خانه » همه » مذهبی » در آیه ۴۸ سوره بقره بحث شفاعت در آخرت منتفی اعلام شده ولی در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) اعلام شده هر کس شفاعت را انکار کند از ما نیست لطفاً در این باره توضیح دهید .

در آیه ۴۸ سوره بقره بحث شفاعت در آخرت منتفی اعلام شده ولی در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) اعلام شده هر کس شفاعت را انکار کند از ما نیست لطفاً در این باره توضیح دهید .

شفاعت از کلمه «شفع» به معنای جفت است ، (در مقابل فرد ) یعنی افرادی که مایه ای از ایمان و تقوی و عمل داشته و در آن روز کمبودی دارند ، لطفی به آن مایه ها اضافه می شود و در اثر جفت و همراه شدن با لطف اولیای الهی ، از قهر خداوند نجات می یابند بنابراین شفاعت ، تنها شامل کسانی می شود که تلاشگرند ، ولی در راه مانده اند و نیاز به قدرتی دارند که در کنار آنان باشد . حدود سی آیه از قرآن مربوط به شفاعت است که به چند دسته تقسیم می شوند :
1- آیاتی که شفاعت را نفی می کنند ، مانند « و لایقبل منها شفاعت » (1) و شفاعت از کسی پذیرفته نمی شود .
2- آیاتی که شفاعت را مخصوص خداوند می دانند ، مانند غیر از او هیچ یاور و شفاعت کننده ای نیست » (2).
3- آیاتی که از شفاعت دیگران با اذن خداوند یاد می کنند مانند « من ذالذیی یشفع عنده الا باذنه » (3) چه کسی در نزد او (خداوند) شفاعت می کند مگر به اذنش ؟ از آیه فهمیده می شود شفاعت است لکن به اذن خداوند متعال
4- آیاتی که شرایط شفاعت شوندگان را بیان می کنند مانند :
الف- شفاعت برای کسی است که مورد رضایت خدا باشد « ولایشفعون الا لمن ارتضی » (3)
ب- برای ظالمان دوستدار و شفیعی نیست « ما للظالمین من حمیم و لاشفیع» (4)
ج- فرشتگان برای کسانی که ایمان آورده اند ، دعا و استغفار می کنند (یستغفرون للذین آمنوا ) (5)
با توجه به آیات فوق ، معلوم می شود که شفاعت بی قید و شرط نیست و شفاعت به اجازه و اذن خداست و شفاعت شونده ، باید واجد شرایطی باشد و اگر کسی شرایط را شفاعت دارا نباشد ، هر چند همسر پیغمبر خدا باشد ، مورد شفاعت قرار نمی گیرد، چنانکه همسر نوح و لوط (علیهما السلام) به علت عشق مشمول شفاعت نشدند بنابراین شفاعتی سازنده است که انسان را با اولیای خدا پیوند دهد و مانع یأس او شود (6). ولی اگر ایمان به شفاعت موجب جرأت برگناه گردد ، همانگونه که مسیحیان عقیده دارند که عیسی فدا شد تا گناهان ما بخشیده شود هرگز قابل قبول نیست ) (7)
نتیجه در مجموع موضوع اصل شفاعت در خور قرآن ذکر شده و منکر آن منکر آیات قرآن است و این را بخاطر داشته باشید که آیات را باید همه را با هم کنار هم دیگر بگذاریم .
برای ادامه بحث به منابع زیر مراجعه فرمایید :
1- تفسیر نمونه ، ج 1 ، ص 240-223.
2- تفسیر نمونه ، ج 2 ، ص 196.
3- تفسیر نمونه ، ج 4 ، ص 143.
4- تفسیر نمونه ، ج 5، ص 250.
5- تفسیر نمونه ، ج 8 ، ص 220.
6- تفسیر نمونه ، ج 9 ، ص 90.
7- تفسیر نمونه ، ج 10 ، ص 354.
8- تفسیر نمونه ، ج 12 ، ص 231.
9- تفسیر نمونه ، ج 13، ص 304
10- تفسیر نمونه ، ج 15 ، ص 276 .
11- تفسیر نمونه ، ج 16، ص 194.
12- تفسیر نمونه ، ج 17 ، ص 113.
13- تفسیر نمونه ، ج 18 ، ص 79،217،253 ، 260،257،250.
14- تفسیر نمونه ، ج 19 ، ص 479-481.
15- تفسیر نمونه ، ج 20 ، ص 429 .
16- تفسیر نمونه ، ج 21 ، ص 134و473 .
17- تفسیر نمونه ، ج 22 ، ص 528 – 555 .
18- تفسیر نمونه ، ج 23 ، ص 444.
19- تفسیر نمونه ، ج 25 ، ص 128-256 .
20- تفسیر نمونه ، ج 26 ، ص 53،ص59 .
21- تفسیر نمونه ، ج 27 ، ص 99 .
منابع :
1- سجده /4 .
2- بقره / 255 .
3- انبیاء / 28 .
4- غافر/18 .
5- غافر/7 .
6- تحریم /10 .
7- تفسیر نور ، ج 1 ، ص 110-109 .
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد