خانه » همه » مذهبی » دانشجويانى كه در خوابگاه ده روز يا بيشتر مى‏ مانند و بين آنجا و محل تحصيل رفت و آمد مى ‏كنند ، حكم نماز و روزه ‏شان چگونه است؟

دانشجويانى كه در خوابگاه ده روز يا بيشتر مى‏ مانند و بين آنجا و محل تحصيل رفت و آمد مى ‏كنند ، حكم نماز و روزه ‏شان چگونه است؟

دانشجويانى كه در خوابگاه ده روز يا بيشتر مي ‏مانند و بين آنجا و محل تحصيل رفت و آمد مى‏ كنند و فاصله بين آن دو، كمتراز چهار فرسخ شرعى (5/22 كيلومتر) است، حكم نماز و روزه ‏شان چگونه است؟

امام خمينى: اگر در مدت ده روز، تنها يك مرتبه و به اندازه دو ساعت، از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز تمام و روزه صحيح است و در غير اين صورت شكسته است و روزه صحيح نيست.
آيت‏ الله خامنه ‏اى: اگر در مدت ده روز، به اندازه يك تا دو ساعت در روز يا چند روز كه مجموع آن به مقدار يك سوم روز يا يك سوم شب باشد از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز تمام و روزه صحيح است و در غير اين صورت نماز شكسته است و روزه صحيح نيست.
آيت‏ الله تبريزى: بنابر احتياط واجب، بايد نماز را بين شكسته و تمام جمع كنند و اگر روزه بگيرند، صحيح است و قضا ندارد.
آيات عظام بهجت، سيستانى، فاضل، صافى، مكارم، نورى و وحيد: در فرض ياد شده، نماز تمام و روزه صحيح است.
منبع:
توضيح المسائل مراجع، م 1338. آيت ‏الله خامنه ‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 659. آيت ‏الله نورى، آيت‏ الله سيستانى، آيت ‏الله مكارم، آيت ‏الله بهجت، آيت‏ الله صافى، آيت ‏الله فاضل و آيت ‏الله وحيد و آيت الله تبريزي.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد