاه حرام به محارم نیز ممکن است صورت بگیرد و باید از چنین نگاهی اجتناب کرد ؛ بیشتر نگاههای حرام ، به نامحرم است در روایت آمده است که : «نگاه به نامحرم تیری است از تیرهای مسموم شیطان ». (1) که پیامدهای خطرناکی به دنبال دارد. نگاه به نامحرم و پرورش این عادت ناپسند و حرام باعث تحریک جنسی و اضطراب مداوم شده و زمینه را برای انحرافات اخلاقی ایجاد می کند. یکی دیگر از عواقب نگاه های آلوده، دوری از خدا و رحمت او و سلب توفیقات است. شیطان دشمن قسم خورده انسان هر لحظه در کمین است و هر کسی را به طریقی از خداوند دور می سازد. همانگونه که در توصیه ابلیس به موسی نبی (ع ) آمده است. ابلیس به موسی گفت: ای موسی هر گاه با نامحرمی خلوت کردی به خدا پناه ببر که من تو را وسوسه خواهم کرد. (2)پس بنابراین ما باید مراقب توطئه های شیطان باشیم و با پیشگیری از نگاه های آلوده زمینه را برای گناه های بعدی ببندیم.
این نکته قابل ذکر است که به همان اندازه که نگاه به نامحرم و چشم چرانی ضرر و زیان دارد، بیشتر از آن چشم پوشی و ندیدن صحنه های حرام، پاداش و ثواب دارد. خداوند به بنده جوانش که در اوج جوانی و عطش شهوت، خود را از حرام حفظ کند، افتخار می کند.
لذا قرآن کریم می فرماید: «قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم إن الله خبیر بما یصنعون × و قل للمؤمنات یَغْضُضْنَ من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتَهُنّ الا ما ظهر منها؛ به مؤمنان بگو چشم های خود را (از نگاه حرام) فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند این برای آنان پاکیزه تر است. خداوند از آن چه انجام می دهند آگاه است و به زنان با ایمان بگو چشم های خودرا (از نگاه هوس آلود) فروگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را، جز آن مقدار که نمایان است آشکارننمایند».
نکته مهم :
بین رفتارهای انسان و عکس العمل های آن ، رابطه مستقیمی وجود دارد از جمله عکس العمل ها؛ مسائل ناموسی است. اگر خدای نکرده کسی به ناموس کسی خیانت و اهانت کرد به ناموس او خیانت و اهانت می شود، اگر کسی به ناموس دیگران با دید حرام و چشم چرانی نظر کرد، به ناموس او به این دید نظر می شود. بزرگی می گفت: همسرم به من گفت تو در کوچه و خیابان به ناموس دیگران نگاه و نظر نمی کند، گفتم: از کجا می دانی، گفت: چون هیچ گاه نامحرم به من نگاه و نظر نمی کند. این مسأله هم در منابع دینی هم ریشه دارد.
برای مبارزه با چشم چرانی باید دو کار انجام گیرد:
الف) به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود، ب) عادت پسندیده ای جایگزین گردد و خود را به کارهای پسندیده مانند مطالعه کتاب و ورزش مشغول سازد.
3- تنظیم خواب:
تحقیقات نشان میدهد که بیشتر انحرافات به خصوص در زمینه مسایل جنسی از فکرهای ناسالم و خیالپردازیهایی که جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشی میشود. اگر جوان قبل از آن که به خواب برود، فکرش به خودش و یک سری مسایل و موضوعات مربوط به دورة جوانی، معطوف گردد، کم کم به انحرافات کشیده خواهد شد. بنابراین، یکی از روشهای پیشگیری از انحرافات این است که برنامة خواب به صورت دقیق تنظیم شود و تا زمانی که خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نروید. وقتی به رختخواب بروید که کاملاً خسته و آمادة خواب هستید.
4- قطع ارتباط با دوستان منحرف:
دوستان انسان در شخصیت او نقش جدی دارند. اگر دوستانی دارید که نسبت به انجام گناه بی تفاوتند و برایشان مهم نیست که غریزه جنسی شان را از چه راهی ارضا کنند حتما از این افراد فاصله بگیرید تا از تاثیرات سوء این افراد در امان بمانید. البته چون به دوست و همدم نیاز دارید طبیعتا باید دوستان همسالی برای خودتان پیدا کنید که به همدیگر انگیزه بدهید و یکدیگر را یاری دهید.
5-دوری از محیطهای آلوده و ناسالم:
یکی از علل و عوامل انحرافات جنسی و به طور کل انحرافات اخلاقی، محیط آلوده و محرکهای شهوانی است. محیط از طریق وارد نمودن عناصر محرک، منجر به طغیان غریزه جنسی در جوان میشود. مسایلی از قبیل بدحجابی، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخی از سریالهای تلویزیونی و فیلمهای خارجی و هم چنین استفادة نادرست از اینترنت و یا ماهواره در تحریک شهوت و غریزة جنسی جوان مؤثر است. اگر واقعاً میخواهید از جوانیتان به خوبی استفاده کنید و در راه درست و سالم گام بردارید، سعی کنید از محیطهای آلوده فاصله بگیرید و خودتان را در معرض تحریک کننده های جنسی قرار ندهید. این کار اگر چه سخت است ولی با برنامه ریزی و تمرین می توانید این راهکار را عملی کنید.
6-استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت:
حتماً برای اوقات بیکاری و فراغتتان برنامه ای داشته باشید. خیلی از گناهانی که انسان مرتکب می شود به علت بیکاری و نداشتن برنامه است. اگر برای تمام زمان های فراغتتان برنامه ریزی کنید خیلی راحت تر می توانید با فشارهای غریزه جنسی کنار بیایید. شرکت در فعالیت های فرهنگی، هنری، سیاسی، ورزشی و … می تواند به شما کمک زیادی بکند.
7- اجتناب شدید از موسیقی:
برای کنترل غریزه جنسی باید از گوش دادن به آوازها و موسیقى هاى تحریک کننده و مبتذل و همچنین گوش سپردن به سخنان تحریک آمیز جلو گیری کرد.
8- اعتدال در خوردن:
پرخورى و خوردن برخی غذاها،[5] شهوت آدمی را تحریک می کند. در حدیثى پیامبر گرامى(ص) پس از آن که جوانان را به ازدواج ترغیب مى کنند، مى فرمایند: «هر کس قدرت بر ازدواج ندارد، روزه بگیرد زیرا روزه نیروى غریزه او را تضعیف مى کند»[6] اگر می توانید هفته ای یک یا دو روز روزه بگیرید( البته به شرطی که برایتان ضرر نداشته باشد) و اگر نمی توانید میزان غذایتان را کمتر وفاصله بین وعده های غذایی تان را بیشتر نمایید.
9- تلاوت قرآن:
بى شک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن و پند گرفتن از آیات نورانی آن بسیار کارگشا است.
10- پرورش تقوا و معنویت در وجود خویش:
همة آنچه بیان شد، به نحوی میتواند در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و طغیان شهوت و غریزة جنسی نقش داشته باشند، اما آن چه بیش از همه ضروری است و به صورت زیربنایی در شخصیت و رفتار جوان مؤثر است پرورش معنویت و تقویت ایمان و تقوای الهی است. ما در عصری زندگی میکنیم که جهان به شدت در مادیات فرو رفته و یک سره غرق در جاذبههای نفسانی و امور شهوانی گردیده است. در شرایط کنونی، خلأ عظیم و هولناکی از اخلاق و معنویت پدید آمده و تمامی مشکلات انسانها نیز از همین جا ناشی شده است. اگر با تقویت ایمان و نیروی اراده، باورها و اعتقادات جوان تقویت گردد، بدون شک بخشی از مشلکات وی به ویژه در زمینة مسایل اخلاقی و شهوت و غریزة جنسی درمان میشود. اگر جوان از ته دل باور نمود که تمام اعمال و رفتار او را خدا میبیند و بر اساس عملکرد افراد به آنها پاداش میدهد و اساساً سعادت و خوشبختی انسان به دست خودش میباشد، در این صورت احتمال اینکه مرتکب گناه نشود بسیار زیاد است. یقین داشته باشید، تا زمانی که نیروی ایمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقویت نگردد، هیچ ضمانتی ازکنترل شهوت و انحرافات اخلاقی وجود ندارد. به خصوص در وضعیت کنونی که عوامل تحریک کننده بسیار زیاد است. بنابراین قبل از هر چیزی سعی کنید نیروی ایمان و تقوا را در وجود خویش بارور کنید.
نکته خیلی مهمی که در باب تقویت معنویت، باید رعایت کنید،این است که به نمازهایتان اهمیت خاصی دهید، ودر هیچ شرایطی آن را ترک نکنید، خصوصا نماز اول وقت، چرا که نماز، ضامن کنترل انسان از گناه است و نیروی که می تواند، انسان را در برابر قوه شهوت و غضب حفظ کند نماز است، همانطور که خداوند متعال در قرآن به این نکته اشاره دارد که: (اَقمِ الصلوةِ اِنَّ الصّلوةَ تنهى عَن الفحشاءِ والمنکرِ)[7] نماز را بپا دار، که همانا نماز انسان را از پستى و پلیدى باز مى دارد. طبق بعضی از تفاسیر فحشاء اشاره به قوه شهوت است و منکر اشاره به قوه غضب دارد، بنابراین نماز این قدرت را دارد که انسان را در برابر شهوت مقاوم کند، به شرط اینکه با حضور قلب یاشد.
حرمت نگاه های آلوده در احادیث
پیامبر(ص) می فرماید: النظر سهم مسموم من سهام ابلیس فمن ترکها خوفا من الله إعطاه الله ایمانا یجد حلاوته فی قبله؛ نگاه به (نامحرم) یکی از تیرهای زهرآلود شیطان است، هرکس از ترس خدا آن را ترک کند، خداوند ایمانی به او عطا می فرماید که شیرینی آن در دل خویش بیابد. (بحارالانوار، ج104، ص 38)
آن حضرت (ص) همچنین می فرماید: کسی که چشمان خود را از نگاه حرام به زنی پر کند، خدای بزرگ و بلند مرتبه در روز قیامت چشمان او را با میخ های آتشین پرکرده و از آتش انباشته می سازد تا حساب مردم به پایان رسد، آنگاه فرمان می دهد که او را به آتش جهنم برند. (بحارالانوار، ج73، ص 366)
فاطمه (س) می فرماید: خیرللنساء ان لایرین الرجال و لایراهن الرجال؛ بهترین چیز برای زنان این است که (بدون ضرورت) مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم نیز آنان را نبینند. (بحارالانوار، ج104، ص36)
امام علی(ع) فرمود: من غض طرفه اراح قلبه؛ هرکس (در برابر گناه) چشم خود را فرو بندد، دلش را آسوده گرداند. (غررالحکم، ص354)
امام صادق (ع) فرمود: هیچ کس به چیزی (محکم تر از) فروبستن چشم (از گناه) چنگ نزده است، زیرا چشم از محرمات الهی بسته نمی گردد مگر اینکه قبلاعظمت و جلال خداوند را در دل خویش مشاهده کرده باشد (بحارالانوار، ج104، ص41)
بنابر آنچه گذشت نمی توان گفت اگر کسی قصد لذت و ریبه در نگاه و نظرش ندارد می تواند به زن نامحرم نگاه کند؛ چرا که چنین نگاهی نیز جایز نیست؛ زیرا هم احترام مسلمان لازم است و هم احتمال وسوسه ابلیس می رود.
حرمت نگاه به خانه مسلمان
همچنین ازنظر اسلام خانه مردم و اسباب و وسایل آن جایز نیست که بدان نگاه شود؛ زیرا حرمت مسلمان و آبروی او لازم است حفظ شود. پس جایز نیست که از باب سرک کشیدن و مطلع شدن و فضولی به خانه مسلمان و وسایل خانه چون پرده، یخچال و تلویزیون نگاه شود. این حرمت نه به خاطر وجود نامحرم در آنجا بلکه به سبب همان احترام به خانه مسلمان و حفظ ادب اجتماعی و عرض و آبروی اوست.
پس اگر درب خانه ای باز بود، نگاه به داخل خانه حرام و غیرمجاز است و نظرکننده مرتکب معصیت شده است.
آیت الله جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق می فرمود: اگر مهمان به خانه کسی وارد شد باید در همان جا که میزبان، مشخص می کند بنشیند و از نشستن در جاهای دیگر خانه خودداری کند زیرا چه بسا صاحبخانه مایل نباشد مهمان جایی بنشیند که بر اتاقها و گوشه های دیگر خانه مشرف باشد. همچنین بر مهمان جایز نیست که بدون اجازه میزبان به اتاقهای دیگر و یا لوازم خصوصی مثل یخچال و کمد و غیرذلک سرک بکشد و نگاه کند.
از آنچه گفته شد به دست می آید که عدم جواز نگاه و نظر به زن مسلمان و خانه مسلمان تنها به سبب آن نیست که انسان در معرض خطر گناه قرار می گیرد، بلکه گاه به سبب حیثیت، آبرو و امنیت اجتماعی اوست که با نگاه کردن، به آن آسیب می رسد.
آموزه های اسلامی بر حفظ عفت اجتماعی و حیای عمومی تاکید دارد و بر آن است که جان و مال و عرض مسلمان در امنیت کامل باشد. از این رو احکام سختی را درباره مراعات و محافظت و حمایت از عرض و آبروی مومن و احترام شخص و شخصیت خود او بیان کرده است.
این درحالی است که برخی به اشتباه گمان می کنند که اگر زن مسلمان مجاز است که وجه و کفین خود را نپوشاند به معنای جواز نگاه کردن به اوست. همچنین زنان نمی توانند به صرف اینکه بر مرد فقط پوشش عورت لازم است، بدن مرد را نگاه کنند، بلکه حتی اگر ریبه و خطر گناه و قصد لذت بردن نباشد، نمی بایست به مردی که قسمتهایی از بدنش پوشیده نیست مانند کشتی گیران نگاه کنند. پس اگر مردها برای شنا و ورزش تنها به اقل پوشش اکتفا کردند یا برای عزاداری امام حسین(ع) لخت شوند، جایز نیست که زن نگاه کند حتی اگر به قصد تلذذ و ریبه نباشد.
البته بهتر است که انسان حرمت خودش را نگه دارد و اجازه ندهد تا این حرمت شکسته شود و احترام از میان برود. پس بهتر است که خود و خانه خود را بپوشاند تا چشمان محرم و نامحرم به او نیفتد و عرض و آبرو و احترامش در معرض خطر قرار نگیرد و افراد فضول با فضولی خود حریم حرمت امنیت و عفت او را نشکنند.
در آخر توجه شما را به چند توصیه کاربردی جلب می کنیم.
– از گفتگو با جنس مخالف مگر در مواقع ضروری و در حد ضرورت اجتناب کنید.
– از پوشیدن لباس های تنگ که موجب تحریک شهوت جنسی می شود خودداری کنید.
– هر شب، اعمال خود را محاسبه کنید. رفتارهای ارادی که باید انجام می دادید را در صورت انجام یادداشت کنید و رفتارهایی که باید ترک می کردید را نیز در صورت موفقیت یادداشت کنید.
– همواره با یک مشاوره اخلاقی در ارتباط باشید و در انجام مراحل فوق با او مشورت کنید.
– ورزش و کارهای فکری در کاهش امیال شهوانی بسیار مؤثرند.
-سعی کنید در طول روز با وضو باشید و از نورانیت آن استفاده کنید.
مطالعه این کتابها نیز در این زمینه مفید است:
1- هفت روش پیشگری از انحراف جنسی؛ نوشته هادی حسینخانی – انتشارات موسسه آموزشی پژهشی امام خمینی.
2- جوان،هیجان وخویشنداری؛ نوشته گروه نویسندگان حدیث زندگی- موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
3- آرامش در پرتو نیایش نوشته علی احمد پناهی – انتشارات موسسه آموزشی پژهشی امام خمینی.
http://akhlagh.porsemani.ir این آدرس را به خاطر بسپارید واز برنامه های آن نیز بهره مند شوید.
——————————-
[1] – وسائل الشیعه، ج 14، ص 240
[2] – نور/ آیه 30
[3] – نور/ آیه 31
[4] – الاخلاق، سید عبدالله شبر، قم، انتشارات بصیرتى، ص 127
[5] – خوردنی های پرانرژی مثل خرما، فلفل، پیاز، سوسیس و کالباس و … .
[6] – مستدرک الوسائل، ج 2، ص 531
[7] – عنکبوت: 45