۱۳۹۲/۰۵/۰۶
–
۲۸۱ بازدید
اولا : اگر کسی به هر دلیلی مشمول رحمت خدا شود ؛ تفاونی نمی کندکه در کجا از دنیا برود ویادفن شود، درشرق ویا غرب ،در خشکی ویا دریا، لذا اصل مطلب همان است که کاری کنیم خدارا از خود خشنود کرده وزندگی سالمی داشته باشیم تا همه آن برکات ، از جایی که حسابش را نمی کردیم بر ما وارد شود.
ثانیا:شرافت واهمیت هر مکانی بستگی به کسی دارد که در آن مکان، قرار گرفته ، لذا می بینیم سر زمینی که تا قبل از آن، اهمیت ویژه ای نداشته ، به محض دفن بزرگی در آن ویا زندگی کردن شخص شریفی در آن، متبرک می شود، واین موضوع ربطی به عدل الهی ندارد.
( حدود ۲۰سال پیش ،در یکی از محلات تهران ، وقتی مراجعه به بنگاه خریداری ملکی
ثانیا:شرافت واهمیت هر مکانی بستگی به کسی دارد که در آن مکان، قرار گرفته ، لذا می بینیم سر زمینی که تا قبل از آن، اهمیت ویژه ای نداشته ، به محض دفن بزرگی در آن ویا زندگی کردن شخص شریفی در آن، متبرک می شود، واین موضوع ربطی به عدل الهی ندارد.
( حدود 20سال پیش ،در یکی از محلات تهران ، وقتی مراجعه به بنگاه خریداری ملکی کردم،مواجه با گرانی غیر عادی منزل در آن محله شدم ، بنگاه دار در جواب سوال از علت گرانی غیر عادی گفت: ازحدود 15 سال پیش که آقای ضیاء آبادی به این محل آمده اند به علت شرافت ومحبوبیت ایشان ؛ تا شعاع یک کیلومتری از منزل ومسجد ایشان خانه ها قیمتش چند برابر شده)
لذا هر کسی که در مکان متبرکی دفن می شود ، ممکن است به برکت مبارک بودن آن مکان و رحمتی که بر آن زمین می رسد ، اگر مانعی نباشد ، ( مانند حقوق ناس ، که مانع از بخشش الهی است )مشمول رحمت حق واقع شود ، نه اینکه حق کسی از جانب خدا، نادیده گرفته شده ویا به کسی دیگر ظلمی روا شود، بلکه از فضل الهی به او بهره ای بیشتر داده می شود.
ثالثا: راجع به عدل الهی؛ سوال می کنیم که چه ناسازگاری در عدل خدا رخ داده است؟
اینکه خداوند سرز مینی را مبارک گرداند، دلیل نیست که سرزمین ویا سرزمینهای دیگر را مبارک نگردانده باشد چنانکه راجع به مکه نیز واژه مبارک آمده است، علاوه بر این، از کسی منع نشده که در این سرزمین فرود نیاید ودفن نشود.وهر کس میتواند از آن برکت سود ببرد.
رابعا :اصرار عده ای بر دفن شدن در محل خاص ، به دلیل شرافت وفضیلتی است که برای آن امکنه در لسان آیات و روایات آمده است، برای نمونه: علت مبارک بودن وادی السلام را مربوط به آن هنگامی می دانند که حضرت نوح نبی دعا می کند ؛ در سوره مؤمنون آیه 29دارد :
«وَ قُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلاً مُبارَکاً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ »
«و بگو: پروردگار من فرود بیاور مرا در محل و منزلگاهى که با برکت باشد و تو بهترین فرود آورندگانی»
خداوند او را در کوه جودى فرود آورد که نجف اشرف باشد که همانجا محل دفن آدم بود و حضرت نوح هم در جنب آدم قبرى براى خود تدارک نمود و در بین این دو قبر قبرى حفر نمود و لوحى در او گذارد و بر آن لوح نوشت که این قبریست که: نوح پیغمبر براى وصى پیغمبر آخر الزمان حفر کرده؛ که شبى که حسنین جنازه پدر بزرگوار خود را حسب الوصیة امیر المؤمنین که فرمود:عقب جنازه را بگیرید و جلو آن را جبرئیل و میکائیل گرفته هر کجا که فرود آید آنجا قبر من است چون فرود آمد و کندند قبر آماده و در وسطش لوح برداشتند که نوح نوشته بود:
« و این زمین مبارک است.»پس بنا به فرموده قرآن؛ این منزل ، یعنی وادی السلام در اجابت دعای حضرت نوح، مبنی بر برکت ورحمت خداست ؛
علاوه بر اینکه از جهات دیگری نیز میتوان گفت که از جمیع نقاط ارض بابرکت تر است:
1- درآن وادى السلام است که بهشت عالم برزخ است و ارواح جمیع انبیاء و اوصیاء آنها و مؤمنین در آنجا مجتمع هستند، حتى دارد مؤمن که از دنیا مى رود ملائکه روح او را مى برند بطرف وادى السلام آشنایان و دوستان به استقبال او مى آیند و پرسش از حال آشنایان خود مى کنند اگر زنده هستند شرح حال آنها را بیان مى کند و اگر مرده اند خبر مى دهد که در چندى قبل وفات نمود این ها تأسف مى خورند که روح او را این جا نیاورده اند معلوم مى شود که برده اندبه برهوت؛ جهنم عالم برزخ، در اطراف شام.
2- مرقد چهار پیغمبر آدم، نوح، هود، صالح، و یونس هم در نزدیکى آنها کنار شط کوفه، و محل دفن علماء اعلام و صلحاء و مؤمنین است.
3- مرقد مطهر امیر المؤمنین.
4- علوم آل محمّد از اوّل زمان شیخ طوسى الى کنون از این زمین نشر شده و مذهب شیعه از این زمین ترویج شده.
با توجه به این جهات و استجابت دعای نوح مبنی بر«منزل مبارک»؛ در این سرزمین ، شخصی که در آن دفن شده باشد ، اگر جهات دیگری مانند حق الناس ، در او نباشد به برکت این وادی، ممکن است او نیز مشمول رحمت حق واقع شود.