طلسمات

خانه » همه » مذهبی » داد رسي امام عصر در گرفتاري هاي مردم چگونه است؟ آيا ايشان مأموريني دارند که جهت رفع مشکلات مردم اعزام مي گردند يا اين که شخصاً تمام امور را انجام مي دهند؟

داد رسي امام عصر در گرفتاري هاي مردم چگونه است؟ آيا ايشان مأموريني دارند که جهت رفع مشکلات مردم اعزام مي گردند يا اين که شخصاً تمام امور را انجام مي دهند؟

بر اساس آيات[1] و روايات زيادي، پيامبر اکرم و ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ از آن جا که شاهد بر اعمال ما هستند، از احوال ما با خبرند و اعمال ما همواره بر آن بزرگواران عرضه مي گردد و آن ها از کارهاي خوب ما خوشحال گرديده و در حق ما دعا مي کنند و از اعمال زشت ما ناراحت مي گردند.
از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده که فرمود: «تمام اعمال مردم هر روز صبح بر پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ عرضه مي شود، اعمال نيک و بد، بنابر اين مراقب باشيد و اين همان گفتار خداوند است که فرمود: «قل اعملوا فسيري الله عملکم و رسوله و المؤمنون»[2].
ابان بن عبد الله مي گويد به حضرت رضا ـ عليه السلام ـ عرض کردم که براي من و خانواده ام دعايي فرما، فرمود: «مگر من دعا نمي کنم! به خدا قسم اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه مي شود آيا کتاب خداوند عزوجل را نمي خواني که مي گويد: (خدا و پيامبرش و مومنان عمل شما را مي بينند)….»[3]بنابر اين پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ نسبت به اعمال عباد خصوصا، و روي داد هاي عالم عموماً از طريق الهام خداوند و راه هاي اعجاز و غير طبيعي که حقيقت آن بر ما پوشيده است، آگاه مي شوند، و چون بر اساس اعتقاد ما شيعيان، حضرت بقيه الله ـ عليه السلام ـ يکي از پيشوايان و ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ است و زمامداري فعلي جهان با آن حضرت است، حتماً بايد مويد به الهام الهي باشد و وقتي مورد الهام الهي بوده و خداوند از طرق مختلف او را نسبت به کل آن چه درعالم مي گذرد آگاه مي سازد و بر اساس ولايت تکويني و معنوي که بر عالم دارد، به اذن خداوند ممکن است در بعضي از حوادث چه شخصي و چه عمومي از قبيل هدايت و دست گيري و رفع مشکلات شيعيان و يا دفع ضررها و آسيب دشمنان و يا ساير پديده هاي عالم، تصرّف نمايد.
در توقيعي که براي عالم جليل القدر شيخ مفيد ـ قدس سره ـ از ناحيه مقدسه نقل شده مي خوانيم که امام ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «… سلام بر تو اي دوست مخلص در دين که در اعتقاد به ما با علم و يقين امتياز داري … هرچند ما در جايي منزل کرده ايم، که از محل سکونت ستمگران دور است و اين هم به علتي است که خداوند صلاح ما و شيعيان با ايمان را تا زماني که دولت دنيا از آنِ فاسقان مي باشد در اين ديده است. ولي در عين حال از اخبار و اوضاع شما کاملاً آگاهيم و چيزي از آن بر ما پوشيده نمي ماند…. ما در رعايت حال شما کوتاهي نمي کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم و اگر جز اين بود از هر سو گرفتاري به شما رو مي آورد و دشمنان شما، شما را از ميان مي بردند.»[4] بنابر اين،امام ـ عليه السلام ـ با توجه به آگاهي و سيطره علمي که بر امور دارد مي تواند مستقيماً در اثر ولايت تکويني و معنوي که دارد در امور تصرّف نموده و اقدام به رفع و دفع مشکلات شيعيان و گرفتاران نمايد.
و نيز مي تواند به واسطه اسباب و افرادي که در زمان غيبت کبرا در خدمت آن حضرت است اقدام نمايند، زيرا بر اساس برخي روايات عده اي از شيعيان و افراد مخلص در محضر آن حضرت مشغول خدمت اند. از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده که فرمود: «قائم ـ عليه السلام ـ دو غيبت دارد يکي کوتاه و ديگري دراز، در اولي جز شيعيان خاص کسي جاي او را نمي داند و در ديگري تنها خادمين محرم او جاي او را مي دانند.»[5] که به امر امام ـ عليه السلام ـ مشغول خدمت در اقصي نقاط عالم مي باشند. پس هم اکنون حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ در تنهايي زندگي نمي کند بلکه هميشه عده اي در محضر آن حضرت اند که امام ـ عليه السلام گاهي در انجام امور از آن ها کمک مي گيرد.
پس مي توان گفت که به هر دو صورت امام ـ عليه السلام ـ عمل مي کنند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ موعود امم، شيخ عباس شيخ الرئيس کرماني.
2ـ سيماي آفتاب، حبيب الله طاهري.
3ـ اصول کافي، ج 2، ترجمه منصور پهلوان.
4ـ احتجاج طبرسي، ج 2.
 
پي نوشت:
[1] . نساء / 4، بقره / 143، نحل / 89.
[2] . اصول کافي، ج 2، باب عرض اعمال بر نبي و ائمه.
[3] . اصول کافي، ج 2، باب عرض الاعمال علي النبي و الائمه.
[4] . احتجاج طبرسي، ج 2، ص 322.
[5] . اصول کافي، ج 2، ص 575.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد