طلسمات

خانه » همه » مذهبی » رمزی بودن آیات قرآن و فهم آیات

رمزی بودن آیات قرآن و فهم آیات

هر چه زمان مى گذرد و توانایى علمى انسان افزایش مى یابد، دریچه هاى جدیدى از معارف قرآنى رو به سوى او گشوده مى شود تا آنجا که بنا بر بعضى از روایات، آیاتى در قرآن مجید وجود دارد که تنها مردم آخرالزمان از مفاهیم ژرف آن بهره مند مى گردند. چنان که در تفسیر المیزان از اصول کافى نقل شده است: امام سجادعلیه السلام فرموده است: «ان اللَّه عزوجل عَلِمَ ان یکون فى آخرالزمان اقوام متعمقون فانزل اللَّه تعالى: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» والایات من سورة الحدید الى قوله «عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ»»؛ «همانا خداوند – عزوجل مى دانست که در آخرالزمان، مردمى ژرف اندیش خواهند بود؛ به همین جهت آیات «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و آیات سوره حدید تا «عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» را نازل فرمودالمیزان، ج 19، ص 154.. این از ویژگى هاى اعجازآمیز قرآن مجید است که براى بشر – در دوران هاى مختلف زندگانى او پیام دارد و هیچ گاه کهنه نمى شود.فزونى توانایى علمى و افزایش درک بشرى از معارف الهى، ثمره فرآیندى است که از تکامل علوم انسانى و کشف و پیشرفت در علوم تجربى حاصل شده است. به گونه اى که بعضى از آیات که براى مردمان قرن هاى گذشته غیرقابل توجّه بوده است و یا شناخت سطحى درباره آن داشته اند، امروزه بسیار معنادار شده و اشارات آن براى صاحبان علم و معرفت، بسیار راه گشا و اعجازآمیز بوده است. به عنوان نمونه یکى از آیاتى که در میان برخى از مسلمانان زمان هاى گذشته و حتى امروز، جنبه رمزى به خود گرفته، این آیه شریفه است که: «وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً»؛ معارج (70)، آیه 40. ؛ «و درباره روح از تو مى پرسند، بگو: روح از [سنخ ]فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندکى داده نشده است».در صورتى که برخى دیگر از بزرگان – از جمله علامه طباطبایى چندین صفحه درباره تفسیر این آیه پرداخته است. همچنین با پیشرفت علوم تجربى و گذشت زمان، مطابقت برخى از آیات با واقعیت کشف شده و اعجازعلمى قرآن به اثبات رسیده است؛ مانند آیه شریفه: «رَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ»؛ معارج (70)، آیه 40.؛ «پروردگار خاوران و باختران». این آیه از تعدد مشرق ها و مغرب ها به مرکزیت زمین و وجود کرات دیگر اشاره دارد. همچنین گاهى با پیشرفت علوم تجربى، معناى برخى از آیات به گونه اى شفاف تر آشکار مى گردد. بنابراین از آنجا که قابلیت هاى فزون تر معرفتى و پیشرفت هاى علمى و کشفیات جدید، در رفع بعضى از خرافات و موهومات مؤثر است و در دفع بسیارى از اشکالات و مشکلات تفسیرى به ما کمک مى کند، برخى از بزرگان توصیه کرده اند با فاصله هر چند سال، تفسیرى جدید از قرآن نگاشته شود (به نقل از علامه طباطبایى) و از آنجا که پیشرفت زمان و تحولات فرهنگى جامعه و اعلام نیازهاى نسل نو، تأثیرات خاصى بر ذهن پژوهشگر و مفسر قرآن مى گذارد، گریزى نیست که با تلاشى پیگیر، معارف عمیق ترى از قرآن استخراج گردد و با ادبیات روز و قالبى نو عرضه گردد. گاهى از این روزآمد شدن تفسیر و الهام گیرى از تحولات فرهنگى و علمى، به «تفسیر عصرى» یاد مى شودسید محمد على ایازى، قرآن و تفسیر عصرى.. البته این انگیزه بسیار مبارک و پرفایده است؛ به شرط اینکه حوزه هاى معرفت شناسى علم و دین باز شناخته شود و از تحمیل یافته هاى ذهنى و علم زدگى بر آیات قرآنى، خوددارى گرددبراى آگاهى بیشتر ر.ک: الف. تفسیر المیزان، ج 3، صص 28 – 135؛ ب. مهدى هادوى تهرانى، مبانى کلامى اجتهاد؛
ج. على ربانى گلپایگانى، معرفت شناسى؛
د. هادى معرفت، التمهید، ج 6؛
ه. محمد على رضایى، تفسیر علمى قرآن..

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد