خانه » همه » مذهبی » دعاهای ماه رمضان

دعاهای ماه رمضان


دعاهای ماه رمضان

۱۳۹۳/۰۵/۲۳


۴۷۳ بازدید

با سلام می خواستم بدانم چرا در اکثر دعاهای ماه رمضان از خداوند طلب حج و توفیق در ان شده است

با سلام و عرض ادب و تشکر از ارتباط شما با این مرکز
درخواست و دعا برای توفیق ادراک حج در دعاهای ماه مبارک رمضان چنان چشمگیر است که شاید بتوان گفت: خداوند سبحان می خواهد با زمینه سازی مناسب، ضیافت خود را طی این چند ماه، و به ویژه در دهه نخست ذیحجه تتمیم کند؛ یعنی آغاز ضیافت الهی، ماه مبارک رمضان و پایانش ذیحجه و موسم انجام مناسک حج باشد.
حج ضیافت خداوند است، و حاجیان، همانند روزه داران، مهمانان خدای رحمانند. چنانکه امام صادق(ع) فرموده اند: حج گزار و معتمر تا آنگاه که به دیار خود بازگردند، مهمان خدایند. این نکته در روایات دیگر نیز آمده است.
این ضیافت چند ماهه، دو مرحله دارد: نخست میزبان به مهمان می گوید: خواسته ای طلب کن. در مرحله بعد میزبان آنچه را که مهمان خواسته به او عطا می کند.
در ماه مبارک رمضان، میزبان که خداست به بندگان روزه دارش پیام می دهد که از من حج طلب کنید.
مراسم و مناسک حج نیز، گرچه ضیافت است، اما اینجا سخن از عطاست، نه طلب. در حج، نمی گوید:از من بخواه، بلکه خواسته ها را عطا می کند.
نکته شایان ذکر این که، همان طور که هر خواسته ای با عطایی به هم آمیخته است، هر مرتبه ای از عطا هم، خواسته و طلبی دیگر را به دنبال خود دارد؛ زیرا انسان هر چه از خدا دریافت کند، تشنه تر می شود. ابتدا نمی داند چه بخواهد؛ چون از وجود نعمت های بی شمار الهی ناآگاه است، ولی آنگاه که به خود آمد و تحول روحی پیدا کرده، و به اموری آگاهی یافت، در او طلب ایجاد می شود. پس هر مرحله ای از عطا و بخشش، مرتبه ای از درخواست و خواهش در انسان زنده می کند، و آدمی با درخواست و خواهش، مرحله ای برتری را از خداوند می خواهد.
از آنجا که ولایت از ارکان اسلام و حج است، در دعاهای ماه مبارک رمضان همراه با طلب حج، درخواست تشرف به اعتاب مقدسه معصومین(ع) نیز آمده است؛ یعنی در کنار زیارت بیت الله، زیارت حرم مطهر رسول الله و ائمه معصومین(ع) نیز مطرح است؛ چنانچه در دعای ابوحمزه ثمالی آمده است: خدایا! مبادا جایم در مشاهده مشرفه خالی باشد. اللهم … ارزقنی … زیارة قبر نبیک والأئمة(علیم السلام) ولاتخلنی یا رب من تلک المشاهد الشریفه.
در مهمانی های عادی، این چنین نیست که میزبان چیزی را به مهمان پیشنهاد کند، بلکه مهمان تابع سفره صاحبخانه است، و هر چه حاضر کرد می پذیرد. ولی در اینجا صاحب خانه به مهمان می گوید: از من زیارت خانه ام و تشرف به حرم رسولم و حضور در مشاهده مشرفه را درخواست کن.
این ضیافت ویژه در ماه مبارک رمضان، زمینه ضیافت حج را فراهم می آورد.
تبیان نت

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد