اگر منظور آنان تورات تحریف شده کنونی است، تورات کنونی بدترین نسبتها را در زمینه بنا کردن بتکده، ترویج بتپرستى، عشق بیحساب به زنان و تعبیرات بسیار زننده از توصیفهاى عاشقانه پیامبران بیان کرده که نقل همه آن شرمآور است.[1] ساحت قرآن از این محتوا به دور است.
امّا اگر مقصود توراتی است که بر حضرت موسی(ع) نازل شده و امروزه از دسترس ما خارج است، باید گفت:
اولاً: کسی از ما آنرا ندیده تا گفته شود قرآن از آن گرفته شده است.
ثانیاً: تمام ادیان آسمانی در اصول و تعالیم کلی یکی هستند و تفاوت ماهوی با یکدیگر ندارند، امّا هر دینی که به دنبال دین قبلی برای هدایت بشر میآید، کاملتر و جامعتر از ادیان پیشین است، بر این اساس آنها در جزئیات یکی نیستند. بهعلاوه؛ بخش وسیعی از آیات قرآنی، مرتبط به اموری است که بعد از نزول تورات رخ داده است؛ مانند آیاتی که پیرامون حضرت مسیح، حضرت مریم، اصحاب کهف و واقعه اصحاب فیل، نازل شده است.[2]
امّا اگر مقصود توراتی است که بر حضرت موسی(ع) نازل شده و امروزه از دسترس ما خارج است، باید گفت:
اولاً: کسی از ما آنرا ندیده تا گفته شود قرآن از آن گرفته شده است.
ثانیاً: تمام ادیان آسمانی در اصول و تعالیم کلی یکی هستند و تفاوت ماهوی با یکدیگر ندارند، امّا هر دینی که به دنبال دین قبلی برای هدایت بشر میآید، کاملتر و جامعتر از ادیان پیشین است، بر این اساس آنها در جزئیات یکی نیستند. بهعلاوه؛ بخش وسیعی از آیات قرآنی، مرتبط به اموری است که بعد از نزول تورات رخ داده است؛ مانند آیاتی که پیرامون حضرت مسیح، حضرت مریم، اصحاب کهف و واقعه اصحاب فیل، نازل شده است.[2]
[1]. ر.ک: «داستانهای تورات»، سؤال 5837.
[2]. به عنوان نمونه ر.ک: مریم، 16 – 36؛ کهف، 9 – 22 و سوره فیل.