۱۳۹۳/۱۲/۰۲
–
۹۳۵ بازدید
با سلام و تحیت و قدردانی از مکاتبه ی شما با این مرکز با توجه به پرسش شما در دو گام به ارائه ی پاسخ می پردازیم : گام اول : رسالت انقلاب اسلامی درآمد : رسالت یا به تعبیر دیگر اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ایران را در ابعاد گوناگونی می توان تصویر و رصد نمود.این اهداف و آرمان ها و رسالات را می توان از خلال شعارهای مردم در دوران پیروزی و پیامهای رهبران سیاسی و فکری به خصوص رهبری منحصربه فرد امام خمینی (ره) با استفاده از روش تحلیل محتوا شناخت.
با سلام و تحیت و قدردانی از مکاتبه ی شما با این مرکز با توجه به پرسش شما در دو گام به ارائه ی پاسخ می پردازیم : گام اول : رسالت انقلاب اسلامی درآمد : رسالت یا به تعبیر دیگر اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ایران را در ابعاد گوناگونی می توان تصویر و رصد نمود.این اهداف و آرمان ها و رسالات را می توان از خلال شعارهای مردم در دوران پیروزی و پیامهای رهبران سیاسی و فکری به خصوص رهبری منحصربه فرد امام خمینی (ره) با استفاده از روش تحلیل محتوا شناخت. اما نکته مهم آن است که این هدفها در روند نهضت اسلامی به صورت کلی و غیر شفاف بیان میگردیدند و پس از پیروزی انقلاب در کشاکش حوادث و رویدادها و نیز در قانون اساسی 1358 به مقدار زیادی شفافتر و جزئیتر شدهاند. در این جا تلاش می نماییم تا آرمان ها و رسالات انقلاب اسلامی را به صورتی جزیی و تفکیک شده خدمت شما پرسشگر ارجمند ارائه نماییم. الف. آرمانهای سیاسی انقلاب اسلامی: 1. براندازی نظام سلطنتی و ایجاد حکومتی دینی و مستقل؛ 2. اداره امور کشور بر اساس شورا، دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر؛ 3. نفی هرگونه ستمگری، ستم کشی، سلطه گری و سلطه پذیری؛ 4. امنیت داخلی و نفی تفتیش عقاید، سانسور و تجسس مگر به حکم قانون؛ 5. آزادی نشریات، مطبوعات اجتماعات و راهپیماییها و تأمین آزادیهای سیاسی و اجتماعی در حدود قانون؛ 6. اتکا به آرای عمومی در اداره کشور و مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت خویش؛ 7. طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب؛ 8. محو هر گونه استبداد و خودکامگی و انحصار طلبی؛ 9. تقویت کامل بنیه دفاع ملی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی نظام اسلامی؛ 10. تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام و تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بیدریغ از مستضعفان جهان؛ 11. ایجاد روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب؛ 12. حمایت از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران در هر نقطه از جهان، در عین خودداری کامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملتهای دیگر؛( برگرفته از اصول 3، 6، 7، 22، 23، 24، 25، 27، 152 و 154 قانون اساسی) در واقع آرمان های برون مرزی و مسئولیتهای فراملی انقلاب اسلامی، میل به صدور پیام انقلاب و حمایت همه جانبه از ملل مستضعف و مسلمانان جهان و در انداختن طرحی نو در نظام بین الملل داشت. در این رابطه بنیانگذار جمهوری اسلامی در نخستین سال پیروزی انقلاب و تعیین راهبرد سیاست خارجی اعلام داشت: «ملت آزاده ایران اکنون از ملتهای مستضعف جهان در مقابل آنهایی که منطقشان توپ و تانک و شعارشان سرنیزه است، کاملاً پشتیبانی مینماید. ما از تمام نهضتهای آزادیبخش در سرتاسر جهان که در راه خدا و حق و حقیقت و آزادی مبارزه میکنند، پشتیبانی میکنیم»( صحیفه نور، ج 11، ص 259.) البته ایشان در وصیت نامه سیاسی ـ الهی خود نظریه یک دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل را طرح کردند و فرمودند: «و شما ای مستضعفان جهان! و ای کشورهای اسلامی و مسلمان جهان!… به سوی یک دولت اسلامی با جمهوری آزاد و مستقل به پیش بروید.» ب. آرمانهای فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی: 1. ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا؛ 2. مبارزه با مظاهر فاسد و تباهی؛ 3. بالا بردن سطح آگاهیهای عمومی با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانههای گروهی؛ 4. آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی تا سرحد خودکفایی کشور؛ 5. تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان. 6. رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای عموم در زمینههای مادی و معنوی؛ 7. ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضروری؛ 8. تأمین حقوق همه جانبه افراد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای عموم و تساوی همه در برابر قانون؛ 9. توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین مردم؛ 10. تدوین قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی و سیاسی بر اساس موازین اسلامی؛ 11. برقراری حقوق مساوی برای مردم بدون توجه به قوم، قبیله، رنگ، نژاد و زبان؛ 12. برخورداری تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، از کار افتادگی، بیسرپرستی، حوادث و سوانح و خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره؛ 13. آزادیهای اجتماعی از جمله آزادی کار و حق دادخواهی برای هر فرد.( برگرفته از اصول 3، 4، 19، 28، 29، 30، 34 قانون اساسی) به موارد فوق میتوان از بین بردن مراکز و مظاهر فساد در جامعه، برچیدن سفره ارتشا و تملق، احیای مفاهیم دینی هم چون جهاد و شهادت را نیز اضافه نمود. ج. آرمانهای اقتصادی هر چند انقلاب اسلامی، انقلابی صرفاً اقتصادی نبوده و به هیچ وجه با الگوهای مارکسیستی قابل تفسیر نمیباشد، در عین حال آرمانهای آن شامل ابعاد اقتصادی نیز میشود که عبارتند از. 1. جلوگیری از غارت بیت المال توسط خاندان شاهنشاهی و وابستگان آن؛ 2. حفظ ذخایر زیرزمینی؛ 3. تلاش در راه پیشرفت صنعتی و تکنولوژیک کشور از طریق برنامه ریزی اقتصادی، استفاده از علوم و فنون، تربیت افراد ماهر و…؛ 4. استقلال و خودکفایی اقتصادی؛ 5. تأمین خودکفایی در علوم و فنون، صنعت و کشاورزی؛ 6. پیریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینههای تغذیه، مسکن، کار بهداشت و تعمیم بیمه؛ 7. ریشهکن کردن فقر و محرومیت؛ 8. تأمین نیازهای اساسی شامل مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده؛ 9. تأمین شرایط برای اشتغال کامل؛ 10. تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در اداره کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد؛ 11. عدم اجبار افراد به کار معین و جلوگیری از بهرهکشی از کار دیگری؛ 12. منع اضرار به غیر، انحصار، احتکار و ربا؛ 13. منع اسراف و تبذیر؛ 14. جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور؛ 15. تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی؛ 16. عدالت اقتصادی و کم کردن فاصله طبقاتی؛ 17. رسیدگی به روستاهای کشور و محرومیت زدایی از آنها.( برگرفته از اصول 3، 31، 43 قانون اساسی) گام دوم : نقش دانشجویان در تحقق آرمان ها و اهداف و رسالت های انقلاب اسلامی بدیهی است که نقش دانشجویان در این زمینه، نیز به مانند سایر اقشار دیگر ملت ایران، تلاش و برنامه ریزی و عملکرد جهادی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در هر کدام از عرصه های مختلف فوق الذکر می باشد. اما در یک رویکرد کلان می توان گفت هر دانشجوى متعهد و با ایمان و انقلابی با سه وظیفه مهم روبه روست: 1- جهاد علمى و تلاش پیوسته جهت شناخت هر چه بیشتر اسلام و معارف آن و محتویات دین در عرصه هاى مختلف و شناخت و درک درست مسائل سیاسى و اجتماعى. 2- جهاد عملى در راستاى تقویت بنیان معنوى و ایمانى خویش از طریق ارتباط پیوسته با خدا، قرآن و پیشوایان دین. 3- جهاد اجتماعى یعنى، تلاش در جهت گستراندن نور معنویت در محیط دانشگاه و تقویت بخشیدن به آگاهى، شعور و احساس دینى در دانشگاهیان. و به فرموده مقام معظم رهبرى: «به نظر من، جوانان انقلابى دانشگاه- چون بحث دانشجو را داریم- سعى کنند خوب درس بخوانند خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند سعى کنند در محیط خودشان اثر بگذارنند فعال باشند، نه منفعل روى محیط خودشان، اثر فکرى و روانى بگذارند این شدنى است. یک جوان گاهى اوقات مى تواند مجموعه ى پیرامونى خودش را- کلاس را، استاد را، حتّى دانشگاه را- زیر تأثیر شخصیت معنوى خودش قرار بدهد. البته این کار با سیاسیکارى به دست نمى آید با معنویت به دست مى آید با صفا به دست مى آید با استحکام رابطه با خدا به دست مى آید. عزیزان من رابطه ى با خدا را جدى بگیرید. شماها جوانید به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجه، براى شما خیلى لازم است مبادا اینها را به حاشیه برانید.» همچنین مقام معظم رهبرى در دیدار اخیر خویش با دانشجویان و نخبگان علمى تأکید مى نمایند: «دانشگاه باید بهوش باشد. دانشجوى مؤمن و مسلمان و دانشجوئى که به کشورش علاقه مند است و دانشجوئى که به آینده ى کشور و آینده ى نسل خودش دلبسته است، باید هوشیار باشد. بدانید اینها دارند طراحى میکنند البته شکست میخورند. من الان به شما عرض میکنم، اینها در نهایت شکست میخورند اما درجه ى بیدارى و هوشیارى من و شما میتواند در میزان خسارت و ضررى که وارد میکنند، تأثیر بگذارد. اگر هوشیار باشیم، نمیتوانند صدمه و ضررى بزنند. اگر غفلت کنیم، احساساتى بشویم، بى تدبیر عمل کنیم، یا خواب بمانیم و اینجور عوارض به سراغمان بیاید، ضرر و زیان و هزینه بالا خواهد بود ولو در نهایت موفق نخواهند شد…. امروز جمهورى اسلامى و نظام اسلامى با یک جنگ عظیمى مواجه است، لیکن جنگ نرم- که دیدم همین تعبیر «جنگ نرم» توى صحبتهاى شما جوانها هست و الحمدللَّه به این نکات توجه دارید این خیلى براى ما مایه ى خوشحالى است- خوب، حالا در جنگ نرم، چه کسانى باید میدان بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرى اند. یعنى شما افسران جوانِ جبهه ى مقابله ى با جنگ نرمید…. مواظب باشید توى این قضایاى سیاسى کوچک و حقیر نبادا دانشگاه تحت تأثیر قرار بگیرد نبادا کار علمى دانشگاه متزلزل شود نبادا آزمایشگاه هاى ما، کلاسهاى ما، مراکز تحقیقاتى ما دچار آسیب بشوند حواستان باشد. یعنى یکى از مسائل مهم در پیش روى شما، حفظ حرکت علمى در دانشگاه هاست. دشمنها خیلى دوست میدارند که دانشگاه ما یک مدتى لااقل دچار تعطیلى و تشنج و اختلالهاى گوناگونى باشد این برایشان یک نقطه ى مطلوب است هم از لحاظ سیاسى برایشان مطلوب است، هم از لحاظ بلندمدت چون علم شما از لحاظ بلندمدت به ضرر آنهاست لذا مطلوب این است که دنبال علم نباشید. شرط اصلى فعالیت درست شما در این جبهه ى جنگ نرم، یکى اش نگاه خوشبینانه و امیدوارانه است. نگاهتان خوشبینانه باشد. ببینید، من در مورد بعضى تان به جاى پدربزرگ شما هستم. من نگاهم به آینده، خوشبینانه است نه از روى توهم، بلکه از روى بصیرت. شما جوانید- مرکز خوشبینى- مواظب باشید نگاهتان به آینده، نگاه بدبینانه نباشد نگاه امیدوارانه باشد، نه نگاه نومیدانه. اگر نگاه نومیدانه شد، نگاه بدبینانه شد، نگاه «چه فایده اى دارد» شد، به دنبالش بى عملى، به دنبالش بى تحرکى، به دنبالش انزواء است مطلقاً دیگر حرکتى وجود نخواهد داشت همانى است که دشمن میخواهد. شرط دیگر این است که در قضایا افراط وجود نداشته باشد. طبیعت جوان، طبیعت تحرک و تندى است…. بنابراین توقع اینکه شماها مدبرانه و فکورانه فکر کنید و بدون تندروى، بدون افراط و تفریط توى قضایا، رفتار کنید، توقع زیادى نیست.» (4 شهریور 1388) مقام معظم رهبرى از دانشجویان در جریان جنگ نرم به افسران جنگ عنوان کرده و فرمودند: در این جنگ نرم، شما جوانهاى دانشجو، افسران جوان این جبهه اید. نگفتیم سربازان، چون سرباز… هیچگونه از خودش تصمیم گیرى و اراده ندارد و باید هر چه فرمانده مى گوید، عمل کند. نگفتیم هم فرماندهانِ طراح قرارگاه ها و یگانهاى بزرگ چون آنها طراحى هاى کلان را مى کنند. افسر جوان در صحنه است هم به دستور عمل مى کند، هم صحنه را درست مى بینید با جسم و جان خود صحنه را مى آزماید. لذا اینها افسران جوانند دانشجو نقشش این است. حقیقتاً افسران جوان، فکر هم دارند، عمل هم دارند، در صحنه هم حضور دارند، اوضاع را هم مى بینند، در چارچوب هم کار مى کنند. مجددا از مکاتبه ی شما با این مرکز قدردانی می نماییم. منتظر سوالات بعدی شما هستیم.