خانه » همه » مذهبی » دانشگاه الزهرا (س) به قطب علمی ‌تربیت بدنی و مطالعات زنان تبدیل می‌شود/ انتظارات انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) از دولت یازدهم

دانشگاه الزهرا (س) به قطب علمی ‌تربیت بدنی و مطالعات زنان تبدیل می‌شود/ انتظارات انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) از دولت یازدهم


دانشگاه الزهرا (س) به قطب علمی ‌تربیت بدنی و مطالعات زنان تبدیل می‌شود/ انتظارات انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) از دولت یازدهم

۱۳۹۳/۰۶/۱۸


۱۱۱۶ بازدید

به گزارش خبرنگار مهرخانه، در ابتدای این همایش انسیه خزعلی اظهار داشت: در هر اداره‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاه الزهرا (س) حضور داشتند، قدم گذاشتم، رؤسا به من عنوان می‌کردند که بهترین و مسئولیت‌پذیرترین کارمندان ما دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.
وی به فعالیت‌های دانشگاه الزهرا (س) در این ۵۰ سال اشاره کرد و گفت: دانشگاهی که با سه رشته روانشناسی، زبان‌های خارجه و فنون خانه‌داری در سال ۴۲ تأسیس شد، روزبه‌روز در حال گسترش و توسعه و رشد کیفی و کمی ‌است و در حال حاضر ۱۰ دانشکده دارد که دو دانشکده آن در تابستان امسال افتتاح شد.

خزعلی با بیان اینکه دانشگاه الزهرا (س) دانشگاهی است که همه رشته‌های غیرپزشکی کشور را در مقاطع محتلف پوشش می‌دهد، ادامه داد: ۴۰ درصد دانشجویان ما را دانشجویان کارشناسی‌ارشد تشکیل می‌دهند و در دو سال گذشته چشم‌انداز خوبی برای دانشگاه الزهرا (س) ترسیم شده و قرار است در سال ۱۴۰۴ این دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه جامع زنان در سراسر جهان مطرح شود.

دانشگاه الزهرا (س) به قطب علمی ‌تربیت بدنی و مطالعات زنان تبدیل می‌شود
به گفته وی دانشگاه الزهرا (س) قرار است به عنوان قطب تربیت بدنی بانوان و مرجعیت مطالعات زنان شناخته شود.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) افزود: در سال گذشته رتبه دانشگاه الزهرا (س) ۱۰ پله صعود کرد و توانستیم در زمره یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور قرار بگیریم و در چشم‌اندازمان است که این دانشگاه به عنوان انتخاب نخست دختران ایران به دلیل شرایط و موقعیت علمی آن ‌قرار بگیرد.

خزعلی تصریح کرد: بعد از ۱۷ سال، در سال گذشته توانستیم تشکیلات دانشگاه را بازنگری کنیم و اولین منشور اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه الزهرا (س) به تصویب رسید و دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار شد و شورای راهبردی آن از اول مهرماه سال جاری برنامه عملیاتی این منشور را در گروه‌ها و دانشکده‌ها اجرایی می‌کند.

توجه به توسعه علم و توانمندسازی زنان
وی در پایان با اشاره به فعالیت مجمع خیرین دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: مجمع خیرین دانشگاه تنها نیاز مستمندان را برطرف نمی‌کند، بلکه به توسعه علم و توانمندسازی زنان این کشور که نیمی ‌سازنده و اثرگذار کشور هستند نیز می‌پردازد و ما در بخش پژوهش و امور عمرانی و توسعه کمی ‌و کیفی دانشگاه، با همین نگاه مجمع خیرین را تأسیس کردیم و در بخش عمرانی توانستیم سلف دانشگاه، آمفی‌تئاتر، خانه علم و فرهنگ و دانشکده هفت طبقه مدیریت را تأسیس کنیم و همه هیئت رئیسه و بسیاری از اساتید این دانشگاه را زنان تشکیل می‌دهند.

دانشگاه الزهرا (س) می‌تواند پیام انقلاب اسلامی را به گوش جهانیان برساند
در ادامه این همایش انسیه خزعلی، پیام محمدعلی نجفی؛ سرپرست وزارت علوم را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است: استقرار دولت تدبیر و امید نویدبخش رویکردی نوین به مقوله حقوق شهروندی و کرامت انسانی؛ به‌ویژه نیمی ‌از جمعیت کشور بانشاط هرچه تمام‌تر و با احساس و امنیت و آرامش به مجاهدت‌های علمی ‌پرداخته و الگویی باشند برای زنان مسلمان دیگر کشورهای اسلامی.

در ادامه این پیام آمده است: تعالیم اسلام زمینه حضور زنان ایرانی را در دانشگاه‌ها فراهم آورد که یکی از جلوه‌های پرفروغ آن را در دانشگاه الزهرا (س) می‌توان دید که با قدمتی غالب بر پنج دهه و تربیت ده‌ها هزار بانوی متعهد و متخصص، نماد مشارکت زنان در سطح استاد، دانشجو و کارمند یکی از زمینه‌های علمی ‌و مدیریتی نظام است.

در پیام سرپرست وزارت علوم اشاره شده بود: این نهاد علمی‌ باید با قدرت و صلابت به فعالیت خود ادامه داده و مأموریت‌های جدیدی متناسب با اقتضائات زمان برای خود تعریف کند. موفقیت دانشگاه الزهرا (س) در عرصه‌های مختلف دانش، فن‌آوری، فرهنگ و فضیلت؛ می‌تواند منشأیی برای دانشگاه‌های جهان اسلام بوده و پیام انقلاب اسلامی ‌را به گوش جهانیان برساند. بی‌تردید این امر مهم، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه و مدیریتی جهادی است و مشارکت تمامی‌ کارکنان و دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه را می‌طلبد.

نجفی در این پیام به ترسیم نقشه راه دانشگاه الزهرا (س) اشاره کرده و گفته بود: حرکت به سوی پژوهش‌های کاربردی و مطالعات زنان، جذب دانشجویان خارجی به‌ویژه از کشورهای مسلمان و منطقه و توجه به ارتقای سطح کارآمدی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، باید در کانون سیاست‌های راهبردی دانشگاه الزهرا (س) قرار گیرد و انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) نیز امروزه با کوله‌بار دو دهه تجربه ارزشمند، می‌تواند همچون پلی ارتباطی ما بین دانشگاه و دانشجویان و مراکز اشتغال و بازار کار عمل کند و دانش‌آموختگان هم به عنوان سفیران این مرکز آموزش عالی از طریق این نهاد مردمی‌ در جامعه برای معرفی دانشگاه و توانمندی‌های ویژه آن در داخل و خارج، ایفای نقش کنند.

انتظارات انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) از دولت یازدهم
پس از آن دبیر انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) به بیان گزارشی از عملکرد این انجمن پرداخت و اظهار داشت: انجمن دانش‌آموختگان به همت جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در سال ۷۳ به عنوان یک انجمن غیردولتی کار خود را آغاز کرد و در آن زمان دانشگاه الزهرا (س) سی ساله بود و فعالیت‌های این انجمن شامل تأسیس صندوق قرض‌الحسنه و اعطای وام، برپایی همایش و نمایشگاه، تورهای تفریحی و زیارتی و برگزاری کلاس‌های تخصصی است.

پروین داداندیش ادامه داد: این انجمن چهار کمیته فرهنگی- اجتماعی، آموزش و پژوهش، اقتصادی و اشتغال‌زایی و خیرین را تشکیل داده و هم‌زمان وظیفه مهم دانش‌افزایی و به روز رساندن اطلاعات تخصصی زنان دانش‌آموخته و برگزاری کارگاه‌های آموزشی را به عهده گرفته است.

وی با اشاره به این مطلب که انجمن در همه فعالیت‌هایش از نظر اقتصادی خودکفا بوده است، تصریح کرد: طی بیست سال گذشته مدیریت‌های مختلفی در آن فعالیت داشتند که با رأی مجمع عمومی ‌انتخاب شدند و سعی کرده‌ایم در حفظ، بقا و ارتقای انجمن با وجود کمبودها فعالیت کنیم.

داداندیش افزود: تاکنون حمایت‌های کمی ‌از سوی دولت‌های مختلف در رابطه با انجمن دانش‌آموختگان صورت گرفته و برخی اوقات با بی‌مهری دولت‌ها مواجه شدیم، ولی اکنون زمان آن است که با اتخاذ سیاست‌های جدی در دوره دولت تدبیر و امید بتوانیم فعالیت‌های انجمن را گسترش دهیم و نقش واقعی خود را ایفا کنیم.

دبیر انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) به بیان انتظارات خود از دولت یازدهم پرداخت و گفت: ما از دولت انتظار داریم که بخشی از امور که قابل واگذاری به بخش خصوصی است را در قالب برون‌سپاری به انجمن دانش‌آموختگان الزهرا (س) که یک تشکل غیردولتی است، بسپارد و از وزارتخانه‌های مختلف انتظار داریم ما را در انجام وظایف خود و دستیابی به هدف اصلی‌مان که بهره‌گیری از توانمندی‌های زنان تحصیل‌کرده و فعال دانشگاهی است، حمایت کنند.

ضرورت مطالعه در خصوص واقعیت اجتماعی زن از نگاه وزیر کار
در ادامه همایش وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که به نمایندگی از دولت در جشن پنجاه سالگی دانشگاه الزهرا (س) شرکت کرده بود، به بیان واقعیت اجتماعی زنان پرداخت و تصریح کرد: من احساس می‌کنم عده‌ای می‌کوشند واقعیت اجتماعی زن را کتمان کنند؛ در حالی‌که کتمان مطالعه در رابطه با زن مانند این می‌ماند که ما رشته زمین‌شناسی را حذف کنیم. اگر ما رشته زمین‌شناسی را حذف کنیم، مانند این است که ما به شناخت زمین دیگر نیازی نداریم.

علی ربیعی با بیان اینکه فقدان مطالعه در خصوص زن نمی‌تواند واقعیت اجتماعی را در جامعه در حال تحول و در گذار ایران کتمان کند، افزود: انقلاب اسلامی‌ با تلاش‌های امام راحل (ره) زن را به عنوان یک عنصر جدی وارد جامعه ایران کرد و بزرگ‌ترین مشارکت در جامعه مشارکت در شکل‌گیری انقلاب است که بدون تردید بخش اعظم این انقلاب را زنان برعهده داشتند و در کشور ما مشارکت اجتماعی زنان در جنگ بی‌نظیر بوده است.

وی اظهار کرد: امروزه زنان به شکل بسیار گسترده‌ای وارد فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها شدند و اینها موضوعاتی است که مطالعه در خصوص زن را پیرامون یک واقعیت اجتماعی تحلیل می‌کند و ما باید پیرامون زن بیش از آنچه امروز هست، تلاش کنیم؛ چراکه متأسفانه در این سال‌ها به این نوع مطالعات بی‌اعتنایی شده است.

زنان بیشترین مصرف وایبر را دارند
ربیعی به ارائه گزارش‌هایی در رابطه با زنان جامعه ایران با اشاره به تحولات امروز پرداخت و گفت: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زنان بیشترین مصرف وایبر را دارند و بایستی تأثیر تحولاتی که در عرصه جهانی رخ می‌دهد، در مسائل زنان باید به طور جدی مورد بحث قرار گیرد.

وی ادامه داد: تحولات حوزه زنان به قدری پرشتاب است که امروزه نسل سوم مطالعات فمینیستی تفاوت را قبول کرده است و من فکر می‌کنم اگر بخواهیم جامعه را با اهداف پیش‌بینی‌شده توسعه ببخشیم، حتما باید جامعه را برای پذیرش حضور زنان آماده کنیم؛ چراکه ما امروز هم در ساختارهای اجتماعی‌مان در این زمینه دچار مشکل هستیم و هم نوعی سرگردانی فرهنگی داریم که اصلاح آن نیازمند مطالعات پیرامون زن و خانواده به شکل عمیق است.

پدیده‌ای به نام زنانه‌شدن محیط‌های کاری
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زنانه‌شدن محیط‌های کاری اشاره کرد و افزود: امروز بسیاری از شرکت‌های خصوصی زنانه شده‌اند و کار زنان مجرد به پدیده‌ای تبدیل شده است و تمایل به‌کارگیری زنان مجرد یکی از واقعیت‌های اجتماعی است که باید در حوزه زنان مورد مطالعه قرار گیرد.

ربیعی با اشاره به آمار رو به افزایش زنان سرپرست خانوار گفت: امروزه تعداد زنان بی‌سرپرست ما روند رو به رشدی دارد و به ۱۲ درصد رسیده است؛ درحالی‌که در سال ۷۵، تنها ۸ درصد بوده است؛ پس رقم رو به رشد آمار زنان سرپرست خانوار و عدم آمادگی در ساختارهای اجتماعی برای مواجه شدن با این پدیده و حمایت اجتماعی از زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست؛ از موضوعاتی است که امروز در وزارت کار با آن به شدت روبه‌رو هستم و باید در این زمینه کار شود.

به گفته وی امروزه نوع مصرف، انگیزه‌های زندگی و الگوهای خانواده را زنان تعیین می‌کنند و ما نمی‌توانیم این واقعیت اجتماعی را نادیده بگیریم.

گزارش وزیر از آسیب‌های اجتماعی زنان
به گزارش مهرخانه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیان آمارهایی از آسیب‌های اجتماعی زنان پرداخت و تصریح کرد: من قصد ندارم از فرضیه زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی دفاع کنم، ولی آسیب‌های اجتماعی زنان نسبت به گذشته بیشتر شده است و بر اساس مطالعات صورت‌گرفته تعداد نزاع زنان در سال ۱۳۸۵، ۱۳۶ هزار مورد بوده است و این رقم در سال ۹۱ به ۱۸ هزار و ۲۵۸ مورد رسیده است، سهم معتادان زن در سال ۸۶، ۵.۲ درصد بوده است و در ۹۱ به ۹ درصد رسیده است، متوفیات ناشی از اعتیاد کاهش پیدا کرده، اما در مورد زنان افزایش داشته است، تعداد کشته‌شدگان ناشی از استفاده سلاح سرد در سال ۹۰ به ۸۹ کاهش پیدا کرده است، ولی جان‌باختگان زن در این خصوص افزایش داشته و از ۱۴ درصد به ۲۱ درصد رسیده است.

وی از رئیس دانشگاه الزهرا (س) درخواست کرد که این دانشگاه از این پس وظیفه و کارکرد خودش را در قبال جامعه زنان با توجه به این نوع مطالعات ایفا کند تا آمادگی‌های ساختاری در جامعه شکل بگیرد.

توجه به سیاست‌گذاری حساس به جنسیت
ربیعی یکی از موضوعات مهم در حوزه زنان را سیاست‌گذاری حساس به جنسیت عنوان کرد و گفت: ما برای حمایت از زنان نیاز به سیاست‌گذاری‌های بسیاری داریم؛ مثلاً در حوزه وزارت کار وقتی می‌خواهیم مرخصی زایمان را افزایش دهیم، از سمت دیگر کارفرما تمایل به‌کارگیری زنان را کم می‌کند، پس سیاست‌گذاری در خصوص زنان آنقدر پیچیدگی دارد که تنها با جدی گرفتن سیاست‌های حساس به جنسیت، می‌توان این پیچدگی‌ها را رفع کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز این نوع سیاست‌گذاری در کشور ما ملموس نیست، افزود: دانشگاه الزهرا (س) باید به ترویج سیاست‌گذاری حساس به جنسیت کمک کند و من به رئیس این دانشگاه پیشنهاد می‌دهم با تفاهم‌نامه‌های مختلف می‌توانند موضوعات مطالعاتی را به خوبی در این دانشگاه انجام دهند.

توصیه‌های وزیر به انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س)
وی در خصوص انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) خاطرنشان کرد: این اجتماع نسلی زنان دانشگاه الزهرا (س) می‌تواند مایه برکت و انباشت تفکر و تجارب باشد و به فهم بهتر مسائل جاری کمک کند و اگر دانشگاه بتواند ارتباطش را با فارغ‌التحصیلان گسترده‌تر کند، می‌تواند به تولید فکر و ارتقای سرمایه اجتماعی کمک کند.

ربیعی افزود: امروز ما در مقابل یک نظریه امتناع تفکر ایرانی قرار داریم و متأسفانه عده‌ای بیان می‌کنند که تفکر ایرانی اساساً در ذات خود چیزی برای گفت و گو ندارد و به ناچار مسئله زن در غرب را می‌خواهند برای کشور ما نیز پیاده کنند، اما من در مقابل این نظریه امتناع، عنوان می‌کنم که تفکر ایرانی می‌تواند پیرامون زن در تعاریف ایران و سنت‌های اسلامی ‌حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

قول می‌دهم که وزارت کار در حوزه کارآفرینی و مهارت‌آموزی به دانشگاه الزهرا (س) کمک کند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: چندی پیش با آقای فرجی‌دانا؛ وزیر علوم سابق، در خصوص دانشگاه‌ها صحبت می‌کردم و ایشان اذعان داشتند که یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های ما دانشگاه الزهرا (س) است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قول می‌دهم که وزارت کار در حوزه کارآفرینی و مهارت‌آموزی به دانشگاه الزهرا (س) کمک کند و من می‌توانم آموزش فنی و حرفه‌ای را در همین دانشگاه مستقر کنم تا دانشجویان مهارت مسقیم به اشتغال پیدا کنند.

به گزارش مهرخانه، در پایان این همایش ضمن تقدیر از پنج دانش‌آموخته برتر این دانشگاه، از تمبر پنجاه سالگی دانشگاه الزهرا (س) با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل پست کشور و و مدیرعامل رایتل رونمایی شد.

مدیرعامل پست در مورد این تمبر توضیح داد: یک نسخه از این تمبر که به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه و بیستمین سال تأسیس دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) رونمایی شده است، در دانشگاه نگه‌داری شده و نسخه دیگر در موزه پست نگه‌داری خواهد شد.

انتهای پیام/ ۹۰۰۸۰۷

به گزارش خبرنگار مهرخانه، در ابتدای این همایش انسیه خزعلی اظهار داشت: در هر اداره‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاه الزهرا (س) حضور داشتند، قدم گذاشتم، رؤسا به من عنوان می‌کردند که بهترین و مسئولیت‌پذیرترین کارمندان ما دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.
وی به فعالیت‌های دانشگاه الزهرا (س) در این 50 سال اشاره کرد و گفت: دانشگاهی که با سه رشته روانشناسی، زبان‌های خارجه و فنون خانه‌داری در سال 42 تأسیس شد، روزبه‌روز در حال گسترش و توسعه و رشد کیفی و کمی ‌است و در حال حاضر 10 دانشکده دارد که دو دانشکده آن در تابستان امسال افتتاح شد.

خزعلی با بیان اینکه دانشگاه الزهرا (س) دانشگاهی است که همه رشته‌های غیرپزشکی کشور را در مقاطع محتلف پوشش می‌دهد، ادامه داد: 40 درصد دانشجویان ما را دانشجویان کارشناسی‌ارشد تشکیل می‌دهند و در دو سال گذشته چشم‌انداز خوبی برای دانشگاه الزهرا (س) ترسیم شده و قرار است در سال 1404 این دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه جامع زنان در سراسر جهان مطرح شود.

دانشگاه الزهرا (س) به قطب علمی ‌تربیت بدنی و مطالعات زنان تبدیل می‌شود
به گفته وی دانشگاه الزهرا (س) قرار است به عنوان قطب تربیت بدنی بانوان و مرجعیت مطالعات زنان شناخته شود.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) افزود: در سال گذشته رتبه دانشگاه الزهرا (س) 10 پله صعود کرد و توانستیم در زمره یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور قرار بگیریم و در چشم‌اندازمان است که این دانشگاه به عنوان انتخاب نخست دختران ایران به دلیل شرایط و موقعیت علمی آن ‌قرار بگیرد.

خزعلی تصریح کرد: بعد از 17 سال، در سال گذشته توانستیم تشکیلات دانشگاه را بازنگری کنیم و اولین منشور اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه الزهرا (س) به تصویب رسید و دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار شد و شورای راهبردی آن از اول مهرماه سال جاری برنامه عملیاتی این منشور را در گروه‌ها و دانشکده‌ها اجرایی می‌کند.

توجه به توسعه علم و توانمندسازی زنان
وی در پایان با اشاره به فعالیت مجمع خیرین دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: مجمع خیرین دانشگاه تنها نیاز مستمندان را برطرف نمی‌کند، بلکه به توسعه علم و توانمندسازی زنان این کشور که نیمی ‌سازنده و اثرگذار کشور هستند نیز می‌پردازد و ما در بخش پژوهش و امور عمرانی و توسعه کمی ‌و کیفی دانشگاه، با همین نگاه مجمع خیرین را تأسیس کردیم و در بخش عمرانی توانستیم سلف دانشگاه، آمفی‌تئاتر، خانه علم و فرهنگ و دانشکده هفت طبقه مدیریت را تأسیس کنیم و همه هیئت رئیسه و بسیاری از اساتید این دانشگاه را زنان تشکیل می‌دهند.

دانشگاه الزهرا (س) می‌تواند پیام انقلاب اسلامی را به گوش جهانیان برساند
در ادامه این همایش انسیه خزعلی، پیام محمدعلی نجفی؛ سرپرست وزارت علوم را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است: استقرار دولت تدبیر و امید نویدبخش رویکردی نوین به مقوله حقوق شهروندی و کرامت انسانی؛ به‌ویژه نیمی ‌از جمعیت کشور بانشاط هرچه تمام‌تر و با احساس و امنیت و آرامش به مجاهدت‌های علمی ‌پرداخته و الگویی باشند برای زنان مسلمان دیگر کشورهای اسلامی.

در ادامه این پیام آمده است: تعالیم اسلام زمینه حضور زنان ایرانی را در دانشگاه‌ها فراهم آورد که یکی از جلوه‌های پرفروغ آن را در دانشگاه الزهرا (س) می‌توان دید که با قدمتی غالب بر پنج دهه و تربیت ده‌ها هزار بانوی متعهد و متخصص، نماد مشارکت زنان در سطح استاد، دانشجو و کارمند یکی از زمینه‌های علمی ‌و مدیریتی نظام است.

در پیام سرپرست وزارت علوم اشاره شده بود: این نهاد علمی‌ باید با قدرت و صلابت به فعالیت خود ادامه داده و مأموریت‌های جدیدی متناسب با اقتضائات زمان برای خود تعریف کند. موفقیت دانشگاه الزهرا (س) در عرصه‌های مختلف دانش، فن‌آوری، فرهنگ و فضیلت؛ می‌تواند منشأیی برای دانشگاه‌های جهان اسلام بوده و پیام انقلاب اسلامی ‌را به گوش جهانیان برساند. بی‌تردید این امر مهم، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه و مدیریتی جهادی است و مشارکت تمامی‌ کارکنان و دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه را می‌طلبد.

نجفی در این پیام به ترسیم نقشه راه دانشگاه الزهرا (س) اشاره کرده و گفته بود: حرکت به سوی پژوهش‌های کاربردی و مطالعات زنان، جذب دانشجویان خارجی به‌ویژه از کشورهای مسلمان و منطقه و توجه به ارتقای سطح کارآمدی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، باید در کانون سیاست‌های راهبردی دانشگاه الزهرا (س) قرار گیرد و انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) نیز امروزه با کوله‌بار دو دهه تجربه ارزشمند، می‌تواند همچون پلی ارتباطی ما بین دانشگاه و دانشجویان و مراکز اشتغال و بازار کار عمل کند و دانش‌آموختگان هم به عنوان سفیران این مرکز آموزش عالی از طریق این نهاد مردمی‌ در جامعه برای معرفی دانشگاه و توانمندی‌های ویژه آن در داخل و خارج، ایفای نقش کنند.

انتظارات انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) از دولت یازدهم
پس از آن دبیر انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) به بیان گزارشی از عملکرد این انجمن پرداخت و اظهار داشت: انجمن دانش‌آموختگان به همت جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در سال 73 به عنوان یک انجمن غیردولتی کار خود را آغاز کرد و در آن زمان دانشگاه الزهرا (س) سی ساله بود و فعالیت‌های این انجمن شامل تأسیس صندوق قرض‌الحسنه و اعطای وام، برپایی همایش و نمایشگاه، تورهای تفریحی و زیارتی و برگزاری کلاس‌های تخصصی است.

پروین داداندیش ادامه داد: این انجمن چهار کمیته فرهنگی- اجتماعی، آموزش و پژوهش، اقتصادی و اشتغال‌زایی و خیرین را تشکیل داده و هم‌زمان وظیفه مهم دانش‌افزایی و به روز رساندن اطلاعات تخصصی زنان دانش‌آموخته و برگزاری کارگاه‌های آموزشی را به عهده گرفته است.

وی با اشاره به این مطلب که انجمن در همه فعالیت‌هایش از نظر اقتصادی خودکفا بوده است، تصریح کرد: طی بیست سال گذشته مدیریت‌های مختلفی در آن فعالیت داشتند که با رأی مجمع عمومی ‌انتخاب شدند و سعی کرده‌ایم در حفظ، بقا و ارتقای انجمن با وجود کمبودها فعالیت کنیم.

داداندیش افزود: تاکنون حمایت‌های کمی ‌از سوی دولت‌های مختلف در رابطه با انجمن دانش‌آموختگان صورت گرفته و برخی اوقات با بی‌مهری دولت‌ها مواجه شدیم، ولی اکنون زمان آن است که با اتخاذ سیاست‌های جدی در دوره دولت تدبیر و امید بتوانیم فعالیت‌های انجمن را گسترش دهیم و نقش واقعی خود را ایفا کنیم.

دبیر انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) به بیان انتظارات خود از دولت یازدهم پرداخت و گفت: ما از دولت انتظار داریم که بخشی از امور که قابل واگذاری به بخش خصوصی است را در قالب برون‌سپاری به انجمن دانش‌آموختگان الزهرا (س) که یک تشکل غیردولتی است، بسپارد و از وزارتخانه‌های مختلف انتظار داریم ما را در انجام وظایف خود و دستیابی به هدف اصلی‌مان که بهره‌گیری از توانمندی‌های زنان تحصیل‌کرده و فعال دانشگاهی است، حمایت کنند.

ضرورت مطالعه در خصوص واقعیت اجتماعی زن از نگاه وزیر کار
در ادامه همایش وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که به نمایندگی از دولت در جشن پنجاه سالگی دانشگاه الزهرا (س) شرکت کرده بود، به بیان واقعیت اجتماعی زنان پرداخت و تصریح کرد: من احساس می‌کنم عده‌ای می‌کوشند واقعیت اجتماعی زن را کتمان کنند؛ در حالی‌که کتمان مطالعه در رابطه با زن مانند این می‌ماند که ما رشته زمین‌شناسی را حذف کنیم. اگر ما رشته زمین‌شناسی را حذف کنیم، مانند این است که ما به شناخت زمین دیگر نیازی نداریم.

علی ربیعی با بیان اینکه فقدان مطالعه در خصوص زن نمی‌تواند واقعیت اجتماعی را در جامعه در حال تحول و در گذار ایران کتمان کند، افزود: انقلاب اسلامی‌ با تلاش‌های امام راحل (ره) زن را به عنوان یک عنصر جدی وارد جامعه ایران کرد و بزرگ‌ترین مشارکت در جامعه مشارکت در شکل‌گیری انقلاب است که بدون تردید بخش اعظم این انقلاب را زنان برعهده داشتند و در کشور ما مشارکت اجتماعی زنان در جنگ بی‌نظیر بوده است.

وی اظهار کرد: امروزه زنان به شکل بسیار گسترده‌ای وارد فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها شدند و اینها موضوعاتی است که مطالعه در خصوص زن را پیرامون یک واقعیت اجتماعی تحلیل می‌کند و ما باید پیرامون زن بیش از آنچه امروز هست، تلاش کنیم؛ چراکه متأسفانه در این سال‌ها به این نوع مطالعات بی‌اعتنایی شده است.

زنان بیشترین مصرف وایبر را دارند
ربیعی به ارائه گزارش‌هایی در رابطه با زنان جامعه ایران با اشاره به تحولات امروز پرداخت و گفت: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زنان بیشترین مصرف وایبر را دارند و بایستی تأثیر تحولاتی که در عرصه جهانی رخ می‌دهد، در مسائل زنان باید به طور جدی مورد بحث قرار گیرد.

وی ادامه داد: تحولات حوزه زنان به قدری پرشتاب است که امروزه نسل سوم مطالعات فمینیستی تفاوت را قبول کرده است و من فکر می‌کنم اگر بخواهیم جامعه را با اهداف پیش‌بینی‌شده توسعه ببخشیم، حتما باید جامعه را برای پذیرش حضور زنان آماده کنیم؛ چراکه ما امروز هم در ساختارهای اجتماعی‌مان در این زمینه دچار مشکل هستیم و هم نوعی سرگردانی فرهنگی داریم که اصلاح آن نیازمند مطالعات پیرامون زن و خانواده به شکل عمیق است.

پدیده‌ای به نام زنانه‌شدن محیط‌های کاری
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زنانه‌شدن محیط‌های کاری اشاره کرد و افزود: امروز بسیاری از شرکت‌های خصوصی زنانه شده‌اند و کار زنان مجرد به پدیده‌ای تبدیل شده است و تمایل به‌کارگیری زنان مجرد یکی از واقعیت‌های اجتماعی است که باید در حوزه زنان مورد مطالعه قرار گیرد.

ربیعی با اشاره به آمار رو به افزایش زنان سرپرست خانوار گفت: امروزه تعداد زنان بی‌سرپرست ما روند رو به رشدی دارد و به 12 درصد رسیده است؛ درحالی‌که در سال 75، تنها 8 درصد بوده است؛ پس رقم رو به رشد آمار زنان سرپرست خانوار و عدم آمادگی در ساختارهای اجتماعی برای مواجه شدن با این پدیده و حمایت اجتماعی از زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست؛ از موضوعاتی است که امروز در وزارت کار با آن به شدت روبه‌رو هستم و باید در این زمینه کار شود.

به گفته وی امروزه نوع مصرف، انگیزه‌های زندگی و الگوهای خانواده را زنان تعیین می‌کنند و ما نمی‌توانیم این واقعیت اجتماعی را نادیده بگیریم.

گزارش وزیر از آسیب‌های اجتماعی زنان
به گزارش مهرخانه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیان آمارهایی از آسیب‌های اجتماعی زنان پرداخت و تصریح کرد: من قصد ندارم از فرضیه زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی دفاع کنم، ولی آسیب‌های اجتماعی زنان نسبت به گذشته بیشتر شده است و بر اساس مطالعات صورت‌گرفته تعداد نزاع زنان در سال 1385، 136 هزار مورد بوده است و این رقم در سال 91 به 18 هزار و 258 مورد رسیده است، سهم معتادان زن در سال 86، 5.2 درصد بوده است و در 91 به 9 درصد رسیده است، متوفیات ناشی از اعتیاد کاهش پیدا کرده، اما در مورد زنان افزایش داشته است، تعداد کشته‌شدگان ناشی از استفاده سلاح سرد در سال 90 به 89 کاهش پیدا کرده است، ولی جان‌باختگان زن در این خصوص افزایش داشته و از 14 درصد به 21 درصد رسیده است.

وی از رئیس دانشگاه الزهرا (س) درخواست کرد که این دانشگاه از این پس وظیفه و کارکرد خودش را در قبال جامعه زنان با توجه به این نوع مطالعات ایفا کند تا آمادگی‌های ساختاری در جامعه شکل بگیرد.

توجه به سیاست‌گذاری حساس به جنسیت
ربیعی یکی از موضوعات مهم در حوزه زنان را سیاست‌گذاری حساس به جنسیت عنوان کرد و گفت: ما برای حمایت از زنان نیاز به سیاست‌گذاری‌های بسیاری داریم؛ مثلاً در حوزه وزارت کار وقتی می‌خواهیم مرخصی زایمان را افزایش دهیم، از سمت دیگر کارفرما تمایل به‌کارگیری زنان را کم می‌کند، پس سیاست‌گذاری در خصوص زنان آنقدر پیچیدگی دارد که تنها با جدی گرفتن سیاست‌های حساس به جنسیت، می‌توان این پیچدگی‌ها را رفع کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز این نوع سیاست‌گذاری در کشور ما ملموس نیست، افزود: دانشگاه الزهرا (س) باید به ترویج سیاست‌گذاری حساس به جنسیت کمک کند و من به رئیس این دانشگاه پیشنهاد می‌دهم با تفاهم‌نامه‌های مختلف می‌توانند موضوعات مطالعاتی را به خوبی در این دانشگاه انجام دهند.

توصیه‌های وزیر به انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س)
وی در خصوص انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) خاطرنشان کرد: این اجتماع نسلی زنان دانشگاه الزهرا (س) می‌تواند مایه برکت و انباشت تفکر و تجارب باشد و به فهم بهتر مسائل جاری کمک کند و اگر دانشگاه بتواند ارتباطش را با فارغ‌التحصیلان گسترده‌تر کند، می‌تواند به تولید فکر و ارتقای سرمایه اجتماعی کمک کند.

ربیعی افزود: امروز ما در مقابل یک نظریه امتناع تفکر ایرانی قرار داریم و متأسفانه عده‌ای بیان می‌کنند که تفکر ایرانی اساساً در ذات خود چیزی برای گفت و گو ندارد و به ناچار مسئله زن در غرب را می‌خواهند برای کشور ما نیز پیاده کنند، اما من در مقابل این نظریه امتناع، عنوان می‌کنم که تفکر ایرانی می‌تواند پیرامون زن در تعاریف ایران و سنت‌های اسلامی ‌حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

قول می‌دهم که وزارت کار در حوزه کارآفرینی و مهارت‌آموزی به دانشگاه الزهرا (س) کمک کند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: چندی پیش با آقای فرجی‌دانا؛ وزیر علوم سابق، در خصوص دانشگاه‌ها صحبت می‌کردم و ایشان اذعان داشتند که یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های ما دانشگاه الزهرا (س) است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قول می‌دهم که وزارت کار در حوزه کارآفرینی و مهارت‌آموزی به دانشگاه الزهرا (س) کمک کند و من می‌توانم آموزش فنی و حرفه‌ای را در همین دانشگاه مستقر کنم تا دانشجویان مهارت مسقیم به اشتغال پیدا کنند.

به گزارش مهرخانه، در پایان این همایش ضمن تقدیر از پنج دانش‌آموخته برتر این دانشگاه، از تمبر پنجاه سالگی دانشگاه الزهرا (س) با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل پست کشور و و مدیرعامل رایتل رونمایی شد.

مدیرعامل پست در مورد این تمبر توضیح داد: یک نسخه از این تمبر که به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه و بیستمین سال تأسیس دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) رونمایی شده است، در دانشگاه نگه‌داری شده و نسخه دیگر در موزه پست نگه‌داری خواهد شد.

انتهای پیام/ 900807

به گزارش خبرنگار مهرخانه، در ابتدای این همایش انسیه خزعلی اظهار داشت: در هر اداره‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاه الزهرا (س) حضور داشتند، قدم گذاشتم، رؤسا به من عنوان می‌کردند که بهترین و مسئولیت‌پذیرترین کارمندان ما دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.

وی به فعالیت‌های دانشگاه الزهرا (س) در این 50 سال اشاره کرد و گفت: دانشگاهی که با سه رشته روانشناسی، زبان‌های خارجه و فنون خانه‌داری در سال 42 تأسیس شد، روزبه‌روز در حال گسترش و توسعه و رشد کیفی و کمی ‌است و در حال حاضر 10 دانشکده دارد که دو دانشکده آن در تابستان امسال افتتاح شد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد