خانه » همه » مذهبی » در شب قدر چه بخواهیم؟

در شب قدر چه بخواهیم؟

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - در شب قدر چه بخواهیم؟
عصراسلام: خلاصه و فشرده عرضه دارم؛ر فردی از پیامبر رحمت (ص) پرسید: اگر شب قدر را دریابم از پروردگارم چه چیزى را بخواهم؟ فرمود: «عافیت را» =  ان انا ادرکت لیلة القدر فما اسأل ربى؟ قال (ص): «العافیة‏».

برای توضیح این حدیث به نکات ذیل توجه فرمایید:

۱) شب قدر شب استجابت دعا است چون شب رحمت الهیه است.
علامه طباطبایی گوید: “در شب قدر رحمت او شامل همه آن بندگانى می‌شود كه به سوى او روى مى آورند.”
 
۲) برای خواستن و موفق به گرفتن، باید توجه داشت که “همان چیزی را بخواهیم که میدهند.”
در شب قدر فرشتگان ؛ “سلام” را می آورند و می‌دهند؛ «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»پس آنچه می‌دهند ؛ “سلام” است. و آنچه می‌شود گرفت هم “سلام” است.

۳) “سلام” به تصریح لغت شناسانِ قرآنی؛ به معنای عاری شدن و جدا بودن از همه آفات ظاهری و باطنی است. با توجه به این معنا؛ “سلام” می‌تواند همان “عافیت” باشد. 

۴) پس شب قدر که شب “سلام الهی” است، شب عافيت است. عافیت؛ نقطه مقابل هرابتلا وگرفتاریِ جسمی و روحی، ظاهری و باطنی، دنيوی و اخروی را شامل است.

۵) در مورد شب نباید فراموش کرد که صاحب لیله القدر؛ انسان کامل یعنی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) است. در مرحله نخست “سلام” به ایشان ابلاغ می‌شود و بعد به دیگر انسانهایِ خواهانِ عافیت و نفوس مستعده افاضه می‌شود.

بدین جهت دعای “اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ….” برای شب بیست وسوم رمضان است و باید باتوجه آن را مکرر خواند.


هادی سروش

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد