خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » دلیل عمده شکایت از کسب‌وکارهای آنلاین: تحویل‌ندادن یا تأخیر در تحویل کالا

دلیل عمده شکایت از کسب‌وکارهای آنلاین: تحویل‌ندادن یا تأخیر در تحویل کالا

اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی گزارش شکایت‌های ثبت‌شده از کسب‌وکارهای مجازی از سال ۱۳۹۷ تا تیر ۱۳۹۹ را منتشر کرده است. براساس این گزارش، شکایات ثبت‌شده‌ی مردم از کسب‌وکارهای مجازی در مدت سه سال، به ۸ هزار و ۲۴۵ مورد رسیده که ۸۳ درصد آن‌ها مختومه و ۱۰ درصد نیز لغو شده است. اتحادیه علاوه‌بر پنل خود، به شکایات مردمی ارجاع‌شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارشاد، اتاق اصناف ایران و ای‌نماد نیز رسیدگی کرده است.

e0bea94a f480 4d13 bff4 141b31d3a9ef - دلیل عمده شکایت از کسب‌وکارهای آنلاین: تحویل‌ندادن یا تأخیر در تحویل کالا

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

در شکایات مربوط به پنل نماد اعتماد الکترونیکی، بیشترین شکایات، برابر با ۴۷ درصد موارد از میان ۲ هزار و ۱۷۵ فقره، به «عدم ارائه‌ی خدمت یا تحویل کالا» و پس‌از‌آن، به «مغایرت کالا و خدمت تبلیغ شده در وب سایت» با ۲۳ درصد شکایات مربوط بوده است.

5a74b377 1bda 41b6 885a 1a130f02f305 - دلیل عمده شکایت از کسب‌وکارهای آنلاین: تحویل‌ندادن یا تأخیر در تحویل کالا

در حوزه‌هایی که اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی شکایات مردم را بررسی کردند، حوزه‌ی «عدم تأمین کالا یا ارائه‌ی خدمت» با ۲۰/۹۲ درصد بیشترین میزان و حوزه‌ی «نقض حفاظت از داده‌‌های مصرف‌کننده» با ۱/۱۲ درصد کمترین میزان شکایت را ازآنِ خود کرده است. دیگر دسته‌بندی‌ها شامل «عدم تحویل به‌موقع کالا یا ارائه‌ی خدمت» با ۲۵ درصد، «عدم پاسخ‌گویی شرکت به نارضایتی مصرف‌کننده طی سه روز کاری» با ۱۷/۲ درصد، «تحمیل شروط غیرمنصفانه به مصرف‌کننده» با ۱۱/۷ درصد، «عرضه‌ی کالای غیرمجاز» با ۳/۴ درصد، «عدم تأمین کالا یا ارائه‌ی خدمت» با ۳ درصد، «نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده» با ۱/۵ درصد و سایر موارد با ۲۷/۵ درصد بوده است.

به‌گزارش اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی، در سال ۱۳۹۸ بیشترین میزان شکایات، یعنی ۲،۶۷۷ مورد، ثبت شده است. از شکایات ثبت‌شده در سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۱۴۳ مورد به کسب‌وکارهای عضو و ۲۶۷ مورد به کسب‌وکارهای غیرعضو تعلق داشتند. در سال ۱۳۹۸، تعداد ۱،۷۶۲ شکایت به کسب‌وکارهای عضو و ۹۱۵ شکایت به کسب‌وکارهای غیرعضو تعلق دارد. در سال ۱۳۹۹ نیز، تعداد ۱،۰۵۷ مورد شکایت مربوط کسب‌وکارهای عضو و ۴۶۹ شکایت مربوط به کسب‌وکارهای غیرعضو شده است.

در مدت سه سال و در میان شرکت‌های عضو و غیرعضو اتحادیه، به‌طور‌کلی حوزه‌ی «عدم تأمین کالا یا ارائه‌ی خدمات» بیشترین شکایت و حوزه‌ی «نقض حفاظت از داده‌‌های مصرف‌کننده» کمترین میزان شکایت را تجربه کرده؛ البته حوزه‌ی «عرضه‌ی کالای غیرمجاز» در سال ۱۳۹۹ کمترین میزان شکایت را داشته است.

141a5c4a 755d 443b 875d 1490c9b8e749 - دلیل عمده شکایت از کسب‌وکارهای آنلاین: تحویل‌ندادن یا تأخیر در تحویل کالا

برای بزرگ‌نمایی روی تصویر کلیک کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد