خانه » همه » خبر » رقابت داغ وانت‌ها در ایران / یک مدعی جدید به بازار آمد / عکس

رقابت داغ وانت‌ها در ایران / یک مدعی جدید به بازار آمد / عکس

طی ماه‌های اخیر، تنوع خودروهای چینی مونتاژ بهمن موتور افزایش یافته است. ون اینرودز و شاسی‌بلندهای فیدلیتی و دیگنیتی توسط بهمن در ایران عرضه می‌شوند. از سویی دیگر، وانت‌های قدیمی مزدا با نام کارا همچنان روی خط مونتاژ هستند و بسیار متفاوت از دیگر تولیدات بهمن به نظر می‌رسند. G9 یک پیکاپ پهن‌پیکر ساخت چین از شرکت ZX AUTO است. این مدل با نام ZTE G9 و ترالرد (Terralord) در کشورهای مختلف فروخته می‌شود.

جک KMC T8 کرمان موتور، آمیکو آسنا، فوتون تونلند ایران‌خودرو، دایون V5 و زامیاد زاگرس، وانت‌های جدید چینی هستند که همراه با سیستم دو دیفرانسیل و طراحی مدرن به بازار کشورمان معرفی شدند. این شرایط، طبیعتاً مشوق گروه بهمن است تا محصولی مشابه خودروهای مذکور، برای مونتاژ و فروش آماده کند.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - رقابت داغ وانت‌ها در ایران / یک مدعی جدید به بازار آمد / عکس

G9 توسط ZX در چین عرضه می‌شود. شرکت ZX AUTO یکی از خودروسازان نسبتاً کوچک چین است که صرفاً وانت و شاسی‌بلند تولید می‌کند. این مجموعه در سال ۱۹۹۹ تأسیس شده و بسیاری از محصولات خود را بر اساس خودروهای تولیدی گروه بایک (Baic) می‌سازد. بهمن موتور در حال حاضر این خودرو را در تست‌های دوام و آفرودی شرکت داده و احتمالاً در سال ۱۴۰۲ تولید و فروش آن را آغاز کند.

بیشتر بخوانید:

طراحی بدنه و نمای ظاهری بهمن G9

طراحی G9 ترکیبی الهام گرفته از وانت‌های مشهور امریکا، خصوصاً فورد F-150 و دوج رم است. این خودرو با طول ۵۶۹۲ میلی‌متر، عرض ۲۰۴۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۹۲۰ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۳۵۱۳ میلی‌متر، یکی از بزرگ‌ترین خودروهای مونتاژ ایران خواهد بود.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - رقابت داغ وانت‌ها در ایران / یک مدعی جدید به بازار آمد / عکس

نمای اصلی، ترکیبی از چراغ‌های فورد و جلوپنجره‌ی دوج دارد. حالت صاف و عمودی در مجموعه ادوات روبروی خودرو، حس یک وانت قدرتمند را برای G9 تداعی می‌کند. شرکت چینی تلاش کرده است با جزئیات نارنجی‌رنگ، تفاوت‌هایی بین محصول خود و تولیدات آمریکایی ایجاد کند که خوشبختانه توسط بهمن موتور در نسخه ایرانی حذف شده‌اند. برجستگی اصلی کاپوت و گلگیرها، وامدار دوج رم است. دو هواکش پلاستیکی هم روی درب موتور قرار گرفته‌اند. طراحی دیلایت‌ها نیز کاملاً منحصر به فرد است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - رقابت داغ وانت‌ها در ایران / یک مدعی جدید به بازار آمد / عکس

در نمای جانبی مشابه دیگر وانت‌های چینی موجود در بازار جهانی، طراحی الهام گرفته از تویوتا هایلوکس دیده می‌شود. حفاظ مخصوص قسمت بار و رینگ‌های سیاه‌رنگ، حس اسپرت و جوان‌پسند خودرو را تقویت می‌کنند. ارتفاع بسیار بلند خودرو که تقریباً نزدیک ۲ متر است، جلوه‌ای قدرتمند و قابل توجه به آن بخشیده است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - رقابت داغ وانت‌ها در ایران / یک مدعی جدید به بازار آمد / عکس

در پشت G9 تفاوت خاصی با دیگر وانت‌های دنیا دیده نمی‌شود. یک دستگیره ورود به قسمت بار وجود دارد و گیره‌های مخصوص طناب‌کشی در طرفین بدنه هستند. حجم‌دهی بدنه در فضای نزدیک چراغ و درپوش صندوق، به‌خوبی انجام شده و دارای تزئینات سیاه‌رنگ است. در دو سوی سپر عقب هم لبه‌هایی پلکانی شکل برای قرار دادن پا در نظر گرفته شده است.

طراحی داخلی و کابین بهمن G9

نصب نمایشگر لمسی، پنل دیجیتال و داشبورد چشم‌نواز، G9 را جذاب‌تر از رقبای حاضر در بازار ایران نشان می‌دهد. بخش میانی (کنسول)، دسته‌دنده، جالیوانی و کلیدهای مرتبط با ترمز برقی (ترمزدستی) یا کلید گردان انتخاب مودهای رانندگی، باوجود پلاستیک ارزان‌قیمت، زیبا و هماهنگ به نظر می‌رسند. با ورود به کابین فضای بسیار وسیع و عریض جلوه می‌کند. مهم‌ترین اِلمان در این قسمت، مانیتور مربعی شکل بزرگ مرکزی است که توسط دریچه‌های تهویه عمودی دربر گرفته شده است.

5819326 - رقابت داغ وانت‌ها در ایران / یک مدعی جدید به بازار آمد / عکس

توجه ویژه‌ای به طراحی داخلی G9 شده تا حس سواری با یک تراک آمریکایی را تداعی کند. چیدمان ادوات مختلف، به‌وضوح الهام گرفته از وانت‌های مشهور فورد بوده اما برای جذب خریدار یک محصول اقتصادی ساخت چین، موفق عمل می‌کنند. تم غالب داخلی، مشکی‌رنگ بوده و قسمت‌هایی نیز با تکسچر خاص در سرتاسر کابین به چشم می‌خورد. متأسفانه کلیدهای پیانویی داشبورد که آبکاری هم شده‌اند با فرم تخت خود دید مناسبی ندارند. در عوض روی کنسول بسیار پهن G9 می‌توانید از دسته دنده برقی، کاپ هولدر، زیر آرنجی با گنجایش بالا و قسمت‌هایی برای قرار دادن اشیا و موبایل لذت ببرید.

فرمان خودرو هم از جنس و طراحی مناسب و به روزی برخوردار است و پشت آمپر نیز دیجیتالی است.

عرض ۲۰۴۵ میلی‌متر برای بدنه‌ی G9، منجر به فضای بسیار خوب کابین شده است. این ابعاد، امکان نصب صندلی‌های پهن و راحت را فراهم می‌کنند. در عقب هم دو سرنشین بالغ و قدبلند، جایگاه مناسب برای زانو و بالای سر دارند. افراد سوار بر وانت G9 دید بسیار خوب به اطراف خواهند داشت و خصوصاً راننده برای مانورهای خیابانی با مشکل نقاط کور، روبرو نخواهد شد. اما در آفرود، به‌واسطه ابعاد بزرگ کاپوت، دید به موانع بدون دوربین‌ جلو و ۳۶۰ درجه کم خواهد بود.

پیشرانه و تجهیزات فنی بهمن G9

وانت G9 با موتور ۲ لیتر توربو، ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سال‌ها قبل در بازار چین، نسخه‌ی دیگری با پیشرانه‌ی ۲/۴ لیتر توربو نیز ساخته شده که قدرت ۲۱۱ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر داشته است. گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF آلمان هم وظیفه انتقال نیرو به هر چهار چرخ را بر عهده دارد و نکته بهتر اینکه این خودرو مجهز به قفل دیفرانسیل الکترونیکی است.

علاوه بر سیستم دو دیفرانسیل، اکسل‌های تقویت‌شده با فنربندی مناسب رانندگی آفرود از آلیاژ آلومینیوم منیزیم برای G9 استفاده شده است.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بهمن G9

در کابین، مانیتور بزرگ لمسی با ناوبری ماهواره‌ای، رابط بلوتوث با کلیدهای کنترل روی فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ضبط وقایع خودرو (CAR DVR)، استارت و ورود بدون کلید، شارژر مجزا و دریچه تهویه هوای ردیف عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در ۱۰ جهت، کروز کنترل روی فرمان، آینه‌های جانبی تاشونده برقی به همراه گرم‌کن، ترمز پارک برقی (Electric Parking Brake) و پرده عقب وجود داد.

بهمن G9، دارای ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو و ۲ ایربگ جانبی است. ترمز قدرتمند با کالیپر دیسکی روی چهار چرخ، سیستم ترمز ضد لغزش (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیک (ESC)، سیستم ترمز کمکی (Brake Assistance System)، سیستم هشدار برخورد از جلو (Front Collision Warning)، سیستم کنترل حرکت بین خطوط (Lane Departure Warning System)، کروز کنترل هوشمند تطبیقی (Adaptive Crouse contro) با ترمز خودکار، سیستم قطع سوخت هنگام تصادف (Collision Automatic Fuel shut-off) سیستم کنترل فشار باد تایرها و سیستم روشنایی اتوماتیک و برف‌پاک‌کن خودکار دیگر تجهیزات کمکی و کاربردی این خودرو هستند.

قیمت احتمالی بهمن G9 در ایران و مقایسه با رقبا

مدل جدید ZTE G9 در بازار چین، ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوآن، معادل ۲۱ هزار تا ۲۹ هزار دلار قیمت دارد. اگر نسخه‌ی مونتاژ ایران را معادل نمونه‌ی ۲۵ هزار دلاری با گیربکس اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل در نظر بگیریم؛ قیمت نهایی G9 بهمن موتور حدود ۲.۳ تا ۳ میلیارد تومان خواهد بود.

5819319 - رقابت داغ وانت‌ها در ایران / یک مدعی جدید به بازار آمد / عکس

هم‌اکنون فوتون اتومات جدید، جک T8 و آمیکو آسنا مهم‌ترین رقبای G9 هستند. محصول کرمان موتور به نام KMC T8 کوچک‌تر از G9 است اما قیمت مناسب‌تر و امکانات قابل قبولی ارائه می‌کند. موتور ۲ لیتر توربو برای T8، قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر دارد. این وانت با طول ۵۳۲۵ و ارتفاع سقف ۱۸۳۰ میلی‌متر، وزن خالص ۱۹۶۰ کیلوگرم، در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت دارد. پیکاپ دوکابین کرمان موتور، یک وانت دو دیفرانسیل محسوب می‌شود که فعلاً با گیربکس دستی ارائه می‌شود و در بازار آزاد ۱/۹ میلیارد تومان قیمت دارد.

5819318 - رقابت داغ وانت‌ها در ایران / یک مدعی جدید به بازار آمد / عکس

آسنا از معدود وانت پیکاپ‌های دو دیفرانسیل چینی در بازار ایران است که در دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک، مونتاژ می‌شود. این خودروها حدود ۴۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. هم‌اکنون در بازار آزاد، آسنا دنده‌ای به قیمت ۱.۶ میلیارد تومان فروخته می‌شود درحالی‌که نسخه‌ی اتوماتیک، به دلیل کمبود موجودی، بالای ۲ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. آسنا از موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ بنزینی با قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. آسنا اتوماتیک، ۱۹۵۰ کیلوگرم وزن دارد و در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این وانت، ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - رقابت داغ وانت‌ها در ایران / یک مدعی جدید به بازار آمد / عکس

درنهایت مهم‌ترین رقیب G9 را باید فوتون G7 اتوماتیک دانست که البته هنوز به‌صورت عمده توسط ایران‌خودرو عرضه نشده است. فوتون ابعاد کوچکتری دارد و موتور ۲ لیتری توربوی آن ۲۳۵ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتن متر قدرت و گشتاور تولید می‌کند و از یک گیربکس ۸ سرعته ZF برای انتقال نیرو به هر دو دیفرانسیل سود می‌برد.

58321

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد