خانه » همه » مذهبی » درباره فعاليت انجمن حجتيه و مدعيان نيابت امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ توضيح دهيد؟

درباره فعاليت انجمن حجتيه و مدعيان نيابت امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ توضيح دهيد؟

انجمن حجتيه به عنوان يكي از جريان هاي ايستاي مذهبي است كه در خنثي سازي و سياست گريز نمودن قشر مذهبي، خصوصاً نسل جوان، نقش موثري را ايفا نموده است مرحوم شيخ محمود (ذاكر زاده) تولايي معروف به شيخ محمود حلبي از اعضاي فعال انجمن تبليغات اسلامي مشهد بود او ماموريت يافت درباره فرقه بهائيت تحقيق كند. ايشان در سال 1335 اقدام به تشكيل انجمن حجتيه مهدويه كرد.[1]اصلي­ترين و عمده­ترين هدف از تشكيل انجمن، فعاليت هاي فرهنگي براي پيشگيري از تبليغ و ترويج بهائيت و منزوي نمودن بهائيان در جامعه و دعوت به دين مبين اسلام بود و لكن اين جريان با پوشش آماده نمودن شرايط براي ظهور حضرت حجت ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ معتقد به اشاعه فساد بود و به اين دليل كه بر قراري حكومت اسلامي مانع ظهور امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ  مي­باشد از هيچ مخالفتي با نظام اسلامي دريغ نكرد.
اصول سه گانه انجمن عبارت بودند از 1. خودداري از تعرض به شاه 2. خوداري از تعرض به آمريكا و اسرائيل 3. خوداري از تعرض به مسائل سياسي.
مرحوم حلبي مي­گفت: شاه از همه سالاطين قبلي با عفت­تر است[2] در سال 1357 كه مردم فوج فوج در خون خويش غوطه ور بودند انگشتري را كه روي سطح آن نوشته بود يدالله فوق ايديهم براي سلامت شاه ارسال نمود.[3]اين انجمن با بزرگ نمايي بهائيت تكليف را فقط مبارزه با بهائيت مي­دانست در حالي كه علت قوت و پرورش بهائيت شاه و رژيم اسرائيل و امريكا بود اگر شاه از بين مي­رفت بهائيت هم از بين مي­رفت، پس بايد مبارزه با شاه مي­شد تا با رفت علت، معلول هم از بين برود.
حضرت امام در پيام خودشان در 26 تير ماه 1362 فرمودند:
يك دسته ديگر هم تزشان اين است كه بگذاريد كه معصيت زياد شود تا حضرت صاحب بيايد، حضرت صاحب مگر براي چه چيزي مي­آيد، حضرت صاحب مي­آيد معصيت را بر دارد ما معصيت كنيم كه او بيايد اين اعوجاجات را بر دارد، اين دسته بندي ها را براي خاطر خدا اگر مسلمان هستيد و براي كشورتان اگر ملي هستيد، را بر داريد. در اين موجي كه الآن اين ملت را به پيش مي­برد خودتان را وارد كنيد و بر خلاف اين موج حركت نكنيد كه دست و پاي تان خواهد شكست.[4]و پس از اين بود كه با پيام مرحوم حلبي جلسات انجمن تعطيل شد.
نكته­اي كه بايد به آن توجه داشته باشيم اين است كه عده­اي از آقايان به خاطر اعتقاد به وجود امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ  شايد چند روزي هم با آن ها همكاري مي­كردند ولي بعد از اينكه مخالفت انجمن با امام را ديدند از انجمن جدا شدند.
در رابطه با قسمت دوم سوال لازم است به اين نکته اشاره نماييم که: هنوز مدتي از عهد سفارت ناحيه مقدسه نگذشته بود كه اين دستگاه مقدس مبتلا به مصيبت مدعيان دروغين سفارت گشت آنان از اين ادعاي دروغين خود اين اهداف را دنبال مي­نمودند:
1. از آنجا كه ايمان ضعيفي داشتند با اين ادعا در صدد انحراف مردم و جامعه شيعي بودند.
2. طمع به دست آوردن اموال مردم و حقوق شرعيه.
 زيرا از آنجا كه امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ در غيبت به سر مي­بردند اين ها مي­توانستند در اموال تصرف نمايند.
3. گسترش موقعيت خود در جامعه، زيرا با اين ادعا و انتساب خود به امام مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ  در صدد گسترش شهرت خود بر مي­آمدند.[5]شروع تزوير در امر سفارت به عصر سفير دوم محمد بن عثمان عمري باز مي­گردد، زيرا پدر او عثمان بن سعيد به قدري معروف بود كه هيچ كس جرأت معارضه با او را نداشت.
اول كسي كه ادعاي سفارت نمود ابو محمد شريعي بود و بعد از او محمد بن نصير نصيري و احمد بن هلال كرخي و ابو طاهر محمد بن علي بلال بلالي و ابوبكر محمد بن احمد بن عثمان بغدادي و اسحاق بن احمد و مردي معروف به باقطاني[6]برخي از آنان در ابتدا از مردان صالحي بودند ولي به جهات مختلف راه انحراف را پيشه نموند. سفير دوم با تمام قدرت به مقابله با آن ها پرداخت، و نيز از ناحيه مقدسه توقيعات و بيانات شديد در لعن و تبري از آنان صادر شد كه دلالت بر دروغگويي و سوء باطن آنان داشت.
در زمان سفارت حسين بن روح سفير سوم مصيبت در اين زمينه بيشتر شد، زيرا شخصي به نام محمد بن علي شلمغاني ادعاي سفارت نمود و بيشترين تأثير را در انحراف جامعه به جاي گذاشت. او گرچه در ابتداي امر، مردي مومن به نظر مي­رسيد و وكيل حسين بن روح بود ولي عاقبت به انحراف كشيده شد.[7] آخرين كسي كه ادعاي دروغين سفارت داشت ابي دلف كاتب بود كه بر اين ادعاي خود تابعد از وفات سمري سفير چهارم باقي بود.[8]

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. نهضت امام خميني، سيد حميد روحاني، ج3.
2. چشم به راه مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ  نوشته گروهي از محققين، نشر بوستان كتاب قم.
3. در شناخت حزب قاعدين، عماد الدين باقي.
4. امام مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ  تحقيق مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه­ي علميه، رسول رضوي.
5. صد پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ  عليرضا رجالي تهراني.

پي نوشت ها:
[1]. روزنامه جمهوري اسلامي ايران، 9 آبان 1381 ولي آقاي طاهر احمد زاده در نشريه چشم انداز اياران صفحه اول شدوم، 1378 سال تاسيس انجمن را 1336 به بعد مي­گويد.
[2]. شناخت حزب قاعدين، عماد الدين باقي، ص239.
[3]. همان، ص239.
[4]. پيام حضرت امام(ره) در 26 تير ماه 1362
[5]. با استفاده از سيره پيشوايان، مهدي پيشوايي، موسسه امام صادق ـ عليه السلام ـ ، ج18، با تلخيص و دخل و تصرف، ص689.
[6].  بحارالانوار، موسسة الوفاء بيروت، سال چاپ 1404ه‍ ق، ج51، ص369، 368، 367، 301.
[7]. الغيبه، شيخ طوسي، موسسه معارف اسلامي، قم، 1411ه‍ ق، ص408.
[8]. الغيبه، همان، ص412.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد