خانه » همه » مذهبی » درجات شهدا و مرتبه شهید سلیمانی

درجات شهدا و مرتبه شهید سلیمانی


درجات شهدا و مرتبه شهید سلیمانی

۱۳۹۸/۱۰/۱۷


۲۶۲۵ بازدید

باسلام ایا مقام شهید سلیمانی با دیگر شهدا فرق دارد.باتشکر

دوست گرامی. درجات شهداء نیز یکسان نیست و شهادت هم مانند سایر ارزش های اسلامی و انسانی دارای مراتب تشکیکی است. البته رسیدن به مقام شهادت آرزوی همه عارفان و عاشقان است . در این میان تفاوت مراتب شهدا نکته ای است که در روایات به آن اشاره شده و این مطلب تفاوت مقام و منزلت آن ها را در قیامت می رساند .
چه عامل یا عواملی این تفاوت مقام و منزلت را رقم می زند؟ بحث پیچیده ای نیست; اخلاص در عمل و جهاد در راه خدا و همچنین مقدار تاثیرگذاری خون آن شهید بر اصلاح جامعه و حرکت تاریخ مهم ترین فاکتوری است که این گوناگونی را ترسیم می کند .
شهید سردار قاسم سلیمانی به جهت ایمان و اخلاص بی نظیری که داشت و همچنین تاثیر مهمی که در زمان زنده بودن و نیز بعد از شهادت برای حفظ نظام اسلامی و دفع فتنه های دشمنان اسلام داشت بی شک از بسیاری از شهدای راه انقلاب اسلامی مقامی برتر و رفیع تر نزد خدای متعال دارد.
این مقدمه ای بود بر روایتی از امام سجاد ( علیه السلام) درباره عمویش عباس ( علیه السلام) . در روز قیامت برای عباس مقامی است که سایر شهدا به آن رشک می برند .»
این جمله از امام سجاد ( علیه السلام) سند محکم و متقنی است، بر فضایل حضرت عباس ( علیه السلام)، به طوری که شهدای بزرگی هم چون حمزه ها و جعفربن ابیطالب که خداوند دوبال به او در بهشت عطا می کند، نسبت به مقام او غبطه می خورند و آرزو می کنند کاش در رتبه عباس بودند .
حضرت عباس ( علیه السلام) در روز عاشورا قوت قلب برادر بود; به طوری که وقتی به شهادت رسید، حضرت اباعبدالله ( علیه السلام) جمله ای فرمود که گویای نقش حضرت عباس ( علیه السلام) در معادلات روز عاشوراست . حضرت فرمود: «الآن پشتم شکست و رشته تدبیرم پاره شد …» این جمله را امام حسین ( علیه السلام) در شهادت هیچ کدام از یارانش نفرمود، الا در شهادت برادرش عباس .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد