توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » دارالسلام و انواع سلام هايي كه نثار بهشتيان مي كند

دارالسلام و انواع سلام هايي كه نثار بهشتيان مي كند

اصولا بهشت «دار السلام» است همانگونه كه در سوره يونس آمده است: («وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلى‏ دارِ السَّلامِ‏»)[1]: “خداوند مردم را دعوت به دار السلام و سرزمين سلامت و آرامش مى‏ كند.” و بهشتيان كه ساكنان اين سرزمين اند با انواعي از سلام ها و درودها مواجه مي شوند:

 1. گاه با سلام فرشتگان روبرو مى‏ شوند كه به هنگام ورود در بهشت از هر درى بر آنها وارد مى ‏شوند و مى ‏گويند: “سلام بر شما به خاطر شكيبايي هايى كه داشتيد و چه پايان خوبى است اين سرايى كه نصيبتان شده.” (« وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ»)[2].
2. و گاه ساكنان اعراف آنها را صدا مى‏ زنند و مى ‏گويند:” سلام بر شما” (وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ‏)[3].
3. گاه پس از ورود در بهشت با سلام و تحيت فرشتگان روبرو مى‏ شوند و گاه به هنگام قبض روح اين سلام از ناحيه فرشتگان مرگ به آنها نثار مى‏ شود و مى ‏گويند:” سلام بر شما وارد بهشت شويد به خاطر اعمالى كه انجام مى ‏داديد” (الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ‏)[4].
4. و گاه خودشان به يكديگر سلام و درود مى ‏فرستند، و اصولا” تحيت آنها در آنجا همان سلام است” (تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ‏)[5].
5. و بالآخره برتر و بالاتر از همه اينها سلام پروردگار است (سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ‏)[6] اين نداى روح ‏افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت، چنان روح انسان را در خود غرق مى‏ كند و به بهشتيان لذت و شادى و معنويت مى ‏بخشد، كه با هيچ نعمتى برابر نيست. آرى شنيدن نداى محبوب، ندايى آميخته با محبت، و آكنده‏ از لطف، سر تا پاى بهشتيان را غرق سرور مى‏ كند، كه يك لحظه آن بر تمام دنيا و آنچه در آن است برترى دارد! در روايتى از پيغمبر گرامى اسلام (ص) آمده است: «در همان حال كه بهشتيان غرق در نعمت هاى بهشتى هستند نورى بر بالاى سر آنها آشكار مى ‏شود، نور لطف خداست كه بر آنها پرتو افكنده، ندايى برمى‏ خيزد كه سلام بر شما اى بهشتيان و اين همان است كه در قرآن آمده: سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ‏، اينجاست كه نظر لطف خداوند چنان آنها را مجذوب مى‏ كند كه از همه چيز جز او غافل مى‏ شوند، و همه نعمت هاى بهشتى را در آن حال به دست فراموشى مى ‏سپارند، و اينجاست كه فرشتگان از هر درى بر آنها وارد مى‏ شوند و مى‏ گويند درود بر شما»[7].

خلاصه اينكه در دار السلام، نه سخن لغوى شنيده مى‏ شود و نه كلام بيهوده ‏اى، تنها سلام است و سلام؛ اما نه سلامى كه صرفا در لفظ باشد بلكه سلامى كه اثر آرام بخش و سلامت آفرين آن در اعماق روح و جان انسان نفوذ مى ‏كند و همه را غرق در آرامش و سلامت مى ‏سازد.

پي نوشت:

[1] سوره يونس، آيه 25. [2] سوره رعد، آيه24. [3] سوره اعراف، آيه46. [4] سوره نحل، آيه32. [5] سوره ابراهيم، آيه23. [6] سوره يس، آيه58. [7] تفسير روح المعاني، ج23، ص35.

تفسير نمونه، ج‏18، ص: 421. تفسير نمونه   ج‏18   418  

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد