خانه » همه » مذهبی » دوران عقد و دخالت های بی جای مادر زن

دوران عقد و دخالت های بی جای مادر زن


دوران عقد و دخالت های بی جای مادر زن

۱۳۹۲/۱۰/۱۷


۲۷۳۶ بازدید

مادر خانم من با دخالت بیجا در زندگی ما بین من و همسرم اختلاف انداخته است همسرم مرا دوست دارد ولی گاهی حرف مادرش را گوش میکند الان ۲ماهه قهریم ولی میخوام ۲۰روز دیگه ازدواج کنم شما بفرماییداز چه راهی به همسرم بگم راه اشتباه نرو الان عقدیم

با سلام و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامی، از اینکه با ما در ارتباط هستید خرسندیم و امیدواریم که ما را در لحظات با معنویت این ماه مقدس از یاد نبرید. پرسشگر گرامی گرچه مراحل انتخاب همسر در استحکام خانواده بسیار تاثیر گذار است، اما چگونگی تعامل زن و شوهر در شیرین شدن زندگی آنان تاثیر زیادی دارد. در این میان از آنجا که مرد نقش اساسی مدیریت خانواده را بر عهده دارد، رفتارهای مرد در جهت دهی روند خانواده به سوی تعالی یا افول غیر قابل انکار است. از دیدگاه اسلام مدیریت خانواده بر عهده مرد است و این مرد است که باید سکان خانواده خود را در دست بگیرید و از طوفان های زندگی به سلامت خارج کند. مسئله مدیریت مرد در خانواده علیرغم تمام حرکت های فمنیستی در غرب موضوعی است که مورد قبول اکثریت روان شناسان خانواده قرار گرفته است و روز به روز درست بودن آن برای آنان روشن تر می شود. حال که مدیریت خانواده بر عهده مرد قرار گرفت چنانچه کانون خانواده بواسطه عوامل گوناگون تهدید شد این مرد است که باید با مدیریت خود خانواده را از آسیب ها در امان نگه دارد و از آن محافظت کند. تجربه نشان می دهد چنانچه مرد دارای مدیریت بالایی باشد می تواند شریک زندگی اش را با خود همراه سازد و با همکاری او تاثیر عوامل آسیب زا را به حداقل برساند اما چنانچه مرد از توانایی پائینی برخوردار باسد و یا جایگاه خود را در مدیریت خانواده به درستی تشخیص ندهد؛ زندگی زن و شوهر با چالش های زیادی روبرو می شود و اطرافیان به خود اجازه دخالت در زندگی زن و شوهر را می دهند.
 پرسشگر گرامی طبق مطالب بالا روشن شد که در اولین گام لازم است که جایگاه خود را به عنوان مدیر خانواده به صورت کامل بشناسید و با رفتار خود این جایگاه را برای اطرافیان به ویژه همسر و مادر ایشان تبیین کنید. باید با رفتار خود به گونه ای با آنان تعامل کنید که احساس کنند مدیر خانواده شما هستید و به هیچ عنوان به دیگران اجازه دخالت در زندگی مشترک خود را نخواهید داد؛بنابراین مراقب باشید در برابر رفتارهای موقت و دلسرد کننده همسر خود احساساتی نشوید و با درایت سعی کنید رفتارهای او را مدیریت و هدایت کنید. شاید این سوال برای شما مطرح شود که چرا رفتارهای همسرتان را با صفت موقت توصیف کردم. حقیقت این است که بسیاری از اینگونه رفتارها که در زنان بیشتر از مردها دیده می شود ریشه در ویژگی خاص دوران عقد دارد. مشاوران خانواده دوران عقد را به برزخ زن و شوهر تشبیه می کنند، چرا که زن و مرد نه به صورت کامل مستقل شده اند تا شرایط و قوانین زندگی مشترک بر روابط آنان حاکم باشد و نه اینکه مجرد هستند تا احساس رهایی و بی مسئولیتی دوران مجردی را داشته باشند، از اینرو برخی از رفتارهای زن و مرد مقتضای این دوران است و پس از سپری شدن این دوران و تشکیل زندگی مشترک خود به خود حل می شود. اینگونه رفتارها به دلیل وابستگی عاطفی دختران و تحت تاثیر خانواده بودن در دختران بیشتر دیده می شود. در ضمن از آنجا که دختر و پسر در ابتدای راه تشکیل زندگی مشترک هستند، هنوز در فضای دوران مجردی هستند و با بسیاری از وظایف یک فرد متاهل آشنا نیستند و به همین دلیل ممکن است در برخی مواقع رفتارهایی از زن و مرد سر بزند که موجب آزردگی شریک زندگی آنان شود. از سوی دیگر روان شناسان خانواده بر این باورنند، زمانی دختر و پسر در زندگی خود موفق خواهند بود که بتوانند در کنار هم سیستمی مستقل تشکیل دهند، یعنی مرزهای خود را با سایر خانوادهها به خوبی معلوم کنند و از ورود اطلاعاتی که موجب آسیب رسیدن به سیستم خانواده آنان می شود به شدت جلوگیری کنند. به بیان دیگر زمانی زن و شوهر در زندگی خود موفق خواهند شد که روابط آنان با افرادی که در خانواده آنان نیستند روشن باشد و از دخالت آنان در امور زندگی به شدت جلوگیری کنند، خواه این دخالت به صورت مستقیم باشد و یا به صورت غیر مستقیم باشد. با بیان این مطالب روشن شد که دوران عقد می تواند به عنوان عامل مستقلی در شکل گیری و تشدید مشکل شما نقش داشته باشد؛ مضاف بر اینکه تجربه نشان می دهد طولانی شدن دوران عقذ نیز در ناسازگاری زن و شوهر تاثیر بسزایی دارد. پرسشگر گرامی برای اینکه در رسیدن به هدف خود موفق باشید لازم است در گام اول و در صورت امکان سیستم مستقلی تشکیل دهید یعنی در اولین فرصت و به هر قیمتی شده مقدمات زندگی مشترک خود را فراهم کنید تا روابط شما با اعضا خانواده همسرتان بسیار محدود شود و از دخالت های بی مورد آنان در زندگی جلوگیری کنید. در زیر به ذکر مواردی می پردازیم که توجه به آن می تواند شما در بهتر شدن روابط با همسرتان کمک کند:
1.از تفاوت های شخصیتی زن و مرد اطلاع کامل پیدا کنید. سعی کنید با ویژگی های خاص زنان آشنا شوید و رفتارهای خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
2. همانطور که بیان شد شما باید رفتار و گفتار همسر خود را مدیریت کنید و حتی زمانی که با دخالت خانواده او روبرو می شوید با درایت و صبر باید به گونه ای رفتار کنید که علاوه بر اینکه با آنان بی احترامی نمی کنید اما از دخالت آنا ن در زندگی خود جلوگیری کنید. برای این کار:
– در اولین گام لازم است که همسرتان را در این مسیر همراه خود سازید. زمانی می توانید او را با خود همراه سازید که نیازهای عاطفی او را به طور کامل بر آورده کنید. یکی از نیازهای مهم زن؛ نیاز به مهر و محبت است از هیچ رفتاری که نشانگر عشق و علاقه شما به او است دریغ نکنید.
– در فضایی صمیمی با او از آسیب هایی که دخالت مادرش برای زندگی مشترکتان دارد سخن بگوئید.
– با او به گونه ای رفتار نکنید که بین شما و مادرش مجبور به انتخاب یکی از شما شود.
– در برابر رفتارهای مادر خانم خود با بزرگواری رفتار کنید تا رفته رفته همسرتان متوجه رفتارهای اشتباه او شود.
– در برابر رفتار های او(مادر خانمتان) از تعافل استفاده کنید یعنی تا جایی که امکان دارد رفتارهای او را نا دیده بگیرید.
3. کتاب هایی که در زمینه دوران عقد و زندگی مشترک نوشته شده است را با دقت مطالعه کنید و از همسر خود هم بخواهید تا این کتاب ها را مطالعه کند.
4. زندگی در این دنیا برای هیچ کس کامل نیست. بدون شک زندگی « داشته ها»و «نداشته های» فراوانی دارد. اگر انسان به داشته های خود توجه کند و از آنها لذّت ببرد، راحت تر می تواند نداشته ها را تحمّل کند، اما اگر کسی داشته های خود را نبیند، زندگی را یکسره محرومیت می داند و در آن ،هیچ نقطه امیدی نمی یابد و همه زندگی ،یکپارچه برای او سختی و تلخی است که واقعاً چنین زندگی ای را نمی توان تحمّل کرد. انسان موفّق کسی است که از سویی از آنچه دارد، آگاه بوده ، نسبت به آن شاکر باشد و از سوی دیگر، نسبت به سختی ها بردبار بوده، از بی تابی کردن بپرهیزد. کسی که شاکر نیست ، از آنچه دارد، بی خبر است و یا آنچه را دارد ، نعمت نمی داند و لذا از آن لذّت نمی برد؛ بنا براین سعی کنید نسبت به نعمت هایی که در اثر ازدواج با همسرتان از آن برخوردارید همانند بستر مناسبی برای حفظ ایمان، موفقیت در ابراز عاطفه نسبت به جنس مخالف و مورد محبّت قرار گرفتن از سوی او که نیاز طبیعی هر انسانی است، تشکیل زندگی و خانواده مستقل و … سپاس گزار بوده و از بی تابی نسبت به برخی سختی ها و مسایلی که با آن مواجه هستید، بپرهیزید.
5. هرگز نه تنها خود سعی در ایجاد تغییر ناگهانی و برخوردهای تند و عجولانه نداشته باشید بلکه چنین انتظاری نیز از همسرتان در حمایت از شما نداشته باشید، چرا که این شکل رفتار نه تنها ممکن است فرد مقابل را به سوی مخالفت بکشاند بلکه ناسازگاری را به صورت لجاجت آمیز در ایشان تشدید می نماید.
6. از ایجاد تغییر و اصلاح در رفتار مادر همسرتان مأیوس نشوید. بهترین وسیله برای سالم سازی زمینه تأثیر بر روی رفتار وی محبت نمودن به او, تحویل گرفتن و احترام گذاردن به او است آن هم احترام بدون قید و شرط و به عنوان مادر خود. مطمئن باشید که اگر وی حس خوشایندی از رفتار شما نصیبش شود؛حاضر نخواهد بود به هر قیمتی چنین حسی را از دست دهد.
7. به احساسات منفی و غیرقابل کنترل خود در برابر مادر خانم تان اجازه بروز ندهید.
8. خطوط قرمز خود را برای خانواده همسرتان و مخصوصا مادرزنتان روشن کنید. البته بیشتر به صورت غیر مستقیم مشخص کنید تا اختلاف و درگیری به وجود نیاید. با این کار انتظار و توقع زیادی از شما نخواهند داشت و دیگر هرچیزی را از شما نخواهند خواست.
9. در رفت و آمدها و محبت¬کردن به خانواده همسرتان ضمن اینکه کوتاهی نباید بکنید، افراط هم نکنید تا توقع انها بالا نرود و بعدها از شما نخواهند کاری را که دوست ندارید، انجام دهید.
10. به همسر خود بیش از قبل محبت کنید. محبت کردن به او تأثیر زیادی می¬تواند در او داشته باشد و تا حد زیادی او را با شما هماهنگ کند. پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم فرموده است: «اذا احبّ احدکم اخاه فلیعلمه فانّه اصلح لذات البین؛…»؛ «هرگاه یکى از شما به دوست خود علاقه مند شد، محبت خود را به او ابراز کند. این کار افراد را بیشتر به هم پیوند مى دهد» علاقه قلبى و ابراز آن، مهم ترین گشاینده راه ارتباط مفید و مؤثر است. این کار چنان تأثیری دارد که می¬گویند: «الإنسان عبید الاحسان» انسان با محبت کردن تبدیل به عبدی گوش به فرمان می-شود. این کار شما چند فائده دارد: اول اینکه او بیشتر از قبل به شما حق خواهد داد. دوم اینکه بیشتر با شما هماهنگ خواهد شد و از شما اطاعت خواهد کرد. و سوم هم اینکه تحت تأثیر رابطه سرد شما و مادرزنتان فشار کمتری براو وارد می¬شود.
11. حساب همسرتان را از مادرزنتان جدا کنید و هرگز به خاطر مادرش به او سرکوفت نزنید. با این کار ضمن اینکه او را تحقیر می¬کنید و گناه بزرگی مرتکب می¬شوید، محبت او را نیز از دست می دهید و او بیشتر به سمت مادرش تمایل پیدا خواهد کرد و او را برحق خواهد دانست.
12.از همسرتان انتظار نداشته باشید همیشه از شما دفاع کند و در مقابل ایرادات شما از خانواده¬اش چیزی نگوید. افراد معمولا نسبت به خانواده خود تعصب زیادی دارند و اخلاق خانواده¬شان هرگونه که باشد، باز به خانواده خود محبت می¬ورزند. به خاطر همین، خیلی از واقعیتها را در مورد خانواده¬شان یا نمی¬بینند و یا بر ان سر پوش می-گذراند. مطمئن باشید همسر شما می¬داند که حق با شماست؛ اما چون می¬داند با اعتراف به اینکه مشکل از جانب خانواده¬اش است، احساس حقارت می¬کند و از طرفی با تأیید حرف شما مجبور است با خانواده خود قطع رابطه کند، به خاطر همین ممکن است در ظاهر هرگز حرف شما رانپذیرد. اما در صورت رفتار خوب و منطقی شما با او، و نیز رفتار متعادل و خارج از افراط و تفریط شما با خانواده¬اش، در درون قبول خواهد داشت که مشکل از جانب شما نیست و بسیاری از مواقع در مقابل خانواه¬اش از شما حمایت خواهد کرد؛ بدون اینکه به شما بگوید که بحثی پیش آمده است.
13. در رابطه با برادر زنتان نیز اگر متمایل نیستید که او با شما زندگی کند، وجود او در کنار شما زمینه¬های اختلاف را بیشتر می¬کند. بنابراین در صورتی که موضوعی در این رابطه مطرح شد، خیلی محترمانه به آنها بگویید که راضی به این کار نیستید.
14. هر چه بیشتر خوبی‌های طرف مقابل را ببینند ، روابط بهتری با وی برقرار خواهید نمود.
15. به یاد داشته باشید زمانی که انسان با فردی زندگی مشترک تشکیل داد باید با تمام وجود برای حفظ آن تلاش کند؛ پس با تمام وجود برای از بین بردن مشکلات زندگی مشترک خود تلاش کنید.
16. برای بهبود روابط با ایشان دعا کنید.
در پایان امیدورایم با صبر و متانت با این مسأله برخورد کنید و هرگز از کوره در نروید و دچار افراط نشوید. چون می¬دانید. در این صورت هر چند حق با شما باشد، کسی نخواهد پذیرفت و باور نخواهد کرد. پس زیرک باشید و عاقلانه برخورد کنید.
باز با ما سخن بگوئید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد