خانه » همه » مذهبی » رساله حقوق امام سجاد ع

رساله حقوق امام سجاد ع


رساله حقوق امام سجاد ع

۱۳۹۳/۰۵/۲۵


۴۹۲ بازدید

با سلام . با توجه به این که در رساله حقوق امام سجاد (ع) درباره حق پا آمده است که با پا جایی نرو که موجب استخفاف تو شود ، به نظر می رسد از این مطلب بتوان این را برداشت کرد که نباید به مکان هایی رفت که با شان مومنین سازگاری ندارد مانند برخی مراکز خرید که محیط نامناسب دارند . آیا این برداشت درست است ؟ جهت تاکید بیشتر این مطلب آیا در روایات دیگری نظیر این مطلب را داریم که صریح تر نیز بر این مطلب تاکید کرده باشد ؟ لطفا در صورت امکان آدرس و متن چند روایت دیگر را برای اینجانب بفرمایید که تاکید و تائید کننده این مطلب باشند و بلکه برداشتی را که گفتم در صورت امکان روشن نمایند .

حدیث خاصی در این باره نیافتیم اما به وضوح در همان رساله حقوق امام سجاد دو نکته کلی آمده است اول این که به مکانی که حلال نیست نباید رفت و ثانیا رفتن به جایی که در ان جا به فرد اهانت می شود روا نیست ، در دیگر روایات نیز بر این تاکید شده که مومن حق ندارد خودش را ذلیل کند در روایتی از امام صادق علیه السلام در کتاب کافی این گونه آمده است :
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَوَّضَ إِلَى الْمُؤْمِنِ کُلَّ شَیْ ءٍ إِلَّا إِذْلَالَ نَفْسِهِ.
الکافی (ط – الإسلامیة)، ج 5، ص: 63امام صادق فرمود: خداوند به مومن هر چیزی را واگذار کرده جز این که خودش را ذلیل کند

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد