خانه » همه » مذهبی » دعای قسم به پنچ تن

دعای قسم به پنچ تن


دعای قسم به پنچ تن

۱۳۹۳/۰۴/۰۱


۲۰۲۸۳ بازدید

بسم الله
دعای قسم به پنچ تن را بیان کنید (یا محسن به حق حسن….)
دلیل اهمیت پنج تن را بیان کنید؟
استفاده از نام پنج تن در دعا ها و مسائل روزانه چه فایده ای دارد آیا تضمین قطعیست

پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز.بایدعرض کرد:دعای قسم به پنچ تن اینست.یَاحَمیدُبِحَقِّ مُحَمَّد صلی الله وآله- یَاعَالِیُ بِحَقِّ عَلِی علیه السلام – یَافَاطِرُبِحَقِّ فَاطِمِه سلام الله علیها -یَامُحسِنُ بِحَقِّ حَسَن علیه السلام یَاقَدِیمَ الإحسَان بِحَقِّ حُسَین علیه السلام
پنج تن عنوانی برای حضرت محمّد، حضرت علی ، حضرت فاطمه ، امام حسن و امام حسین علیهم السّلام که فضایل و مقامات مشترک و مشابه ایشان سبب امتیاز آنان در میان معصومین چهارده گانه نزد شیعة امامیّه شده است .در ادبیات شیعی ، قدر و اهمیت پنج تن در مدایح و مناقب و نیز در قالب توسّل به مقام و منزلت والای ایشان در اجابت دعا بازتاب یافته و غالباً از ایشان با عناوین آل رسول ، بنی فاطمه ، خمسة آل عبا، خمسة طیّبه یاد شده است.. در بسیارى از احادیث به شیوه هاى مختلف آمده است که پیامبران الهى به پیامبر خاتم و آخرین پیامبر الهى معتقد بوده و به او و اهل بیت او محبت داشتند(پنج تن)متوسل می شدند و خداوند را به واسطه نام آنان و توسل به آنها مى خواندند. در روایتى آمده حضرت آدم علیه السلام به پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم و اهل بیت او متوسل شد تا ترک اولاى او بخشیده شد و در حدیثى دیگرآمده: بر پیشانى کشتى حضرت نوح علیه السلام نام پنج تن اهل بیت نوشته شده بود.
دعا و توسّل به امامان بزرگوار،خصوصاپنج تن عبا کار بسیار خوب و پسندیده اى است؛ امّا این گونه نیست که همه دعاها و توسّل هاى ما آن گونه که ما دوست داریم عملى بشود. البته هیچ دعا و توسّلى بى نتیجه نیست؛ زیرا براى ما ثواب مى نویسند و در دنیا یا آخرت یا هر دو جا، پاداش هایى را براى ما در نظر مى گیرند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد