خانه » همه » مذهبی » راه رهایی از فتنه ها

راه رهایی از فتنه ها


راه رهایی از فتنه ها

۱۳۹۳/۰۹/۳۰


۴۲۸ بازدید

راه رهایی از این فتنه ‌های آخرالزمانی در بیانات امیرمؤمنان(ع) در دو قالب عمومی و فردی قابل دسته ‌بندی است ، راه عمومی همان تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع) است ، راه فردی که به برخی از صحابه توصیه می‌شده ( الزاماً شامل همگان نبوده ) مانند سکوت ، قعود و… که مورد گفتگوی ما نیست.

درصورت تمایل روایت مربوط به تمسک به قرآن را در این منبع مرور کنید.۰۱ دربارة تمسک به اهل بیت(ع)، روایات متعددی از امیرمؤمنان(ع) نقل شده که با توجه به جامعیت روایت ذیل و دربرداشتن راه تحقق آن ، از بیان دیگر موارد خود داری و به نقل همین مورد اکتفا می ‌کنیم.۰۲

راه رهایی از این فتنه ‌های آخرالزمانی در بیانات امیرمؤمنان(ع) در دو قالب عمومی و فردی قابل دسته ‌بندی است ، راه عمومی همان تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع) است ، راه فردی که به برخی از صحابه توصیه می‌شده ( الزاماً شامل همگان نبوده ) مانند سکوت ، قعود و… که مورد گفتگوی ما نیست.

درصورت تمایل روایت مربوط به تمسک به قرآن را در این منبع مرور کنید.01 دربارة تمسک به اهل بیت(ع)، روایات متعددی از امیرمؤمنان(ع) نقل شده که با توجه به جامعیت روایت ذیل و دربرداشتن راه تحقق آن ، از بیان دیگر موارد خود داری و به نقل همین مورد اکتفا می ‌کنیم.02

امیر مؤمنان(ع) در ضمن خطبه‌ ای بلند ، راه‌ هایی را برای رهایی از فتنه‌ ها و مصون ماندن از عذاب الهی که فرجام فرو افتادگان در آنهاست ، فرا روی مؤمنان نهادند ، در اینجا به مناسبت ، به فرازهایی از این سخن گران‌ سنگ توجه میکنیم« من و رسول خدا (ص) بر لب حوض هستیم و خاندان ما با ما هستند ، پس هر کس ما را بخواهد باید گفتار ما را بگیرد و به کردار ما عمل کند ، زیرا ما خاندانی هستیم که شفاعت از آن ماست! برای دیدارما درکنار حوض ، با هم رقابت کنید ، چون ما دشمنان را ازآن دور ، و دوستانمان را از آن سیراب میسازیم ، هرکس از آن آب نوشد هرگز تشنه نشود و حوض ما پر است و از دو نهر بهشتی در او ریخته میشود ، یکی « تسنیم » و دیگری « معین » در دو طرف این حوض ، زعفران است ، کسی را بر ما نمیگزیدند ولی اوست که از بندگانش هر که را بخواهد ویژه رحمتش کند ، پس خدا را ستایش میکنم بدین نعمتها که مخصوص شما قرار داده و بر حلال ‌زادگی شما ، چون یاد ما خانواده ، شفای هر درد ، بیماری ، و وسوسة شک ‌آور است ، و البته دوستی ما خشنودی خداست ، و هر کسی که راه ما را گیرد ، فردا ، در « حظیر القدس » و « فردوس برین » با ماست ، و منتظر امرما ، همچون کسی است که در راه خدا به خونش غلتد وهرکه فریاد ما را بشنود ولی ما را یاری نکند ، خدا به روی ، او را در دوزخ سرنگون سازد »

1. استقامت و تقیّه در برابر دشمنان: ما درِ گشایشیم وقتی که مبعوث شویم و همه راه ‌ها بر مردم بسته شود ، ماییم « باب حطّه » که در اسلام است ، هر کس در او برآید ، نجات یابد و هر که از آن دور شود فرو افتد ، خدا به ما آغاز کرد و به ما پایان داد و آنچه را بخواهد به ما میزداید و به ما پایدار سازد و به ما باران فرود آید ، مبادا فریبنده ، شما را از خدا فریب دهد ، اگر بدانید درماندن شما میان دشمنانتان و تحمّل اذیت ‌ها چه اجری دارید ، چشم شما روشن شود ، و اگر مرا نیابید ، چیزهایی از ستم و دشمنی و خودبینی و سبک ‌شمردن حق خدا و ترس ، بینید که آرزوی مرگ کنید ، چون چنین شود ، همه به رشته خدا بچسبید و ازهم جدا نشوید و بر شما باد به صبر و نماز و تقیّه.

2. ثبات و دوری از رنگ به رنگ شدن: و بدانید که خداوند دشمن میدارد بندگان متلوّن و همه رنگ خود را ، پس ازحق ، و ولایت اهل حق ، دور نشوید چون هر کس دیگری را جای ما برگزیند نابود است و هر که پیرو آثار ما شود به ما پیوندد ، و هرکه ازغیر راه ما رود غرق شود ، همانا برای دوستان ما ، فوج‌ هایی از رحمت خداست و برای دشمنان ما ، فوج ‌هایی از عذاب خدا ، راه ما ، میانه است ، و رشد و صلاح در برنامه ماست ، بهشتیان به خانه‌ های شیعیان ما چنان نگاه میکنند که ستاره درخشان را در آسمان می‌ بینند.

3. پرهیز از دنیاگرایی: هر کس از ما پیروی کند گمراه نشود ، و هر که منکر ما شود هدایت نگردد ، و نجات نیابد آنکه با زبان ما کمک دهد دشمن ما را ، و یاری نشود آنکه ما را وابگذارد ، پس به طمعِ دنیای پوچ و بی ‌ارزشی که سرانجام از شما دور شود و شما نیز از آن زوال یابید ، از ما روی نگردانید ، زیرا هر کس دنیا را برما ترجیح دهد افسوس فراوان دارد ، خداوند متعال [از زبان این فرد] میفرماید: « ای وای بر من که جانب امر خدا را فرو گذاشتم و در حقّ خود ظلم و تفریط کردم ».03

4. شناخت حقّ امامان معصوم(ع): چراغ راه مؤمن شناخت حق ماست ، و بدترین کوری ، نابینایی فضیلت ماست که با ما بی‌ جهت و بدون گناه به دشمنی برخاسته فقط به جرم اینکه ما او را به سوی حق و دوستی خواندیم و دیگران او را به سوی فتنه دعوت کردند ، آنها را برما ترجیح‌ داد ، ما را پرچمی است که هر که در سایة آن درآید ، او را جا دهد و هر که بسوی او پیش تازد پیروز است و هرکه از آن وا ماند ، نابود ، و هر که بدان چنگ زند نجات یابد ، شمایید آباد گران زمین که (خداوند) شما را در آن جای داد تا ببیند چه میکنید ، پس مراقب خدا باشید در آنچه از شما دیده میشود ، بر شما باد به راه روشن بزرگتر، در آن بروید که دیگری جای شما را نگیرد ، سپس حضرت این آیة قرآن را تلاوت فرمود:« به سوی آمرزش پروردگارتان بشتابید و به راه بهشتی که عرضش به قدر پهنای آسمان و زمین است و آن برای اهل ایمان به خدا و پیمبرانش مهیا گردیده ».04

5. پیشه کردن تقوی: پس بدانید شما به بهشت نمیرسید مگر به تقوی ، و هر که رها سازد پیروی از آنکه خدا فرمان اطاعت او را داده ، برانگیخته شود برای او شیطانی که قرین و مونس او گردد.

6. عدم سازش با ستمکاران: شما را چه باشد که به دنیا تکیه کردید ، و به ستم خشنودید ، و فرو گذاشتید آنچه را که عزت و سعادت شما و نیروی علیه ستمگران در آنست ، نه از خدایتان شرم دارید ، و نه به حال خود فکر میکنید! شما در هر روز ظلم میشوید ولی از خواب بیدار نمیگردید ، و سستی شما پایان نپذیرد ، آیا نمی ‌بینید دین شما کهنه میشود و شما سرگرم دنیایید ، خدای بزرگ میفرماید: « و شما مؤمنان هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست باشید و گرنه آتش کیفرآنان درشما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید یافت و هرگز کسی ، شما را یاری‌ نخواهد کرد » 05 و 06

روایاتی که مخاطبانش افراد متوسطی هستند که در فتنه‌ ها احتمال لغزششان بیش از نجاتشان به نظر می ‌آید از این قرارند:

7. ذکر و یادآوری همیشگی: دانشمند آن ‌کس است که ارزش خویش را بشناسد ، در نادانی مرد همین بس که قدر خود را نشناسد و دشمن ‌ترین بندگان نزد خدا همانا بنده‌ای است که خدا او را به خودش واگذارد ، سرگردان و حیران از راه راست باشد و هدفش را نداند چیست ، و بدون راهنمای راه ، راه بپیماید ، اگر به سوی کسب مال دنیا دعوت شود اجابت میکند ، اگر به سوی آخرت دعوت شود کاهلی میکند ، گویا عملی را که برای دنیا انجام میدهد بر او واجب است و آنچه برای آخرت انجام میدهد از او ساقط ، اینها درزمانی است که درآن زمان ، کسی سالم نمی ‌ماند جز مؤمنی که دائم الذکر است و کم اذیت ، که اگرحاضر باشد کسی او را نشناسد ، و اگرغایب باشد جستجویش نکنند.

8. عدم اشاعة گناه: اینان چراغ‌ های هدایت و مشعل‌ های فروزان برای شب روان هستند و برای سخن چینی و فساد ، در گردش نیستند ، نادان و سفیه نباشند که گناهان را انتشار دهند و اشاعه فاحشه کنند! خداوند درهای رحمتش را بروی اینان می ‌گشاید و از ایشان ، عذاب سختش را برطرف میکند ، ای مردم همانا روزگاری می ‌آید که مردم فقط به اسم اسلام بی ‌نیاز باشند و از اسلام خبری نباشد ، آن چنان که ظرف تنها به آنچه که در آن ریخته میشود بی ‌نیاز باشد.07

به امید آنکه خداوند همة ما را از شرّ فتنه‌ های آخرالزمان برهاند و از تمام ابتلائات این دوره سربلند بیرون آورد. انشاءالله

…………………………………………………………………

منابع :

01. ر. ک ، الدرالمنثور ، ج 2، ص 227.

02. ر. ک ، کمال الدین ، ج 2، ص 654 .

03. سورة زمر (39) ، آیة 56.

04. سورة حدید (57) ، آیة 21.

05. سورة هود (11) ، آیة 113.

06. نهج السعاده ، ج 3 ، ص 421.

07. إرشاد القلوب إلی الصواب ، ج ‌1 ، ص 35.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد