خانه » همه » مذهبی » داعش و گروههای تروریستی سوریه؟

داعش و گروههای تروریستی سوریه؟


داعش و گروههای تروریستی سوریه؟

۱۳۹۲/۱۰/۲۴


۱۲۷ بازدید

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - داعش و گروههای تروریستی سوریه؟بعد از شروع بحران سوریه برخی کشورهای عربی و غربی گروه‌های تروریستی را برای تحقق اهداف خود به سوریه ارسال کردند ولی بعد جنایت‌های آنها در حق مردم سوریه و تنفر مردم از آنها اکنون در صدد ترمیم آنها برآمده‌اند.بعد از شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ در کنار تعدادی از معارضان مسالمت آمیز سوری تعدادی از گروه های تروریستی با حمایت کشور های عربی و غربی به همراه ترکیه وارد این کشور شدند که حضور آنها مصائب فراوانی را برای ملت سوریه به همراه داشته است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - داعش و گروههای تروریستی سوریه؟بعد از شروع بحران سوریه برخی کشورهای عربی و غربی گروه‌های تروریستی را برای تحقق اهداف خود به سوریه ارسال کردند ولی بعد جنایت‌های آنها در حق مردم سوریه و تنفر مردم از آنها اکنون در صدد ترمیم آنها برآمده‌اند.بعد از شروع بحران سوریه در سال 2011 در کنار تعدادی از معارضان مسالمت آمیز سوری تعدادی از گروه های تروریستی با حمایت کشور های عربی و غربی به همراه ترکیه وارد این کشور شدند که حضور آنها مصائب فراوانی را برای ملت سوریه به همراه داشته است.

داعش

“دولت اسلامی در عراق و شام” یا “داعش ” گروه مسلحی است که با تفکرات سلفی افراطی و تروریستی، در تلاش است در سوریه و عراق “خلافت اسلامی” ایجاد کند.

این گروه همان طور که از نامش پیدا است، در عراق و سوریه فعال است.

سرکرده این گروه تروریستی “ابوبکر البغدادی” نام دارد.

نحوه پیدایش داعش

گروه “دولت اسلامی در عراق” در 15 اکتبر 2006 و پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در عراق شکل گرفت. در این نشست “ابوعمر البغدادی” به عنوان سرکرده آن تعیین شد.

این گروه از زمان تشکیل در سال 2006 عملیات و حملات تروریستی بسیار را در عراق برعهده گرفت.

پس از هلاکت “ابوعمر البغدادی” در 19/4/2010 “ابوبکر البغدادی” به عنوان جایگزین وی معرفی شد.

با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر این گروه در سوریه نیز فعال شدند.

هدف از تأسیس داعش

پس از تشکیل گروه “توحید و جهاد” به سرکردگی “ابومصعب الزرقاوی” در سال 2004 و بیعت او با “اسامه بن لادن” سرکرده سابق “القاعده”، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل شد.

این گروه با گسترش عملیات خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا اینکه الزرقاوی در سال 2006 در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل “شورای مجاهدین” به سرکردگی “عبدالله رشید البغدادی” خبر داد.

پس از هلاکت زرقاوی در سال 2006 “ابوحمزه المهاجر” به عنوان سرکرده این گروه تعیین شد. در پایان آن سال نیز گروه “دولت اسلامی عراق” به ریاست “ابوعمر البغدادی” تشکیل شد.

در19/04/2010 نیروهای مشترک عراقی و آمریکایی در عملیاتی در منطقه “الثرثار” منزلی را که “ابوعمر البغدادی” و “ابوحمزه المهاجر” در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند. با شدت گرفتن تبادل آتش، جنگنده‌ها آن منزل را بمباران کردند که در نتیجه آن این دو تروریست از پای در آمدند.

اجساد این دو تروریست در معرض دید عموم گذاشته شده.

یک هفته بعد این گروه در بیانیه‌ای در اینترنت به هلاکت این دو تروریست اذعان کرد و پس از حدو 10 روز “ابوبکر البغدادی” به عنوان جانشین و سرکرده جدید تعیین شد. “الناصر لدین الله سلیمان” نیز به عنوان وزیر جنگ معرفی شد.

مناطق حضور عناصر “داعش”

عراق

عناصر داعش در مناطق محدودی از برخی استانهای عراق به ویژه استان “الانبار” حضور دارند و عملیات تروریستی در کل عراق را پوشش می دهند. بر اساس گزارشها و آمار منتشر شده، داعش در نیمه دوم سال 2013 نزدیک به 1400 خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات 1996 نفر کشته و 3021 نفر زخمی شدند.

سوریه

عناصر داعش در سوریه در مناطقی از استانهای “رقه”، “حلب”، “حومه لاذقیه”، “ریف دمشق”، “دیرالزور”، “حمص”، “حماه”، “حسکه” و “ادلب” پراکنده هستند و در برخی از این مناطق نیز کنترل کامل را به دست گرفته‌اند.

اختلاف داعش و جبهه النصره از کجا شروع شد

با آغاز اختلافات و درگیری‌ها بین عناصر جبهه النصره و داعش در سوریه، سرانجام “ایمن الظواهری” سرکرده القاعده تصمیم “ابوبکر البغدادی” رئیس گروه دولت اسلامی در عراق برای ادغام گروه خود با جبهه النصره را لغو کرد.

الظواهری تأکید کرد که فعالیتهای “دولت اسلامی در عراق” فقط به عراق منحصر شود.

ولی این موضوع برای سرکرده داعش خوشایند نبود، به صورتیکه البغدادی، در نواری صوتی اعلام کرد که با درخواست ایمن الظواهری، برای لغو گروه داعش و جدایی از جبهه النصره، مخالف است.

وی گفت: “گروه دولت اسلامی عراق و شام تا زمانی که نبض ما می‌زند و خون در رگ‌هایمان جاریست باقی خواهد ماند و ما حاضر به عقب نشینی و چانه زدن نیست.”

حامیان داعش چه کسانی هستند

عناصر گروه داعش مانند “جبهه النصره” از بی رحم ترین تروریستهای حاضر در سوریه و عراق هستند. فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از جنایتهای این گروه تروریستی موجب شد که حامیان گروه‌های مسلح در سوریه مدعی شوند که از این گروه حمایت نمی‌کنند. حتی برخی گروه‌ها نیز برای افزایش دریافت حمایتهای بین المللی خود را مخالف این گروه جلوه داده و با داعش وارد جنگ شده‌اند.

با توجه به گستردگی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که با آغاز جنگ در سوریه به این کشور سرازیر شده است؛ تلاش گروه‌های مسلح به ویژه داعش برای دستیابی هرچه بیشتر به این کمکها و سلطه بر گروه‌های دیگر شدت گرفت که این امر موجب آغاز جنگ و درگیری گروه‌های مسلح با یکدیگر شد.

اما با وجود اعلام برائت حامیان گروه‌های مسلح از داعش و جبهه النصره، کمکهای حامیان خارجی همچنان به دست این دو گروه می‌رسد. این کمکها در قالب حمایتهای مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی حامیانی مانند عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه شده است.

عناصر “داعش” از اواخر دسامبر 2013 و اوایل سال 2014 و با آغاز عملیات نیرهای ارتش عراق برای پاکسازی الانبار، وارد شهر فلوجه در این استان شدند.

الجبهة الاسلامیة السوریة

در 21 دسامبر 2013 گردان‌های «احرار الشام» از تشکیل یک نیروی جنگی جدید به اسم «الجبهة الاسلامیة السوریة» خبر داد.

این گروه را یک شورای متشکل از چندین فرماندهی اداره می‌کند که شخصی به اسم «احمد عیسى الشیخ ابو عیسى » فرمانده سابق تیپ صقور الشام در راس آنها قرار دارد.

این جبهه از دو هیئت تشکیل شده است که یکی نظامی و دیگری سیاسی است و اولی را «زهران علوش» فرمانده گروه جیش الاسلام و دومی را «حسان عبود» فرمانده جنبش احرار الشام بوده است و هدف خود را سرنگونی نظام سوریه معرفی کرده است.

برخی آمارها حاکی از آن است که الجبهة الاسلامیة السوریة دارای 50 هزار جنگجو است و بعد از اعلام خبر تسلط این گروه‌ها بر مواقع تحت سیطره ارتش آزاد سوریه و به دست گرفتن انبارهای آن این گروه خود را بیشتر معرفی کرد.

بعد از اعلام موجودیت جبهة الاسلامیة این جبهه منشوری صادر کرد و در آن اهداف و جهتگیری های خود را مشخص کرد.در منشور جبهة الاسامیة تلاش شده است تا هر آنچه که خصوصیات داعش وجود دارد تبری جسته شود و به نظر می‌آید این منشور قصد دارد بعد از کشتار مردم سوریه به دست داعش و چهره منفور و خشنی که از آن در بین مردم سوریه ترسیم شده است با شعارهای به ظاهر جدید و جذاب از وجهه معارضان را در بین مردم ترمیم کند.

از جمله کارهای آنها در جهت بازسازی چهره تخریب شده معارضان سوری اقدام به پاکسازی معابر شهرهای تحت تصرف خود و توزیع نان در بین مردم این مناطق و برگزاری مسابقات قرآن در سطح کودکان این مناطق است.

در مرامنامه این گروه آمده است که برای عمل به وظیفه شرعی بین 11 گروه‌ و گردان‌ مسلح در سوریه توافقی برای تشکیل «الجبهة الاسلامیة السوریة» صورت گرفته است.

این گونه که از شعارهای آنها بر می آید جبهة الاسلامیة برای ترمیم از هم پاشیدگی و اختلافات فراوان معارضان سوریه تشکیل شده است.

در همین رابطه در منشور آنها می‌خوانیم :« این گروه یکی از گروه های اسلامی است پس بنابراین ما برای محافظت از وحدة کلمه و ائتلاف و دوری از تفرقه و اختلاف کار می کنیم و تلاش می کنیم که با تمام گروه هایی که امکان تعامل با آنها وجود دارد کار کنیم و تا جایی که امکان دارد از دشمنی آنها خود داری کنیم.ما به اهمیت بازنگری فراگیر شیوه های خود در گذشته ایمان داریم به گونه‌ای که ما را از تکرار اشتباهات گذشته خود نگه دارد و به ما کمک کند تا موفقیت های بزرگتری در زمینه نظامی و مدنی به دست بیاوریم.»

در طی سه سالی که از بحران در سوریه می گذرد خشونت مشخصه آشکار گروه های تکفیری و مسلح در سوریه بوده است و مردم سوریه از شنیدن نام این افراد به وحشت می افتند در میثاقی که از گروه جیهة الاسلامیة منتشر شده است سعی شده که از این خصیصه هر چند در ظاهر دوری شود: این گروه در اعتقادات خود پیرو شیوه‌های اهل سنت و شیوه آن میانه روی و اعتدال است و به دور از غلو در دین خواهد بود همچنین این گروهک بر بزرگداشت حرمت مسلمان و دروی از اینکه وی را کافر یا فاسق و مبدع بخوانند، تاکید دارد.

اسم گروه‌هایی که زیر مجموعه «الجبهة الاسلامیة السوریة» هستند به ترتیب زیر است:

1. کتائب أحرار الشام (در همه استان‌های سوریه ).

2. کتائب الإیمان المقاتلة (در استان دمشق و حومه آن ).

3. کتیبة الحمزة بن عبد المطلب (در استان دمشق و حومه آن ).

4. کتیبة صقور الإسلام (در استان دمشق و حومه آن).

5. سرایا المهام الخاصة (در استان دمشق و حومه آن).

6. لواء الحق (در استان حمص و حومه آن ).

7. حرکة الفجر الإسلامیة (در استان حلب و حومه آن).

8. کتیبة مصعب بن عمیر (در حومه حلب).

9. جماعة الطلیعة الإسلامیة (در حومه ادلب ).

10. کتائب أنصار الشام (در استان اللاذقیة و حومه آن).

11. جیش التوحید ( در استان دیر الزور و حومه آن).

جبهة النصرة

«جبهة النصرة لاهل الشام» سازمانی است که تفکر سلفی جهادی منتسب است و در اواخر سال 2011 در جریان بحران سوریه ظهور کرد.

هم اکنون رهبری این گروه را «ابو محمد الجولانی» بر عهده دارد تعداد نیروهای آن از 5 تا 6 هزار نفر است و مناطق تحت عملیات این گروه شامل ادلب، حلب،دیر الزور و غوطه است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری آسوشیتدپرس در مور الجولانی نوشته بود وی در سال 2008 توسط نیروهای آمریکایی در عراق دستگیر شد ولی بعد آمریکایی ها وی را برای ادامه جنگ آزاد کردند.

جبهة النصرة به سرعت تبدیل به یکی از مهمترین گروه‌های مسلح شد که پیشرفت‌های آن ناشی از آموزش‌هایی بود که افراد این گروه دیده بودند.

این گروه حمله‌های انتحاری در دمشق و حلب را بر عهده گرفته است و گزارش‌های دستگاه اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که این گروه وابسته به القاعده عراق است.

جبهة النصرة در اولین بیانیه رسمی خود که در 24 ژانویه 2012 منتشر شد مردم سوریه را به جهاد و حمل اسلحه علیه نظام سوریه ترغیب کرد.

بیانیه‌های این گروه توسط افرادی ناشناس بر روی توئیتر منتشر می‌شود و با عنوان مؤسسه رسانه‌ای «المنارة البیضاء» منتشر می‌شود.

بنیانگذاران اولیه آن تعدادی از سوری‌هایی بودند که قبلا در عراق، افغانستان و چچن در صفوف القاعده جنگیده بودند.

همچنین مدارکی که از کشته‌های جبهة النصرة به دست آمده است نشان می‌دهد که افراد دیگری از کشورهای عربی ترکیه، ازبکستان، چچن و تاجیک‌ها و افراد دیگری از اروپا در کنار تروریست های عربی در حال جنگ هستند.

در دسامبر سال 2012 آمریکا جبهة النصرة را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد که این اقدام از سوی ائتلاف معارضان و فرماندهان ارتش آزاد رد شد.

همچنین در 30 ژانویه 2013 شورای امنیت این گروه را در لیست تحریم رژیم‌ها و افرادی که زیرمجموعه القاعده هستند، قرار داد.

منابع رسانه‌ای نزدیک به سازمان‌های اطلاعاتی غرب فاش کرده بودند که این گروه توسط عربستان حمایت مالی می‌شود.

جبهة النصرة با استناد به دادگاهی که آن را دادگاه شرعی می نامند روزانه تعدادی از شهروندان سوری را به بدترین شکل ها اعدام می‌کند.

این اعدام ها به شکل سر بریدن و شلیک به سر مردم بیگناه سوریه صورت می گیرد که زن، کودک و پیرزن را استثنا نمی‌کند.

دریدن سینه سرباز سوری و درآوردن قلب وی سپس به دندان کشیدن آن یکی از جنایت های جبهة النصرة بود که صدای سازمان های بین المللی را درآورد.

«جهاد نکاح‌» از جمله طرح‌های شرم آوری که علمای سلفی فتوای آن را صادر کردند و افراد جبهة النصرة آن را در سوریه به اجرا گذاشتند.

این فتوا باعث گمراهی بسیاری از دختران جوان در کشورهای عربی و تجاوز نیروهای جبهة النصرة به تعداد زیادی از زنان و دختران سوری شد و در بین کشته های آنها اجساد زنان چچنی نیز مشاهده شده است.

اردوگاه‌هایی در مرزهای ترکیه و در داخل خاک اردن وجود دارد که ترورست‌های جبهة النصرة در آنجا زیر نظر کارشناسان آمریکایی ترک و عربستانی آموزش می‌بینند.

در 9/04/2013 ابوبکر البغدادی سرکرده “دولت اسلامی در عراق” در پیامی صوتی ادغام “جبهه النصره” و “دولت اسلامی در عراق” را اعلام کرد تا بدین ترتیب گروه “دولت اسلامی در عراق و شام” شکل بگیرد.

جیش المجاهدین و اعلام جنگ با داعش

«جیش المجاهدین» گروهی تازه تاسیس بوده و در 3 ژانویه جاری در استان حلب در سوریه تعدادی از گروه‌های مسلح تحت عنوان جیش المجاهدین با هم متحد شدند و رهبری آن را «توفیق شهاب الدین» فرمانده سابق گردان‌های نورالدین الزنکی بر عهده دارد.

بر اساس منابع خبری بارزترین گروه‌های مسلحی که با هم متحد شده اند عبارتند از جنبش اسلامی نور، گروه«استقم کما امرت»، «گردان‌های نور الدین الزنکی» «لواء الحریة الاسلامیة»، «تیپ انصار الخلافة» «تیپ امجاد الاسلام» تیپ « الانصار» و «تیپ جند الحرمین»

اعلام تشکیل جیش المجاهدین در شرایطی صورت می‌گیرد که معارضان و حامیان خارجی آنها در تلاش هستند تا در آستانه برگزاری ژنو 2 صفوف ناموزون و ازهم پاشیده معارضان سوری بازسازی کنند.

«محمد ادیب» سخنگوی فرماندهی جیش المجاهدین گفت که کار جیش المجاهدین منحصر به شهر حلب نیست و تمام سوریه را شامل می‌شود و این گروه قصد دارد شهر حلب، ادلب و حومه آنها را از داعش بازپس بگیرد.

وی افزود که چهار چوب کار جیش المجاهدین جنگ با داعش در تمامی مناطق سوریه است و برای تحقق این هدف بین گروه های مسلح اعلام یکپارچگی شده است و فرماندهی جیش المجاهدین تمام گروه‌ها را برای پیوستن به جیش المجاهدین و جنگ با داعش دعوت می‌کند.

وی سبب جنگ با داعش را رفتارهای اخیر این گروه دانست؛ رفتارهای که شامل اهانت به مردم سوریه، تعدی به حرمت‌های دین، جنگ با ارتش آزاد و تکفیر ملت سوریه است و افزود در این تشکیلات جدید به روی تمامی گرو‌ه‌های مسلح باز است.

(خبرگزاری فارس ؛ 92/10/24 )

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد