اولا آنچه بیان می شود عمدتا از داستان های تورات است که گاهی در جاهایی باهم متناقض است. و حقیقت آن بر ما پوشیده است .
ثانیا از آنجا که قوانین ازدواج، مبتنی بر “تشریع” میباشد و “تکوینی” نیست که قابل تغییر نباشد. و قوانین تشریعی از سوی خداوند متعال نیز مبتنی تابع مصالح و مفاسد است. پس منعی ندارد که در یک دوره ازدواج همزمان با برخی محارم حلال باشد و در دورهی دیگری حرام گردد؛
شاید بتوان گفت این موضوع در ادیان دیگر یا لااقل تا زمان حضرت ابراهیم(ع) جایز بود، مثلا در داستان ازدواج فرزندان آدم برخی به استناد روایتی گفتهاند که چون در زمان حضرت آدم(ع) هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و راهی هم برای بقای نسل بشر غیر از این راه وجود نداشت، هابیل و قابیل با خواهران دو قلوی یکدیگر بطور ضربدری ازدواج کردند و بعد از این ازدواجها بود که ازدواج خواهر و برادر تحریم شد.
در انتهای متن مورد اشاره شما اینطور آمده:
با این وصف که در این روایت آمده به نظر می آید از دو جنبه می توان روایت تورات را مورد نظر قرار داد. یعنی یا روایت تورات را باید تحریف شده دانست، یا تفسیر بالا را از نقل تورات پذیرفت و یا باید این فرض را مطرح نمود که خواهر در دوران حضرت ابراهیم واژه ای بوده با معنایی وسیع که بر دختر خاله و دختر عمو هم گفته می شده است.
ثانیا از آنجا که قوانین ازدواج، مبتنی بر “تشریع” میباشد و “تکوینی” نیست که قابل تغییر نباشد. و قوانین تشریعی از سوی خداوند متعال نیز مبتنی تابع مصالح و مفاسد است. پس منعی ندارد که در یک دوره ازدواج همزمان با برخی محارم حلال باشد و در دورهی دیگری حرام گردد؛
شاید بتوان گفت این موضوع در ادیان دیگر یا لااقل تا زمان حضرت ابراهیم(ع) جایز بود، مثلا در داستان ازدواج فرزندان آدم برخی به استناد روایتی گفتهاند که چون در زمان حضرت آدم(ع) هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و راهی هم برای بقای نسل بشر غیر از این راه وجود نداشت، هابیل و قابیل با خواهران دو قلوی یکدیگر بطور ضربدری ازدواج کردند و بعد از این ازدواجها بود که ازدواج خواهر و برادر تحریم شد.
در انتهای متن مورد اشاره شما اینطور آمده:
با این وصف که در این روایت آمده به نظر می آید از دو جنبه می توان روایت تورات را مورد نظر قرار داد. یعنی یا روایت تورات را باید تحریف شده دانست، یا تفسیر بالا را از نقل تورات پذیرفت و یا باید این فرض را مطرح نمود که خواهر در دوران حضرت ابراهیم واژه ای بوده با معنایی وسیع که بر دختر خاله و دختر عمو هم گفته می شده است.