دیدار جمعی از اساتید دانشگاهها با رهبر انقلاب
۱۳۹۵/۰۴/۲۷
–
۱۱۳ بازدید
اگر میخواهیم کشورمان ۲۰ سال بعد،پیشرفته،باعزت،متدین،ثروتمند،مقتدر،مستقل،برخوردار از عدالت و خیرات مادی و معنوی باشد،این احتیاج دارد به کارهایی که عمدهی این کارها مربوط به دانشگاه است.علت تکیهی من روی دانشگاه و اساتید این است/اقتصادمقاومتی هم عزت ملی است،هم گرهگشایی فعلی/میپرسند شما که میگویید”عزت ملی”،نیازهای نقد موجود در جامعه را چه میکنید؟اقتصاد مقاومتی اگر به معنای واقعی اجرایی شود،هم عزت ملی و هم نیازهای کشور را تأمین میکند؛چون متکی به ظرفیتهای داخلی است/مسئلهای
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (شنبه) در دیدار جمعی از اساتید، نخبگان علمی و پژوهشگران دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و مراکز علمی و تحقیقاتی، با ترسیم اهداف بیستسالهی نظام اسلامی برای دستیابی به جایگاه ایرانی «مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند، برخوردار از عدالت و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار»، دانشگاهها را پایه و اساس این اهداف والا برشمردند و تأکید کردند: «افزایش سرعت رشد علمی در دانشگاهها و مراکز علمی»، «ایجاد و تقویت احساس هویت افتخارآمیز ایرانی-اسلامی در جوانان»، «انقلابی بودن دانشگاهها و دانشجویان»، و «نقشآفرینی واقعی فرماندهان و افسران جنگ نرم»، ازجمله الزامات تبدیل شدنِ نظام اسلامی به یک قدرت علمی مطرح، و الگوی مردمسالاری همراه با اسلام و معنویت، در دنیا است.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تأکید مجدد بر اینکه برگزاری جلسات با اساتید دانشگاهها، بهمنظور احترام و تکریم علم و استادان علم است، به مجاری ارتباطی متعدد خود با دانشگاهیان، نخبگان علمی و دانشجویان اشاره و خاطرنشان کردند: برگزاری چنین جلساتی، علاوه بر نمادین بودن، تصویری اجمالی از فضای گفتمانی، علمی و فکری دانشگاهها ارائه میکند.
حضرت آیتالله خامنهای سپس، نگاه به آیندهی کشور را از دغدغههای دانایان، خردمندان و نخبگان هر کشور برشمردند و گفتند: ترسیم چشمانداز آینده از آن جهت مهم است که ادارهی کشور در سالهای آینده بر عهدهی دانشجویانی است که اکنون در دانشگاهها مشغول تحصیل و تلاش علمی هستند.
ایشان این موضوع را نشانگر اهمیت جایگاه اساتید و مسئولان دانشگاهها دانستند و خاطرنشان کردند: زنجیرهی علم و معرفت از آموزشوپرورش تا دانشگاه، وظیفهی اصلی برای تحقق آیندهی مطلوب کشور را بر عهده دارند.
رهبر انقلاب اسلامی با طرح این سؤال که برای ایرانِ پس از ۲۰ سال، چه آیندهی مطلوبی متصور است، افزودند: اگر آیندهی مطلوب مورد نظر، ایرانی مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند و برخوردار از عدالت، و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار باشد، ضروری است دانشگاهها آراسته به این شاخصها باشند و نسل جوان را معتقد و مؤمن به این عناصر تربیت کنند.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: اگر در دانشگاهها به این شاخصها اهمیت داده نشود، در آینده، ایرانی وابسته، از لحاظ فرهنگی رها شده، مبتلا به گسستهای اجتماعی و قومی و مذهبی و سیاسی، و دارای حاکمیت اشرافی را شاهد خواهیم بود.
ایشان خاطرنشان کردند: نتیجهی چنین آیندهای، کشوری خواهد بود با قلههای ثروت در کنار درههای بدبختی و نابسامانی و محرومیت که نمونهی بارز آن جامعهی آمریکا یا والاستریت آمریکایی است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در چنین آیندهای، همهی اقشار جامعه از رفاه برخوردار نخواهند بود و کشور، درواقع «والاستریت ایرانی» خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی در جمعبندی این بخش از سخنان خود گفتند: به همین دلیل است که من همواره تأکید بسیار زیادی بر موضوع دانشگاهها، اساتید و وزرای علوم دارم زیرا رسیدن به آیندهی مطلوب ایران، نیازمند تربیت انسانهایی عالِم، صبور، مجاهد فی سبیل الله، کاربلد و شجاع است که این افراد عمدتاً در دانشگاهها پرورش مییابند.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه به بیان الزامات تربیت چنین جوانانی در دانشگاهها پرداختند و افزودند: «پیشرفت علمی»، «انضباط اخلاقی»، «خویشتنداری دینی»، «بصیرت سیاسی» و «ایجاد احساس هویت و افتخار» در محیط دانشگاهها، از الزامات این کار مهم است.
ایشان درخصوص «پیشرفت علمی»، بر لزوم افزایش سرعت رشد علمی تأکید کردند و گفتند: من چندی پیش نیز درخصوص کاهش سرعت رشد علمی تذکر دادم زیرا سرعت کم شده است و برای جبران فاصلهی عقبماندگی علمی چارهای جز افزایش سرعت رشد علمی وجود ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات برخی صاحبنظران دربارهی کاهش سرعت رشد علمی در غرب، خاطرنشان کردند: اگر در غرب سرعت رشد علمی کاهش پیدا کرده به این دلیل است که آنها از بیشتر ظرفیتهای خود استفاده کردهاند اما ما باید عقبماندگی شصت یا هفتاد سالهی خود را که بهوسیلهی حکومتهای خائن و غافل بهوجود آمده، جبران کنیم تا بتوانیم در این مسابقهی جهانی خود را به سطوح بالا و قلهها برسانیم.
حضرت آیتالله خامنهای به نقش اساتید در ایجاد و تقویت «هویت ایرانی و اسلامی» در دانشجویان اشاره کردند و گفتند: استادان با بیان پیشرفتهای کشور در عرصههای هوا فضا، نانو، هستهای، زیستفناوری و پزشکی، میتوانند احساس هویت را در دانشجویان بهوجود آورند.
ایشان با تأکید بر اینکه ایجاد هر نوع احساس حقارت و واگرایی در دانشجویان، خیانت محسوب میشود، افزودند: دانشجویان باید همواره به ایرانی بودن و مسلمان بودن و انقلابی بودن خود افتخار کنند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگرچه ما در زمینهی پیشرفتهای علمی عقبماندگی تاریخی داریم اما با تلاش و انرژی جوانان با استعداد کشور میتوانیم این عقبماندگیها را جبران کنیم.
حضرت آیتالله خامنهای به گزارشهای برخی پایگاههای استنادی و مجلات معتبر دنیا درخصوص پیشرفتهای علمی ایران اشاره کردند و افزودند: در این گزارشها به پیشرفتهای علمی ایران با عباراتی همچون «پیشرفتهای ایران خیرهکننده است»، «ایران قدرت نوظهور علمی است»، «ایران بهدنبال تبدیل اقتصاد منبعمحور به اقتصاد دانشمحور است»، و «پیشرفتهای ایران در سلولهای بنیادی، علوم هستهای، هوا فضا، تبادل انرژی و فناوری اطلاعات» اشاره شده است که باید این واقعیتها به نسل جوان منتقل شود تا آنان ضمن احساس هویت، به ایرانی بودن خود نیز افتخار کنند.
ایشان، سخن نوِ نظام اسلامی در عرصهی مردمسالاری را نیز یکی دیگر از افتخارات برشمردند و تأکید کردند: نظام اسلامی ایران تنها حکومتی است که مردمسالاری را همراه با اسلام و معنویت ارائه کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مردمسالاری غرب، در واقع حزبسالاری است و احزاب در غرب بیشتر از آنکه یک شبکهی گسترشیافته در میان مردم باشند، باشگاههای سیاسی متشکل از برخی سیاستمداران و سرمایهداران هستند.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: اگر این واقعیتهای افتخارآمیز به جوان دانشجو گفته شود، او دیگر دچار حس واگرایی نخواهد شد و اگر هم برای ادامهی تحصیل به خارج از کشور برود، قطعاً بازخواهدگشت زیرا احساس هویت و افتخار میکند.
ایشان دربارهی هویت اسلامی در دانشگاهها نیز افزودند: مسئولان دانشگاهها باید در مقابل هر اقدام و موضوعی همچون اردوهای مختلط که هویت اسلامی دانشگاهها را خدشهدار میکند، حساس باشند و با آن برخورد کنند.
بصیرت سیاسی و سیاست در دانشگاهها یکی دیگر از الزامات دستیابی به ایرانی با آیندهی مطلوب بود که رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آن گفتند: من همواره بر کار سیاسی در دانشگاهها تأکید داشتهام و حتی سالها پیش گفتم «خدا لعنت کند کسانی را که بساط فکر و کار سیاسی را در دانشگاهها جمع کردند».
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: مسئولان آن زمان، از این عبارت بسیار ناراحت شدند ولی عقیدهی آنها جلوگیری از کار سیاسی در دانشگاهها بود، اگرچه این روزها ریاکارانه حرفهای متفاوتی دربارهی دانشگاهها میزنند.
ایشان با تأکید بر اینکه محیط دانشگاه، محیط تضارب آرا و بحث و چالش است، خاطرنشان کردند: وجود این فضا برای دوران پرانرژی دانشجویی اشکالی ندارد اما اشکال آنجا است که از این محیط برای مخالفت با انقلاب و ارزشهای انقلابی بهرهبرداری شود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: وجود گرایشهای مختلف سیاسی در دانشگاهها مانعی ندارد اما مسئولان دانشگاهها اعم از مدیران ارشد وزارتخانه و رؤسا و اساتید باید همواره مدافع و هدایتکنندهی فضای چالشی دانشگاهها به سوی مبانی و اهداف انقلاب اسلامی باشند و بههیچوجه نباید از گرایشهای مخالف انقلاب حمایت شود.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: دانشگاه و دانشجو باید همواره انقلابی باشند.
ایشان با اشاره به برخی گزارشها مبنی بر گرایش به سوی جانبداری از جریانهای مخالف نظام، در برخی دانشگاهها خاطرنشان کردند: مسئولان آموزش عالی باید بسیار مراقب باشند تا دانشگاه تبدیل به جایگاهی برای واگرایی از مفاهیم و ارزشهای انقلاب نشود.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: وجود فضای انقلابیگری و تدین و یاد و نام امام (رحمهالله) از الزامات حتمی در دانشگاهها است.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: البته نباید در دانشگاهها فضای اجبار و زور و امنیتی بهوجود آید بلکه باید فضای انقلابی و تدین را با کار طبیبانه و خردمندانه بهوجود آورد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند توصیه خطاب به مسئولان آموزش عالی و دانشگاههای کشور بیان کردند.
«حفظ روحیهی امیدواری و نشاط در محیطهای علمی و تحقیقاتی»، «اهمیت دادن به علوم پایه»، «هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای کشور»، «لزوم تبیین نقشهی جامع علمی برای دانشگاهیان و تبدیل آن به برنامه» و «تأکید بر علوم انسانی اسلامی» از توصیههای حضرت آیتالله خامنهای به مسئولان بود.
«اهمیت دیپلماسی علمی» توصیهی دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی بیان و در عین حال تأکید کردند: دیپلماسی و ارتباطات علمی مهم است و با آن موافق هستیم اما باید هوشیار باشیم که فریب نخوریم و بستر ارتباطات علمی به دریچهای برای نفوذ امنیتی تبدیل نشود، زیرا دشمن از هر وسیلهای از جمله ارتباطات علمی برای نفوذ استفاده میکند و این در گذشته اتفاق افتاده است و اکنون نیز در مواردی دیده میشود.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، اقتصاد مقاومتی را زمینهساز عزت ملی و گرهگشای نیازهای فعلی دانستند و گفتند: برخی میگویند با تأکیدهای مکرر بر عزت ملی، چگونه میخواهید نیازها و مشکلات فعلی جامعه را برطرف کنید که در پاسخ باید گفت: تنها راه علاج، اجرای واقعی و صحیح سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
«اهمیت و اصل دانستن کار فرهنگی در دانشگاهها» توصیهی بعدی رهبر انقلاب اسلامی بود.
ایشان افزودند: البته کار فرهنگی بهمعنای برگزاری کنسرت و یا حرکات موزون در دانشگاهها نیست، بلکه مسئولان باید میدان را برای دانشجویان و اساتید ارزشی باز، و ذهنها را با فرهنگ اسلامی و انقلابی آشنا کنند.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین خطاب به اساتید انقلابی بهعنوان فرماندهان جنگ نرم و دانشجویان انقلابی بهعنوان افسران جنگ نرم تأکید کردند: وظیفهی شما نیز نقشآفرینی واقعی و جدی است زیرا شدت جنگ نرم دشمن نسبت به سالهای گذشته چند برابر شده است.
«پرهیز از حضور و بهکارگیری عناصر نامطمئن در دانشگاهها» توصیهی دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید و خاطرنشان کردند: کسی که به هر بهانهای مانند انتخابات و امثال آن، نظام را به چالش میکشد، نامطمئن است و صلاحیت حضور در دانشگاهها را ندارد، همانگونه که هیچ کشوری اجازهی به چالش کشیدن نظام حاکم بر آن را نمیدهد.
در ابتدای این دیدار جمعی از اساتید، صاحبنظران و متخصصان حوزههای علوم مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی در سخنانی پیشنهادها و نظرات خود را در مسائل مختلف بیان کردند.
آقایان:
– دکتر حسین بلندی، دکترای مهندسی برق و دانشیار دانشگاه علم و صنعت
– دکتر مسعود درخشان، دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه علامه طباطبایی
– دکتر مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله
– دکتر محمدرضا پاکروان، دکترای مهندسی برق و دانشیار دانشگاه شریف
– دکتر حسینعلی قبادی، دکترای ادبیات و استاد دانشگاه تربیت مدرس
– دکتر توکل حبیبزاده، دکترای حقوق بینالملل و استادیار دانشگاه امام صادق (ع)
– دکتر علیاکبر فرهنگی، دکترای مدیریت و استاد دانشگاه آزاد اسلامی
– دکتر هادی آجیلی، دکترای روابط بینالملل و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
– دکتر جعفر مهراد، دکترای تخصصی سیستمها و استاد دانشگاه شیراز
و خانمها:
– دکتر زینب کدخدا، جراح دندانپزشک و دانشیار علوم پزشکی تهران
– دکتر سوسن قهرمانی، دکترای آموزش زبان و دانشیار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه الزهرا
بر محورهای زیر تأکید کردند:
– جایگاه علم فضا در فناوریهای نوین و توانمندیهای کشور در این عرصه
– ضرورت همخوانی سیاستهای دولت بهویژه در بخش واگذاری اکتشاف و بهرهبرداری از میادین نفتی به شرکتهای خارجی، با سیاستهای اقتصاد مقاومتی
– اهمیت توسعهی اقتصاد دانشبنیان در بخشهای مختلف کشور
– نقش و جایگاه فناوری اطلاعات و شرکتهای فناور در تولید علم و ثروت
– ضرورت تأسیس قرارگاه مرکزی جهادی برای ارائهی خدمات پزشکی و سلامت در مناطق محروم
– لزوم استفاده از مبانی دینی و فقهی برای تدوین چارچوبهای نظری حقوق بشر اسلامی و ارائهی گزارش سالانهی حقوق بشری
– اهمیت درک شیوهها و لایههای پنهانی گسترش زبان انگلیسی در کشورهای هدف و لزوم چارچوب صحیح برای آموزش زبانهای خارجی
– ضرورت بازتولید نظری و عملی گفتمان انقلاب اسلامی در دو بُعد داخلی و خارجی با رویکرد کارآمدی نظام اسلامی
در پایان این دیدار اساتید دانشگاهها نماز مغرب و عشا را به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه و روزهی خود را به همراه ایشان افطار کردند.
۱۳۹۵/۰۳/۲۹
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=33412