خانه » همه » مذهبی » رفتارهای عجیب اِلِنا چائوشسکو، همسر دیکتاتور رومانی

رفتارهای عجیب اِلِنا چائوشسکو، همسر دیکتاتور رومانی

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - رفتارهای عجیب اِلِنا چائوشسکو، همسر دیکتاتور رومانی
عصراسلام: روزی کارمندان موسسه شیمی بخارست در نامه‌ای از او درخواست “الکل اتیلیک” کرده بودند که النا در جواب آن‌ها می‌نویسد: «من شماها را می‌شناسم، شما می‌خواهید الکل‌ها را به خانه برده و عرق خانگی درست کنید». میرچا کورچیووی که از کارمندان موسسه شیمی بود می‌گوید: کافی بود ما به جای «الکل اتیلیک» فرمول شیمیایی آن را بنویسیم، تا او متوجه نشود منظورمان چیست و با آن موافقت کند.‏ 

رفتار نوکیسه‌گونه‌ی اِلِنا چائوشسکو و همسرش نیکولای چائوشسکو (دیکتاتور رومانی) به حدی عجیب بود که به هنگام اولین بازدید رسمی آن‌ها از آمریکا در دهه ۷۰، اِلِنا مصرانه درخواست کرده بود که همه‌ی منوی غذاها باید به زبان باکلاس فرانسوی باشد، در صورتی که آن‌ها حتی فرانسوی بلد نبودند.‏ سفر آن‌ها به شهر دیترویت کاملا در معرض لغو شدن بود، چون النا شنیده بود که در آمریکا قرار نیست به آن‌ها هدیه‌ی درخور یک همسر دیکتاتور بدهند. 

میرچا کودرئانو، دیپلمات رومانیایی به ادوارد بوئر نویسنده می‌گوید: دستیار النا از من پرسید که دیترویتی‌ها چه چیزی به بانو هدیه می‌دهند؟‏ من‌ گفتم: شهروندی افتخاری، کلید نمادین شهر و این‌ چیزها. دستیار گفت: اون از این چیزها نمی‌خواهد، او طلاجات، گردنبند، گوشواره و از این‌ چیزهای باکلاس می‌خواد. حتی وقتی که برخی مقامات هدیه‌ای برای او خریده بودند، او از پشت تلفن اصرار داشت که بداند آن هدیه طلا چند گرم است.‏ از نظر همین دیپلمات سابق رومانیایی، پافشاری بر دریافت جواهرات و طلاجات به عنوان هدیه از سمت آمریکایی‌ها برای اِلِنا فقط حرص و طمع نبود. او علاوه بر آن می‌خواست در بازگشت به کشورش، آن‌ها را به نمایش گذاشته تا به مردم نشان دهد، او و شوهرش چقدر مورد احترام خارجی‌ها هستند.
*** 

 ٢٢ دسامبر ١٩٨٩ میلادی، نیکولای چائوشسکو رئیس‌جمهوری مادام‌العمر رومانی، از قدرت خلع و سه روز بعد در پایان یک دادگاه صحرایی محکوم به مرگ شد. یکی از پربازدیدترین فیلم‌های سایت یوتوب مربوط است به تصاویر مستند این محاکمه و نکته جالب در تصاویر مربوط به دادگاه، حضور «النا» همسر چائوشسکو است که در کنار شوهرش نشسته و با او محاکمه می‌شود. رومانیایی‌ها به دلیل تاثیر و دخالت‌های النا در سیاست‌ها نادرست و فساد هیات حاکمه از درستی محاکمه این زن اطمینان داشتند. نتیجه این محاکمه صدور حکم اعدام چائوشسکو و همسرش بود که بلافاصله در حیاط دادگاه به اجرا درآمد. 

از نکات جالب توجه در ماجرای برکناری، محاکمه و اعدام دیکتاتور رومانی، عدم دخالت مسکو بود. اتحاد جماهیر شوروی که روزی برای سرکوبی قیام مردم چکسلواکی خیابان‌های پراگ را با تانک‌های پیمان ورشو به تسخیر خود درآورد، در ماجرای انقلاب رومانی از جای خود تکان نخورد تا کرملین شاهد سقوط یکی از همپیمانان راستین خود باشد. 

بیش از چهار دهه حکومت کمونیست‌ها در رومانی با اعدام چائوشسکو به پایان رسید، اما نکته مهم اینجاست که انقلاب رومانی به شکلی پیوسته، وقوع اعتراضات مشابه در دیگر کشورهای اروپای شرقی مثل بلغارستان، یوگسلاوی، لهستان، مجارستان، آلمان شرقی و آلبانی را رقم زد که تقریبا در همه آنها این اعتراضات به سقوط دولت‌های تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی انجامید. 
سقوط چائوشسکو بعد از دو دهه زمامداری آن هم فقط در پی یک هفته ناآرامی در رومانی، به دیگر ساکنان اروپای شرقی این پیام را رساند که کمونیست‌ها و پدرخوانده‌شان یعنی شوروی در موضع ضعف قرار دارند و اگر فرصتی برای خلاصی از دست کمونیسم باقی مانده باشد، آن همین امروز است.  



منابع: شائوشنگ، روزنامه شهروند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد