دستیابی به رموز قرآن : برای بدست آوردن رموز قرآن شرایطی و رفع موانعی لازم است . اما شرایط : 1- تقوا و بهره گیری عمیق علمی از قرآن کریم و فهمیدن معارف بلند آن مشروط است به ارتباط و پیوند با معلم حقیقی قرآن که همانا خداوند رحمان است (الرحمن علم القرآن ) (1) علم قرآن همراه با رحمت خدای سبحان است و رحمت خاصه خداوند شامل حال متقین می گردد ( اتقوا الله ویعلمکم الله ) (2) قرآن کریم می فرماید شما تقوا و لباس طهارت را روح خود کنید که بهترین لباس است . ( و لباس التقوی ذلک خیر) (3) و خداوند نیز به شما علم عطا می کند . (1)سوره رحمن آیه 1 و 2(2)سوره بقره آیه 282 (3) سوره اعراف آیه 26
در جای دیگر به صورت شرط و جزا می فرماید ( ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا) (1) اگر تقوی را پیشه خود کنید و در برابر دستورهای الهی با تقوی باشید ، خداوند برای شما نوری از علم را قرار می دهد که ( وسیله جدا کردن ) بین حق و باطل است .
قرآن کریم کتابی ساده و معمولی نیست تا انسان بتواند بر اثر آشنایی با قواعد عربی و مانند آن به همه معارفش دست یابد کتابی است که ریشه در اوج آسمان و مقام « لدن » دارد و از علم خداوند سرچشمه گرفته و درک معارف بی انتهای آن بدون نردبان تقوا و ارتباط با خدا ،امکان پذیر نیست ، اگر چه چشم و گوش و حواس انسان در بهره مندی از علم دخالت دارند ولی جای علم و مخزن اصلی آن همان قلب است وخدای سبحان علم الهی را به قلب کسی القا و الهام می کند که بانیروی تقوا از سلامت و طهارت لازم برخوردار باشد (2)
تقوا سه قسم است : 1- عام 2- خاص 3- اخص
در هر درجه از تقوا که انسان باشد به همان مقدار از قرآن نصیب او خواهد شد زیرا در هر درجه از تقوا ، طهارت دل هم فرق خواهد داشت و هرکس به مقدار طهارت دل از معارف قرآن بهره مند خواهد شد.
اما موانع فهم قرآن :
1- جهل .
2- استکبار .
3- گناه و خودبینی .
علاوه بر آن قرآن ظاهری دارد و باطنی تا 7 یا 70 بطن که دستیابی به آن نیاز به قلبی سلیم و جانی پاک از رذایل اخلاقی و نیز جمود و انحراف فکری و اعتقادی را که همگی و رجس و موجب آلودگی روح هستند دارد تا اینکه دل آیینه قرآن گردد و معارف بلندش در آن نقش بندد.
برای مطالعه بیشتر به کتب زیر مراجعه فرمایید.
1- قرآن در قرآن ، آیت الله جوادی آملی
2- قرآن در آئینه نهج البلاغه ، آیت الله مصباح یزدی
3- سلسله مباحث قرآن شناسی ، جلد 2 ، حجابهای معانی قرآن ، الیاس کلانتری
4- قرآن در قرآن ، مجتبی محمودی .
5- قرآن شناسی ، استاد مصباح یزدی .
منابع:
(1) سوره انفال آیه 29 .
(2) تفسیر موضوعی قرآن کریم جلد 1 ، قرآن در قرآن ، حضرت آیت الله جوادی آملی ، صفحه 370-369 .
(3) همان صفحه 365 .
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
در جای دیگر به صورت شرط و جزا می فرماید ( ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا) (1) اگر تقوی را پیشه خود کنید و در برابر دستورهای الهی با تقوی باشید ، خداوند برای شما نوری از علم را قرار می دهد که ( وسیله جدا کردن ) بین حق و باطل است .
قرآن کریم کتابی ساده و معمولی نیست تا انسان بتواند بر اثر آشنایی با قواعد عربی و مانند آن به همه معارفش دست یابد کتابی است که ریشه در اوج آسمان و مقام « لدن » دارد و از علم خداوند سرچشمه گرفته و درک معارف بی انتهای آن بدون نردبان تقوا و ارتباط با خدا ،امکان پذیر نیست ، اگر چه چشم و گوش و حواس انسان در بهره مندی از علم دخالت دارند ولی جای علم و مخزن اصلی آن همان قلب است وخدای سبحان علم الهی را به قلب کسی القا و الهام می کند که بانیروی تقوا از سلامت و طهارت لازم برخوردار باشد (2)
تقوا سه قسم است : 1- عام 2- خاص 3- اخص
در هر درجه از تقوا که انسان باشد به همان مقدار از قرآن نصیب او خواهد شد زیرا در هر درجه از تقوا ، طهارت دل هم فرق خواهد داشت و هرکس به مقدار طهارت دل از معارف قرآن بهره مند خواهد شد.
اما موانع فهم قرآن :
1- جهل .
2- استکبار .
3- گناه و خودبینی .
علاوه بر آن قرآن ظاهری دارد و باطنی تا 7 یا 70 بطن که دستیابی به آن نیاز به قلبی سلیم و جانی پاک از رذایل اخلاقی و نیز جمود و انحراف فکری و اعتقادی را که همگی و رجس و موجب آلودگی روح هستند دارد تا اینکه دل آیینه قرآن گردد و معارف بلندش در آن نقش بندد.
برای مطالعه بیشتر به کتب زیر مراجعه فرمایید.
1- قرآن در قرآن ، آیت الله جوادی آملی
2- قرآن در آئینه نهج البلاغه ، آیت الله مصباح یزدی
3- سلسله مباحث قرآن شناسی ، جلد 2 ، حجابهای معانی قرآن ، الیاس کلانتری
4- قرآن در قرآن ، مجتبی محمودی .
5- قرآن شناسی ، استاد مصباح یزدی .
منابع:
(1) سوره انفال آیه 29 .
(2) تفسیر موضوعی قرآن کریم جلد 1 ، قرآن در قرآن ، حضرت آیت الله جوادی آملی ، صفحه 370-369 .
(3) همان صفحه 365 .
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی