دوستان آخرالزمانی چگونه هستند؟
۱۳۹۳/۰۲/۱۶
–
۷۴ بازدید
دوستان آخرالزمانی چگونه هستند؟
تا دوس خود را امتحان نکنیم نباید به او اعتماد و اطمینان کنیم. تنها دیدن روی خوش و زبان بازی افراد برای ایجاد ارتباط و گزینش دوستی کفایت نمیکند.
حضرت علی(ع) میفرماید: اعتماد به دیگری قبل از آزمایش نشانه کم عقلی است. بنابراین با هر کسی نمیشود ایجاد دوستی و رفاقت کرد و هرکسی برای دوستی لیاقت و شایستگی ندارد.
تا دوس خود را امتحان نکنیم نباید به او اعتماد و اطمینان کنیم. تنها دیدن روی خوش و زبان بازی افراد برای ایجاد ارتباط و گزینش دوستی کفایت نمیکند.
حضرت علی(ع) میفرماید: اعتماد به دیگری قبل از آزمایش نشانه کم عقلی است. بنابراین با هر کسی نمیشود ایجاد دوستی و رفاقت کرد و هرکسی برای دوستی لیاقت و شایستگی ندارد.
برای آدمی لازم و ضروری است که دوستان خود را از قبل آزمایش و امتحان کند و پس از آزمایش چنانچه از بوته امتحان به خوبی بیرون آمدند دوستی ایجاد نماید تا دوست خود را امتحان نکنیم نباید به او اعتماد و اطمینان کنیم. تنها دیدن روی خوش و زبان بازی افراد برای ایجاد ارتباط و گزینش دوستی کفایت نمیکند.
حضرت علی(ع) میفرماید: از رفیقت ایمن مباش تا اینکه او را امتحان کنی برای انسان پسندیده نیست که با هر کسی مصاحبت دارد و به او اعتماد کند مگر آنکه پیش از این او را بیازماید و حقیقت او را بداند.
برای هرکسی در زندگی دوستانی است که در هنگام وحشت و تنهایی با آنها انس میگیرد و در زمان شدت و سختی به آنان پناه میبرد و در برابر حوادث روزگار و پیشامدهای ناگوار از آنها کمک میگیرد اسرار خود را به آنها میسپارد و اخبار و اندیشه های خود را با آنها در میان میگذارد. پس آیا راههایی وجود دارد که آنها را بیازماید و حقیقت آنها را مکشوف سازد تا درست از نادرست و پاک از ناپاک شناخته و راستگو از دروغگو دانسته شود. بله راههایی وجود دارد که آنها را بیازماید و حقیقت را کشف کند راهها و نشانههایی وجود دارد که به شرح مختصری از آن میپردازیم:
آزمایش روحی
محبت مانند رمز«تلگراف» است، پس هرگاه در ضربان قلب نسبت به شخصی احساس محبت و دوستی کردی بدان که او نیز نسبت به تو نظیر همان حالت را در قلبش احساس میکند. اما این کار نیازمند آن است که روان و عواطف و وجدان خویش را به خوبی بشناسیم تا اشارههای غریزی را از انگیزه های راستین عاطفی باز شناسیم. در هر حال، پیوستگی میان دوستان از سنخیت و همگونی روحی آغاز میشود و قبل از آن که بدن ها روح ها را کشف کنند این روح ها هستند که خود یکدیگر را کشف میکنند.
به همین دلیل است که گاه فردی را برای نخستین بار میبینیم و گمان میکنیم که از مدت ها پیش او را می شناسیم برعکس، گاه مدت های مدیدی در جوار یک فرد زندگی می کنیم اما کمترین هماهنگی میان خود و او را احساس نمیکنیم.
بنابراین آزمایش روحی نخستین وسیله آزمودن دوست است.
در حدیث شریف آمده است: محبت قلبی برادرت را نسبت به خود از محبت قلبی خودت نسبت به او بشناس (بحارالانوار ج ۴۶ ص ۲۹۱).
آزمودن به هنگام نیاز
شکی نیست که دوستان «گیرنده» بسیارند اما دوستان «دهنده» اندک. اینان هستند که شایسته دوستی هستند زیرا این عده دوست انسانند نه دوست جیب او! . برای شناخت هر انسانی او را به گاه نیازمندی بیازمای و ببین که آیا به نیازت بهایی می دهد یا نه؟ آیا هنگامی که نیازمندی به تو اعتنا و اهتمامی می ورزد؟
مردم معمولاً دو دسته هستند: کسانی که نیازهای مردم را حتی المقدور برآورده می سازند اما حاضر نیستند در این راه فداکاری و از خود گذشتگی نشان دهند ۲- کسانی که به تعبیر قرآن دیگران را بر خود ترجیح می دهند هر چند خود نیازمند باشند (سوره حشر آیه ۹).
البته انتظار این که افراد همیشه از نوع دوم باشند انتظاری نابجاست اما دست کم باید از دسته اول بود. اما کسانی که به هنگام نیاز دست رد به سینه نیازمند بزنند چنین افرادی شایسته دوستی در زندگی نیستند.
آزمودن به هنگام خشم
امام صادق(ع) می فرماید: به محبت دوستت اعتماد مکن تا آنگاه که سه بار او را به خشم در آوردی. یعنی کسانی را نمی توان دوست انگاشت تا اینکه آن را خشمگین کرد و سخن ناپسند و زشت بر زبان نیاورد زیرا چنین دوستی تحت هیچ شرایطی دوست خود را ترک نمیکند و برای دوستی و پایه ها و پیوندهای آن ارزش و احترام خاصی قائل است و آن را سست و ویران نمی کند و بسیار بخشنده و مهربان است.
در نظر خداوند، بخشش معیار انسانیت انسان است.
هر انسانی در حالت خشم ماهیت خود را بروز میدهد و چهره واقعی خود را برای دیگران آشکار میکند. گاه فردی در حالت عادی با انسان خوشرویی و خوشرفتاری میکند و سخنان محبت آمیز بر زبان میراند اما چون او را به خشم آوری حقیقت را که مدتها از تو پنهان میداشت بر زبان می آورد.
امام صادق(ع) می فرماید: اگر برادرت سه بار بر تو خشمگین شد و سخن ناخوشایندی درباره ات نگفت او را برای خود بیاندوز.(بحارالانوار ج ۷۸ ص ۲۵۱).
آزمودن در سختی ها و مشکلات
دوست خوب کسی است که در سختی ها و گرفتاری ها یاری ات رساند هنگامی که دیگران رهایت می کنند او در کنار تو باشد و آنگاه که دیگران تو را تکذیب میکنند او تصدیقت کند. درست آنگونه که حضرت خدیجه با پیامبر خدا(ص) بود. خدیجه دوست هنگام سختی ها بود نه دوست زمان رفاه و نعمت به همین علت بود همیشه رسول خدا پیوسته از او یاد میکرد و از خداوند برایش آمرزش میخواست.
امام صادق(ع) میفرماید: دوست خود را بر هنگامی که نعمت تازه ای روزیت شود یا مصیبتی به تو رسد بیازمای.
آزمودن در سفر
آدمی در سفر لباس تکلف و ریا را از تن خود میکند و آن طور رفتار میکند که واقعاً میاندیشد اینجاست که میتوانی او را به سادگی بیازمایی. اگر انسانی در حالت خشم در مسافرت و در زمان آزمودن به درهم و دینار در دوستی با تو پایداری نشان داد چنین کسی دوست خوبی است و گرنه … نه.
بنابراین انسان باید با دیده دقت و تفحص و با بصیرت و آگاهی دوستان خود را گزینش و امتحان کند و دوستی ها باید صادقانه و در زمان سختیها و بعدها نیز با یکدیگر مشارکت داشته باشند و بر دوستی باید پایدار و استوار ماند.
همنشینی با دوستان تأثیر به سزایی بر خلق و خوی انسان میگذارد اگر این همنشینی چه خوب و یا بد باشد تأثیر خود را میگذارد پس قبل از گزینش دوستان باید به درستی دوست خود را مورد ازمایش و امتحان قرار داد که به خصوصیات اخلاقی او واقف شویم و خود ما نیز باید این شایستگی ها را از خود نشان دهیم که دیگران با ما دوستی ورزند و سعی کنیم در برابر خداوند و دوستان از امتحان سربلند بیرون آییم.
پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) هشدار می دهد: در آخر الزمان گروهی می آیند که در ظاهر دوستند و در نهان دشمن.