خانه » همه » مذهبی » رهایی مردم از استضعاف فکری

رهایی مردم از استضعاف فکری


رهایی مردم از استضعاف فکری

۱۳۹۲/۱۱/۱۱


۱۲۵ بازدید

ویژگی های امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

رهایی مردم از استضعاف فکری

مستضعف فکری کسانی هستند‌ که‌ دچار نادانی‌ هستند. ناتوان‌ به‌شمار می‌روند و وظیفه ی دانشمندان‌ و آگاهان‌ بیرون‌ آوردن‌ آن‌ افراد از تیرگی‌ نادانی‌ به‌ نور دانش‌ است.

ویژگی های امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

رهایی مردم از استضعاف فکری

مستضعف فکری کسانی هستند‌ که‌ دچار نادانی‌ هستند. ناتوان‌ به‌شمار می‌روند و وظیفه ی دانشمندان‌ و آگاهان‌ بیرون‌ آوردن‌ آن‌ افراد از تیرگی‌ نادانی‌ به‌ نور دانش‌ است.

این وظیفه در طول تاریخ بر دوش پیامبران و اولیای الهی بوده است. چنانچه خداوند متعال در آیه ی 164 سوره ی مبارکه آل عمران می فرماید: “لقد منّ الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین” به درستی که خداوند بر مومنین منت گذارد که یکی را از آن میانه برانگیخت تا آیات الهی را بر آنان بخواند و بر کسانی کتاب و حکمت تعلیم کند که پیش از آن در گمراهی آشکار قرار داشتند.

امام علی علیه السلام دربخشی از خطبه ی 34 نهج البلاغه می فرمایند: “فأما حقُّکم‌ علیَّ… تعلیمکُم‌ کیلا تجهَلُوا و تأدیبُکُم‌ کیما تعلموا؛ اما حق‌ شما بر عهدة‌ من، تعلیم‌ شماست‌ تا جاهل‌ نمانید و نیز تأدیب‌ و تربیت‌ شما است‌ تا این‌که‌ در شمار عالمان‌ و وارستگان‌ قرار گیرید.”

رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به حضرت فاطمه علیهاالسّلام مى‌فرماید: “فیبعث الله عند ذلک منهما -حسنین- من یفتح حصون الضلالة و قلوبا غلفا” خداوند از نسل این‌دو (حسن و حسین علیهما السّلام) شخصى را برمى‌انگیزد که دژهاى گمراهى را مى‌گشاید و دل‌هاى سیاه قفل خورده را تسخیر می نماید.(2)

“در صورتی انسان به قدرتهای نهفته در وجود خود دست می یابد و به تکامل عقلی می رسد که عقل او از اسارت [حب جاه و مقام، دنیا طلبی، شهوت و…] آزاد شود.” این آزادی، یکی از بزرگترین آزادی هایی است که عصر تکامل بخش ظهور آن را برای انسان ها به ارمغان می آورد.

با آزاد شدن عقل و خرد از بندهایی که قدرت های شیطانی و نفسانی او را به زنجیر کشیده است، نیروهای عقل از اسارت رها گشته و انسان به راحتی می تواند قدرت های عقلی خویش را به کار بندد.

دوران تیره ی غیبت، عصرجولان لشکر نفس است و عموم افراد -به جز گروهی اندک- در دست سپاه نفس گرفتارند و همواره به سوی آنچه نفس از آنان می خواهد بسیج می شوند؛ اما در روزگار فرخنده ی ظهور با تکامل یافتن عقل، نفس انسان ها نیز پاکیزه شده و در فرمان عقل و خرد قرار می گیرند.

اینک جامعه ی بشریت در گرداب هوا و هوس غرق شده و گرفتار لشکر نفس بوده و از لشکر عقل –به جز مقداری بس اندک- بهره ای ندارد.

قیام شکوهمند حضرت مهدی(عج) برای حیات بخشیدن به لشکریان عقل و تکامل آنها در میان افراد جامعه ی بشریت می باشد.

با تکامل لشکریان عقل، لشکریان جهل (نفس) نابود شده و از آنها اثری باقی نمی ماند.. .موجودات دیگر نیز در مسیر تکامل قرار گرفته و به سوی تکامل روی می آورند.”(3)

امام خمینی(ره) درباره ی این ویژگی حضرت(عج) می فرماید: “رسول ختمی صلی اللّه علیه و آله و سلم که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می فهمند که فقط قضیۀ عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش. این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و کجی هایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیدۀ صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان. در زمان ظهور مهدی موعود سلام اللّه علیه که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همۀ انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.”(4)

منابع:

1- مکیال المکارم، ج1، ص121 به نقل از کمال الدین و تمام النعمه، ج2، ص67

2- نشانه هایی از دولت موعود، ج1، ص 237 به نقل از عقد الدرر، ص  ١۵٢؛ احقاق الحق، ج  ١٣، ص  ١١۶؛ اثبات الهداة، ج  ٣ ، ص  ۴۴٨ ، ۴٩۵

3- دولت کریمه ی امام زمان (عج) صص151-150

4- میلاد مبارک حضرت ولی عصر (عج) ، شنبه 07 تیر 1359 ، صحیفه ی امام ، ج 12،ص481

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد