ذوالکفل مشهور این است که پیامبران بوده و ذکر نام او در ردیف نام پیامبران در سوره انبیاء آیه 85 بعد از اسماعیل و ادریس گواه بر این معنی است .بعضی معتقدند که او از پیامبران بنی اسرائیل است وی را فرزند ایوب می دانند که اسم اصلیش بشر یا بشیر یا شرف بوده است و بعضی او را همان حزقیل می دانند که ذالکفل به عنوان لقب او انتخاب شده است.
در اینکه چرا او ذالکفل نامیده شده ، با توجه به اینکه کفل هم به معنی نصیب آمده و هم به معنی کفالت و عهده داری احتمالات مختلفی داده اند .
گاه گفته اند : چون خداوند نصیب وافری از ثواب و رحمتش به او مرحمت فرمود ذالکفل یعنی صاحب بهره وافی نامیده شد .
و گاه گفته اند چون تعهد کرده بود که شبها را به عبادت برخیزد و روزها را روزه دارد و هنگام قضاوت هرگز خشم نگیرد ، و بر سر این عهد و پیمان باقیماند این لقب به او داده شد .
و گاه گفته اند چون گروهی از انبیاء بنی اسرائیل را کفالت کرد و جان آنها را در برابر پادشاه جبار زمان حفظ نمود او را به این اسم نامیدند .
به هر حال همین مقدار از زندگی او که امروز در دست ماست دلیل بر استقامت او در طریق اطاعت و بندگی خدا و مقاومت در برابر جباران است و سرمشقی است برای امروز و فردای ما هر چند درباره جزئیات زندگی آنها بر اثر بعد زمان نمی توان قضاوت دقیقی کرد
منابع :
1- تفسیر نمونه، (جلد 19)، سوره صو آیات 405 تا 48
2- همراه با پیامبران قرآن ،عفیف طیاره ،ترجمه خاکساران جلالی
3- اسوه های قرآنی ،عباس قمی
ماخذ:
تفسیر نمونه ، جلد 19، ص312، آیت الله مکارم شیرازی
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
در اینکه چرا او ذالکفل نامیده شده ، با توجه به اینکه کفل هم به معنی نصیب آمده و هم به معنی کفالت و عهده داری احتمالات مختلفی داده اند .
گاه گفته اند : چون خداوند نصیب وافری از ثواب و رحمتش به او مرحمت فرمود ذالکفل یعنی صاحب بهره وافی نامیده شد .
و گاه گفته اند چون تعهد کرده بود که شبها را به عبادت برخیزد و روزها را روزه دارد و هنگام قضاوت هرگز خشم نگیرد ، و بر سر این عهد و پیمان باقیماند این لقب به او داده شد .
و گاه گفته اند چون گروهی از انبیاء بنی اسرائیل را کفالت کرد و جان آنها را در برابر پادشاه جبار زمان حفظ نمود او را به این اسم نامیدند .
به هر حال همین مقدار از زندگی او که امروز در دست ماست دلیل بر استقامت او در طریق اطاعت و بندگی خدا و مقاومت در برابر جباران است و سرمشقی است برای امروز و فردای ما هر چند درباره جزئیات زندگی آنها بر اثر بعد زمان نمی توان قضاوت دقیقی کرد
منابع :
1- تفسیر نمونه، (جلد 19)، سوره صو آیات 405 تا 48
2- همراه با پیامبران قرآن ،عفیف طیاره ،ترجمه خاکساران جلالی
3- اسوه های قرآنی ،عباس قمی
ماخذ:
تفسیر نمونه ، جلد 19، ص312، آیت الله مکارم شیرازی
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی