خانه » همه » مذهبی » خیلی ممنون از توضیحات فقط دو مسیله دیگر هم دارم اگر به هر دو حوا دهید ممنون میشم:۱. شما به شدت در متن میگفت که تاریخ طبری در این مورد قابل اطمینان نیست ولی خودتان در متن بسیار زیاد از تاریخ طبری برای توضیح مسایل استفاده کردید چرا؟؟؟ میشود توضیح دهید چرا بین حرف و کارتان تناقض هست؟؟؟۲. آنجایی در متن که آمده ((سلمان برای مردم سخن گفته تا اعتمادشان را جلب کند بعد به غارت آن ها پرداختند و از اول شهر های اطراف مداین خالی بوده و …)) شما در جواب این قسمت گفتید :[ین گزاره فقط در تاریخ طبری آمده و دیگر مورخان آن را تایید نکردند]میتوانید به من بگویید فرق نقل طبری و دیگر مورخین در این باره چه بوده که شما گفتید فقط طبری چنین گفته و بقیه تصحیح نکردند میشود از شما بپرسم دقیقا طبری با چه سندی و دقیقا چه گفته در این با ه آ تفاوت آن متن با دیگر متون مورخین و اختلاف آن ها با هم چیست اگر این کار را بکنید بسیار ممنون میشوم چون یک یر شبهات ذهنی من هم رفع میشودپس اگر هر دو سوال های بالا را جواب دهید بسیار متشکر میشوم

خیلی ممنون از توضیحات فقط دو مسیله دیگر هم دارم اگر به هر دو حوا دهید ممنون میشم:۱. شما به شدت در متن میگفت که تاریخ طبری در این مورد قابل اطمینان نیست ولی خودتان در متن بسیار زیاد از تاریخ طبری برای توضیح مسایل استفاده کردید چرا؟؟؟ میشود توضیح دهید چرا بین حرف و کارتان تناقض هست؟؟؟۲. آنجایی در متن که آمده ((سلمان برای مردم سخن گفته تا اعتمادشان را جلب کند بعد به غارت آن ها پرداختند و از اول شهر های اطراف مداین خالی بوده و …)) شما در جواب این قسمت گفتید :[ین گزاره فقط در تاریخ طبری آمده و دیگر مورخان آن را تایید نکردند]میتوانید به من بگویید فرق نقل طبری و دیگر مورخین در این باره چه بوده که شما گفتید فقط طبری چنین گفته و بقیه تصحیح نکردند میشود از شما بپرسم دقیقا طبری با چه سندی و دقیقا چه گفته در این با ه آ تفاوت آن متن با دیگر متون مورخین و اختلاف آن ها با هم چیست اگر این کار را بکنید بسیار ممنون میشوم چون یک یر شبهات ذهنی من هم رفع میشودپس اگر هر دو سوال های بالا را جواب دهید بسیار متشکر میشوم

با تشکر از پرسشگر محترم در پیگیری و همراهی با مرکز و مباحث علمی و تاریخی ، پیشنهاد می شود ،بجای مطالعه شبهات در فضای مجازی، اگر فرصت دارید برخی از منابع تاریخی را مطالعه کنید تا تجربه و تسلط شما بر منابع تاریخی بیشتر شود.
سه سوال را مطرح کردید .
سوال: 1 . شما به شدت در متن میگفت که تاریخ طبری در این مورد قابل اطمینان نیست ولی خودتان در متن بسیار زیاد از تاریخ طبری برای توضیح مسایل …
چنانکه قبلا اشاره شد قرار نیست تمام گزارش های تاریخی را تایید یا تکذیب کنیم. طبری و غیر طبری هیچ کدام در متن وقایع و حوادث تاریخی بخصوص جنگ های ایران و روم و یا جنگ های ایران و اعراب نبودند طبیعتا تاریخ نقلی و گزارش های تاریخی احتیاج به تاریخ عقلی و تاریخ تحلیلی دارد .
ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب طبری مشهور به جریر طبری (زادهٔ ۲۲۴ در آمل – درگذشتهٔ ۳۱۰ هجری قمری در بغداد) (۲۱۸–۳۰۱ هجری خورشیدی) (۸۳۹-۹۲۳ میلادی) است او گزارش هایی را نقل می کند که مربوط به سالهای اول هجرت است و با این وقایع در حدود سه قرن فاصله دارد .
تاریخ طبری با تمام نقاط قوت و ضعف خود یکی از منابع سایر گزارش های تاریخی است و ما گزارش های تاریخی طبری که با سایر گزارشها در تعارض نباشد و با مبانی کلامی و اعتقادی شیعه و اهل بیت ع در تعارض نباشد را می پذیریم و نقل می کنیم .
سوال: 2 . آنجایی در متن که آمده ((سلمان برای مردم سخن گفته تا اعتمادشان را جلب کند بعد به غارت آن ها پرداختند و از اول شهر های اطراف مداین خالی بوده و …))…..
حضور سلمان در جنگ مدائن ثابت نیست و فقط فرمانداری او بر مدائن اثبات شده واینکه سلمان جهت جلوگیری از جنگ و کشته شدن ایرانیان و اعراب واسطه گری کرده و شهر خالی شده بود گر چه در برخی از منابع اشاره شده است اما قابل اثبات نیست .
تاکید می شود گزارش قتل و غارت ایرانیان دروغ بزرگی است که امروزه بر آن تاکید و به نوعی عرب ستیزی و اسلام ستیزی در آن وجود دارد .
البته جنگ ،جنگ است و ممکن است طرفین زیاده روی کنند و عده ایی در جنگ کشته شوند، اما بر جسته سازی و قتل و غارت و تجاوز به زنان و اموال ایرانیان دروغ بزرگی است .
سوال: 3 – میتوانید به من بگویید فرق نقل طبری و دیگر مورخین در این باره چه بوده که شما گفتید فقط طبری چنین گفته و بقیه تصحیح نکردند میشود از شما بپرسم …..
خلاصه کلام اختلاف منابع تاریخی از طبری و غیر طبری در باره نبرد و جنگ های ایرانیان و اعراب و یا اعراب و ایرانیان بسیار است .
در باره مقایسه گزارش های طبری در باره جنگ ایران و اعراب با گزارش غیر طبری ( ابن اثیر، یعقوبی ، واقدی ، مسعودی ، دینوری ( کپی طبری! ) و… احتیاج به رساله پایان نامه دکتری ! دارد که از حوصله من و شما خارج و شاید مفید فایده هم نباشد !
برای رفع شبهات در باره جناب سلمان به منابع زیر مراجعه نمایید :
– کتاب نفس الرحمن فی فضائل سلمان، اثر علامه حاج میرزا حسین نوری طبرسی محدث نوری. تحقیق و تصحیح حجت الاسلام ایاد کمالی اصل،
– کتاب پارسای پارسی (سلمان فارسی) ابوالقاسم غلامی مایانی ناشر: انتشارات اندیشه معاصر
– کتاب سلمان فارسی الگوی زندگی شیعی رضایی، محمد،
– طرحی نو برای هویت بخشی به شیعه ایرانی بر اساس بازخوانی تطبیقی شخصیت سلمان فارسی/ محمد رضایی آدریانی. قم بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)، ۱۳۹۲.
– صادقی اردستانی، احمد، سلمان فارسی استاندار مداین، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۱۳۷۶ش.
– تاریخ سیاسی اسلام ؛ رسول جعفریان
– تاریخ خلفا، رسول جعفریان، قم، انصاریان، ۱۳۸۰ش.
– تاریخ سیاسی اسلام، دکتر سید جعفر شهیدی، مرکز نشر دانشگاهی، این کتاب به بررسی تاریخ صدر اسلام تا پایان امویان پرداخته است .
– عبدالحسین زرین کوب، دو قرن سکوت، تهران: انتشارات سخن، 1381. ص 81-83-84
– فصلنامه مطالعات تاریخى، جعفر مرتضى عاملى، سال اول، شماره سوم، 1368، ص 378
– تاریخ طبری، ترجمه ابو القاسم پاینده ، تهران : انتشارات اساطیر، ۱۳۷۵. ج 5 ، ص 1813-1812-1816
– محمد بن سعد کاتب واقدى، الطبقات الکبری، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران: انتشارات فرهنگ و اندیشه، 1374. ج 4، ص 77
– أبو الحسن على بن الحسین مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمه ابو القاسم پاینده، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى، 1374.ج 1، ص 663
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3718

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد