چنین شبهههایی سالها در فضای مجازی با عبارت های مختلف از طرف معاندین در حال تکرار است و پاسخ های متعددی هم داده شده است
که خلاصه آن چنین است :
1. برخی از این دست روایات در منابع حدیثی و روایی معتبر شیعه و اهل سنت وجود ندارد .
2. بر فرض وجود داشتن متخصصان و صاحب نظران علم حدیث و روایت باید در باره صحت یا عدم صحت و معانی و مفهوم این روایات سخن بگویند نه غیر متخصصان و در فضای مجازی و به صورت شبهه و یا توهین.
3. بوسیدن دست ، سر و صورت محارم بخصوص فرزندان و بالاخص دخترنه تنها مذموم نیست که اظهار محبت و ارادت به محارم و فرزندان است
4. پیامبر بارها به فاطمه وحسنین در ملا عام اظهار محبت می کرد و این نشان از جایگاه اهل بیت در نزد پیامبر دارد
5. چرا نگاه مثبت به این قضیه نداشته باشیم زمانی که دختران را زنده به گور می کردند پیامبر کوثر خویش را مورد محبت و نوازش قرار می داد این نشان از جایگاه زن و جایگاه فاطمه س بود .
6. پیامبر سر و سینه فاطمه را می بوسید سینه به معنای پستان ( به صورت عریان ) نیست بلکه کنایه از این است که سر فاطمه س را به خود می چسباند و به او محبت می کرد و سر و صورت و سینه او را می بوسید
7. این که پیامبر زبان فاطمه س را می بوسید و یا زبان در دهان فاطمه می گذاشت گرچه در برخی از روایات وجود دارد در صورت صحت این روایات باید آن را تفسیر و تاویل کرد و منظور آن را تشبیه و ایهام از شیرین زبانی و سخن صحیح فاطمه دانست امروز هم گفته می شود که زبان فلان گوینده را باید بوسید که کنایه از سخن صحیح است
8. و در نهایت شاید بتوان گفت اولا: این گونه موارد به عنوان حکمت ها و رازهای نهفته در آن یک استثنا باشد، و یا چه بسا شاخصی باشد در منزل آن حضرت که اطرافیان نزدیک ببینند و بعدا حق را از باطل تشخیص دهند و توصیه به عترت معنی و مفهوم خود را بیابد ودر روزهای سخت هجوم به خانه اهل بیت دوست و دشمن شناخته شوند. مثلا بوسیدن سینههای حضرت زهرا ( س ) اشاره به مصیبت بزرگ ( ( میخ در ) ) باشد و بوسیدن صورت آن حضرت ، اشاره به مصیبت ( ( نیلی شدن صورت حضرت ( س ) ) ) باشد، همانطور که نسبت به امام حسین ( ع ) چنین روایت شده است که رسول خدا ( ص ) زیر گلوی ایشان را می بوسید ومیگریید و می فرمود من جای شمشیرها را می بوسم . اتفاقا” از کتاب ( ( احقاق الحق ) ) ، ج 10، ص 183 نقل شده است که حضرت رسول ( ص ) خطاب به حضرت فاطمه ( س ) می فرمودند : ایشان بهترین دختران من است ، زیرا به خاطر من دچار مصیبت می شود .( ( هی خیر بناتی لانها اصیبت فی ) ) .
ثانیا: چه بسا این امور بر فرض قبول صحت آنها از رازهای داخل خانه حضرت بوده که نباید به بیرون درز پیدا میکرد اما آنها که این مطالب خصوصی را به بیرون از خانه پیامبر(ص) بردند در امتحان سختی واقع شدند و رسم امانتداری را رعایت نکردند.
(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 11287/400002)
برای مطالعه بیشتر بنگرید به :
– کتاب فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی ، ج 1، صفحات 107 تا 113 نقل شده است )
که خلاصه آن چنین است :
1. برخی از این دست روایات در منابع حدیثی و روایی معتبر شیعه و اهل سنت وجود ندارد .
2. بر فرض وجود داشتن متخصصان و صاحب نظران علم حدیث و روایت باید در باره صحت یا عدم صحت و معانی و مفهوم این روایات سخن بگویند نه غیر متخصصان و در فضای مجازی و به صورت شبهه و یا توهین.
3. بوسیدن دست ، سر و صورت محارم بخصوص فرزندان و بالاخص دخترنه تنها مذموم نیست که اظهار محبت و ارادت به محارم و فرزندان است
4. پیامبر بارها به فاطمه وحسنین در ملا عام اظهار محبت می کرد و این نشان از جایگاه اهل بیت در نزد پیامبر دارد
5. چرا نگاه مثبت به این قضیه نداشته باشیم زمانی که دختران را زنده به گور می کردند پیامبر کوثر خویش را مورد محبت و نوازش قرار می داد این نشان از جایگاه زن و جایگاه فاطمه س بود .
6. پیامبر سر و سینه فاطمه را می بوسید سینه به معنای پستان ( به صورت عریان ) نیست بلکه کنایه از این است که سر فاطمه س را به خود می چسباند و به او محبت می کرد و سر و صورت و سینه او را می بوسید
7. این که پیامبر زبان فاطمه س را می بوسید و یا زبان در دهان فاطمه می گذاشت گرچه در برخی از روایات وجود دارد در صورت صحت این روایات باید آن را تفسیر و تاویل کرد و منظور آن را تشبیه و ایهام از شیرین زبانی و سخن صحیح فاطمه دانست امروز هم گفته می شود که زبان فلان گوینده را باید بوسید که کنایه از سخن صحیح است
8. و در نهایت شاید بتوان گفت اولا: این گونه موارد به عنوان حکمت ها و رازهای نهفته در آن یک استثنا باشد، و یا چه بسا شاخصی باشد در منزل آن حضرت که اطرافیان نزدیک ببینند و بعدا حق را از باطل تشخیص دهند و توصیه به عترت معنی و مفهوم خود را بیابد ودر روزهای سخت هجوم به خانه اهل بیت دوست و دشمن شناخته شوند. مثلا بوسیدن سینههای حضرت زهرا ( س ) اشاره به مصیبت بزرگ ( ( میخ در ) ) باشد و بوسیدن صورت آن حضرت ، اشاره به مصیبت ( ( نیلی شدن صورت حضرت ( س ) ) ) باشد، همانطور که نسبت به امام حسین ( ع ) چنین روایت شده است که رسول خدا ( ص ) زیر گلوی ایشان را می بوسید ومیگریید و می فرمود من جای شمشیرها را می بوسم . اتفاقا” از کتاب ( ( احقاق الحق ) ) ، ج 10، ص 183 نقل شده است که حضرت رسول ( ص ) خطاب به حضرت فاطمه ( س ) می فرمودند : ایشان بهترین دختران من است ، زیرا به خاطر من دچار مصیبت می شود .( ( هی خیر بناتی لانها اصیبت فی ) ) .
ثانیا: چه بسا این امور بر فرض قبول صحت آنها از رازهای داخل خانه حضرت بوده که نباید به بیرون درز پیدا میکرد اما آنها که این مطالب خصوصی را به بیرون از خانه پیامبر(ص) بردند در امتحان سختی واقع شدند و رسم امانتداری را رعایت نکردند.
(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 11287/400002)
برای مطالعه بیشتر بنگرید به :
– کتاب فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی ، ج 1، صفحات 107 تا 113 نقل شده است )