خانه » همه » مذهبی » دین و جغرافیا

دین و جغرافیا

خواست خدای متعال را نباید بعنوان نفی اختیار مردم تعبیر نمود . منطقه جغرافیایی ، محیط زندگی اجتماعی انسان ، وراثت و …هریک اثری در روش و رفتار و برخورد و گفتار انسان دارد. این اثر غیر قابل انکار است . اما اینکه تمامی این عوامل در خیرخواهی و انتخاب نوع زندگی و دینداری و آگاهی انسان یا مختار بودن انسان چه اندازه موثرند ، هیچ گزاره علمی از دانشمندان علوم مختلف نداریم. همه مختار بودن انسان و تصمیم گیری های ناشی از حق اختیار و خیر خواهی خود و دیگران را انکار ننموده و غالب بر همه عوامل دانسته اند .
در نگاه دیگر اینکه خدای متعال به تمام افراد بشر اتمام حجت مبتنی بر فهم ، شعور ، امکانات و …افراد دارد . پاداش و مجازات بر اساس همان اتمام حجت است.
انسان در هر نقطه تولدش واقع گردد ، مخاطب اتمام حجت الهی و هدایت الهی است. مختار در رد یا پذیرش تعالیم دینی است. لذا نمیتوان جغرافیای طبیعی زندگی انسان را مانع فهم یا پذیرش دین دانست. کما اینکه افرادی در مقابل پیامبران الهی علیهم السلام در نقطه ظهور دین ، علیه دین اقدام نموده یا بعد از پذیرش دین از آن خارج شده اند .
امروزه نیز شاهد هستیم در مناطق محروم از هر گونه آزادی دینی یا به عبارت صحیح تر در مراکز جهانی مبارزه علیه دین افراد بسیاری گرایش به دین داشته و دینداری میشوند .
برای اولین بار نیست که رسانه‌های خبری در غرب به‌خصوص در انگلیس به گسترش گرایش به اسلام در جوامع غربی اذعان می‌کنند. شبکه بی بی سی در مستندی ویژه با نام «مرا مسلمان کن» به داستان چگونگی رشد گرایش به اسلام و دوری جستن از فرهنگ غربی پرداخت.
روزنامه انگلیسی سان نیز با پرداختن به پخش این مستند به این موضوع اشاره می‌کند که مردم انگلستان به جای تفریح و شادی بی‌حد و اندازه در درون کلوپ‌های شبانه و عیش و نوش، ترجیح می‌دهند تا با آمدن به زیر پرچم اسلام، سعی در برخورداری از فضیلت‌های این دین داشته باشند. طبق آمار‌ها سالانه ۵ هزار نفر در انگلستان مسلمان می‌شوند و ۷۵ درصد از آنان را سفیدپوستان این کشور تشکیل می‌دهند.
نکته قابل توجه در گرایش به اسلام در جوامع غربی این است که عمده کسانی‌که به اسلام می‌گروند از طبقات تحصیلکرده و روشنفکر جامعه هستند و برخی از محققین آمار مسلمانان آمریکا را حدود ۷ تا ۸ میلیون نفر و برخی از کشور‌های اروپایی را تا بیش از یک سوم جمعیت این کشور‌ها تخمین می‌زنند و معتقدند در آینده نزدیک، این مقدار در برخی از این کشور‌ها به بیش از ۵۰% خواهد رسید..
تحقیقات اخیر مؤسسه بین‌المللی اندیشه اسلامی که در ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کند، نشان می‌دهد که در کشور‌های غربی، علاقه‌مندی به «مطالعه اسلام» رو به افزایش است. بنا به گفته «محمد صدیق» مدیر این مؤسسه، غربی‌ها، در جستجوی یافتن جواب سؤال خود پیرامون این‌که انسان چیست و سرنوشت او چگونه است و همچنین در پی حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجود در غرب، به مطالعه اسلام بیشتر روی آورده‌اند.
خانم «جکلاین هارپر» دختر ۲۵ ساله آمریکایی با پذیرفتن اسلام گفت که این احساس را دارد که در بهترین مسیر زندگی گام نهاده است. او درباره تغییر دین و آئین خود می‌گوید: «شما در آمریکا چیز‌های بدی درباره اسلام می‌شنوید. دلایل بسیار زیادی وجود داشت که مرا به دانستن بیشتر درباره دین اسلام و تحقیق درمورد آن ترغیب کرد. من برای آشنایی با دین اسلام، کتاب‌های زیادی را در این زمینه مطالعه کردم. حاصل مطالعاتم، مرا متحول کرد و تأثیر بسیار مثبتی بر من گذاشت.» خانم هارپر اسلام را به عنوان کامل‌ترین دین برگزید. به نظر وی، تفکر و مطالعه، راه رسیدن به حقیقت است. اسلام نیز همواره انسان‌ها را به تقکر و تعقل دعوت می‌کند.
خانم ” ماریا جین بهسکاران ” (maria Jean bhaskaran) اهل نیوزیلند نیز پس از تشرف به اسلام و مذهب شیعه، گفت: «من در یک خانواده نسبتاً مذهبی بزرگ شدم، ولی با مشاهده تبلیغات منفی علیه اسلام و مسلمانان، برای مطالعه و بررسی درمورد مذهب شیعه که همچون دیگر مذاهب توحیدی محور و اساسش را اعتقاد به یک خدا تشکیل می‌دهد، کنجکاو شدم. بدین ترتیب مطالعه و تحقیق در مورد این دین را آغاز کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که اسلام برای تمام سئوالاتی که معمولاً ذهن انسان را به خود مشغول می‌کند به‌ویژه در حوزه بانوان پاسخ منطقی و راه حل بنیادی دارد.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد