خانه » همه » مذهبی » دعای بسیار مهم الصحیفه برای حوایج

دعای بسیار مهم الصحیفه برای حوایج


دعای بسیار مهم الصحیفه برای حوایج

۱۳۹۳/۰۹/۱۰


۲۳۸۵۲ بازدید

دعاء الصحیفه

دعاء الصحیفه

در کتاب شریف و با برکت مهج الدعوات مرحوم سید بن طاووس رحمة اللّه دعاى شریفى با برکات بسیار و آثار فوق العاده از مولى الموالى امیرالمؤ منین صلوات اللّه و سلام علیه و آله نقل نموده که سزاوار است شیعیان آن حضرت از آن غافل نباشند و در مشکلات دنیا و آخرت و مسائل فردى و اجتماعى از آن بهره گرفته به نتیجه مطلوبشان برسند و از خیر این جهان و آن جهان بهره مند گردند.

اما توصیف نتایج و آثار آن که در روایت بیان گردیده است .

مرحوم سید رحمه اللّه علیه روایت نموده از حضرت على علیه السلام که ایشان از حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله نقل نمودند که حضرت رسالت صلى الله علیه و آله فرمودند: جبرئیل نزدم آمد در حالى که در پشت مقام ابراهیم علیه السلام مشغول نماز بودم پس از اتمام نماز از خداوند متعال تقاضاى مغفرت براى امت خود نمودم . جبرئیل گفت : یا رسول اللّه صلى الله علیه و آله ! بسیار به امت خود علاقمند مى باشى و مى ترسى از خطاهایشان . خداوند به بندگانش رحیم است . حضرت مى فرماید آرى اى برادر جبرئیل ! تو نیز مورد علاقه من و امت من مى باشى . اکنون دعایى را بیاموز که امت من بعد از من با قرائت آن و نائل شدنشان به مقاصد خود مرا یاد نمایند. جبرئیل عرضه مى دارد: یا رسول اللّه صلى الله علیه و آله توصیه مى کنم که امر فرمایى امت خود را هر ماه سه روز ایام البیض را که سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه است روزه را فراموش ننمایند و نیز امر فرمایى آنها را تا خداوند متعال را به این دعاى شریف بخوانند و این دعایى است که حاملان عرش به برکت این دعا عرش الهى را حمل مى کنند و من به برکت آن از آسمانها به زمین فرود مى آیم و از زمین به آسمان صعود مى نمایم ، و این دعا را به دربهاى بهشت و جاى جاى بهشت مرقوم و نوشته شده است ، و با این دعا دربهاى بهشت گشوده مى شود و به برکت این دعا خلق خداوند در روز قیامت محشور مى شوند به امر الهى . و هر یک از امت شما این دعا را قرائت کند خداوند عذاب قبر را از او برداشته و به برکت آن از بدى بزرگ قیامت . و از آفات دنیا در امن قرار خواهد گرفت و از عذاب آتش جهنم نجات خواهد یافت . رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: از جبرئیل سوال نمودم که ثواب این دعا را بیان دارد. او چنین گفت : یا رسول اللّه صلى الله علیه و آله سوال نمودى از چیزى که قدرت توصیف آن را ندارم زیرا قدرت توصیف آن را ندارم زیرا قدر آن را خداوند متعال داند و بس . و اگر تمام درختان قلم باشد و دریاها مرکب و جمیع خلائق نویسنده قادر نخواهند بود ثوابى که خداوند کریم به قرائت کننده این دعا عطا مى فرماید بنویسند. اینک مقدارى از آن بیان مى شود. چنانچه بنده اى اسیر و عبد دیگرى باشد به قصد آزادى خود این دعا را قرائت کند خداوند متعال او را از سختى عبودیت و اسارت بندگى خلاص خواهد نمود. چنانچه مغموم و گرفتارى آن را بخواند خداوند هم و غم او را بر طرف مى گرداند. و اگر حاجتى را انسان طالب باشد و براى رفع آن این دعا را بخواند خداوند متعال حاجت او را برآورده و نیازش را مرحمت مى فرماید چه آن حاجت دنیوى باشد و یا اخروى . مادى باشد یا معنوى ان شاء اللّه . و او را از مرگ ناگهانى (سکته ) حفظ مى فرماید. و از هراس قبر او را ایمن و حفظ سازد و از فقر در دنیا او را محفوظ نماید. و به او قدرت و مقام شفاعت از دوستانش در روز قیامت عطا فرماید: در حالى که آن روز سخت و هولناک و پرهراس خندان باشد و به برکت این دعا به بهشت دارالسلام واردش نمایند و خداوند متعال او را در غرفه هاى آن مقام والا ساکن فرماید در حالى که ملبس به لباسهاى جنان باشد و چنانچه شخصى روزه بدارد و این دعا را بخواند خداوند ثوابى را که به جبرئیل علیه السلام و میکائیل علیه السلام و اسرافیل علیه السلام و عزرائیل علیه السلام و ابراهیم خلیل علیه السلام و عیسى علیه السلام و شما اى رسول گرامى صلى الله علیه و آله عطا فرموده به او عطا خواهد فرمود. رسول اکرم صلى الله علیه و آله مى فرماید: در شگفت بودم که جبرئیل گفت : یا محمد صلى الله علیه و آله ! هر یک از امت شما در مدت عمرش یک بار این دعا را بخواند خداوند او را در روز قیامت در حالى محشور مى نماید که صورتش مانند ماه شب چهارده مى درخشد و مردم گمان مى کنند یکى از انبیاء است . پس جبرئیل ادامه داد و گفت : یا محمد صلى الله علیه و آله ! چنانچه شخصى پنج بار موفق شود به قرائت این دعا، من جبرئیل با اسبى از اسبهاى بهشتى در کنار قبر او در روز رستاخیز آماه خواهم بود که به مجرد زنده شدن و حشر او را بدون تامل در مواقف حساب و بدون توقف در هیچ مکانى به مقام عالى در دارالنعیم در جوار وجود نازنین شما اى محمد صلى الله علیه و آله فرمود آورم و ساکن نمایم و من جبرئیل ضامن هستم براى کسى که موفق به خواندن این دعا شود چه زن و چه مرد که خداوند او را عذاب نفرماید اگر چه گناهان او بیشتر از کف دریاها و افزون تر از قطرات باران و برگ درختان و عدد مردم اهل بهشت و جهنم باشد و هر کس موفق شود به خواندن این دعا شود ثواب حج واجب و عمره مقبوله بنویسند و هر کس در هنگام خواب یا طهارت و پاکیزگى پنج بار این دعا را قرائت کند شما را در خواب مى بیند در حالى که او را بشارت به بهشت مى دهید، و چنانچه شخصى گرسنه و تشنه باشد و براى رفع آن غذا و آبى نداشته باشد و یا مریض باشد و دارویى برایش فراهم نباشد به برکت قرائت این دعا خداوند او را از تشنگى و گرسنگى و مرض نجات خواهد داد و حوائج دنیا و آخرت او را عطا خواهد فرمود. و هر کس چیزى از او دزدیده باشند وضو بسازد و چهار رکعت یا دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد سوره اخلاص (قل هو اللّه احد) را دو مرتبه بخواند و پس از سلام نماز این دعا را بخواند و نوشته این دعا را مقابل یا زیر سرش بگذارد خداوند متعال مشرق و مغرب را درهم نموده و مفقود شده او را به او باز گرداند. و چنانچه شخصى دشمنى داشته باشد و موفق شود این دعا را براى دفع او بخواند خداوند متعال او را در حفظ و امن محکم خود قرار مى دهد که احدى به او ضرر نمى تواند برساند و هر کس داراى قرض باشد به برکت قرائت این دعا دین او ادا خواهد شد آن هم به سهولت ان شاء اللّه تعالى .

آگاه باشید که هر مومن مخلصى با اخلاص کامل آن را قرائت کند و از خداوند بخواهد که کوه به حرکت در آید و یا آب در زیر پایش محکم و سفت و جامد شود هر آینه به مقصود خواهد رسید. زیرا در این دعا اسم اعظم الهى مستور است و سزاوار نیست کسى که ایمان به خداوند و اولیائش دارد اجازه دهد در قلبش کوچکترین وسوسه و تردیدى درباره عظمت و خواص این دعیا شریف پیدا شود، زیرا خداوند به هر کس که اراده فرماید او را عطاى بى حساب عنایت خواهد فرمود و رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند در هر جنگى که با دشمنان داشتم و این دعا را خواندم به برکت آن پیروزى نصیب مومنین گشت و نیز فرمودند: کسى که موفق شود به مداومت بر آن به او نور اولیاء عطا مى شود و هر مشکلى برایش آسان و آسانى آسانتر خواهد شد.

بسم اللّه الرحمن الرحیم سبحان اللّه العظیم و بحمده

این جمله را سه مرتبه باید بگوید و سپس دعا را بخواند.

سبحانه من اله ما املکه ، و سبحانه من ملیک ما اقدره ، و سبحانه من قدیر ما اعظمه و سبحانه من عظیم ما اجله ، و سبحانه من جلیل ما امجده ، و سبحانه من ماجد ما ارءفه ، و سبحانه من روف ما اعزه ، و سبحانه من عزیز ما اکبره ، و سبحانه من کبیر ما اقدمه ، و سبحانه من قدیم ما اعلاه ، و سبحانه من عال ما اسناه و سبحانه من سنى ما ابهاه ، و سبحانه من بهى ما انوره ، و سبحانه من منیر ما اظهره ، و سبحانه من ظاهر ما اخفاه ، و سبحانه من خفى ما اعلمه ، و سبحانه من علیم ما اخبره ، و سبحانه من خبیر ما اکرمه ، و سبحانه من کریم ما الطفه ، و سبحانه من لطیف ما ابصره ، و سبحانه من بصیر ما اسمعه ، و سبحانه من وفى ما اغناه ، و سبحانه من غنى ما اعطاه ، و سبحانه من معط ما اوسعه ، و سبحانه من واسع ما اجوده و سبحانه من جواد ما افضله ، و سبحانه من مفضل ما انعمه ، و سبحانه من منعم ما اسیده ، و سبحانه من سید ما ارحمة ت و سبحانه من رحیم ما اشده ، و سبحانه من شدید ما اقواه ، و سبحانه من قوى ما احکمه ، و سبحانه من حکیم ما ابطشه ، و سبحانه من باطش ما اقومه ، و سبحانه من قیوم ما احمده ، و سبحانه من حمید ما ادومه ، و سبحانه من دائم ما ابقاه ، و سبحانه من باق ما افرده ، و سبحانه من مالک ما اولاه ، و سبحانه من ولى ما اعظمه ، و سبحانه من عظیم ما اکمله ، و سبحانه من کامل ما ادمه ، و سبحانه من تام ما اعجبه ، و سبحانه من عجیب ما افخره ، و سبحانه من فاخر ما ابعده ، و سبحانه من بعید ما اقربه ، و سبحانه من قریب ما امنعه ، و سبحانه و من مانع ما اغلبه ، و سبحانه من غالب ما اعفاه و سبحانه من عفو ما احسنه ، و سبحانه من محسن ما اجمله ، و سبحانه من جمیل ما اقبله ، و سبحانه من قابل ما اشکره ، و سبحانه و من شکور ما اغفره ، و سبحانه من غفور ما اکبره ، و سبحانه من کبیر ما اجبره ، و سبحانه من جبار ما ادینه ، و سبحانه من دیان ما اقضاه ، و سبحانه من قاض ما امضاه . و سبحانه من ماض ما انفذه ، و سبحانه من نافذ ما ارحمة ت و سبحانه من رحیم ما اخلقه ، و سبحانه من خالق ما اقهره ، و سبحانه من قاهر ما املکه ، و سبحانه من ملیک ما اقدره ، و سبحانه من قادر ما ارفعه ، و سبحانه من رفیع ما اشرفه و سبحانه من شریف ما ارزقه ، و سبحانه من رازق ما اقبضه ، و سبحانه من قابض ما ابسطه و سبحانه من باسط ما اهداه ، و سبحانه من هاد ما اصدقه ، و سبحانه من صادق ما ابدئه ، و سبحانه من بادء ما اقدسه ، و سبحانه من قدوس ما اطهره ، و سبحانه من طاهر ما ازکاه ، و سبحانه من زکى ما ابقاه ، و سبحانه من باق ما اعوده ، و سبحانه من تواب ما اسخاه ، و سبحانه من سخى ما ابصره و سبحانه من بصیر ما اسلمه ، و سبحانه من سلیم ما اشفاه ، و سبحانه من شاف ما انجاه و سبحانه من منج ما ابره ، و سبحانه من بار ما اطلبه ، و سبحانه من طالب ما ادرکه ، و سبحانه من مدرک ما اشده ، و سبحانه من شدید ما اعطفه ، و سبحانه من متعطف ما اعدله ، و سبحانه من عادل ما اتقنه ، و سبحانه من متقن ما احکمه ، و سبحانه من حکیم ما اکفله ، و سبحانه من کفیل ما اشده ، و سبحانه من شهید ما احمده ، و سبحانه هو اللّه العظیم و بحمده و الحمدللّه و لا اله الا اللّه و اللّه اکبر و للّه الحمد و لا حول و لا قوه الا باللّه العلى العظیم دافع کل بلیه و هو حسبى و نعم الوکیل .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد