عدد اربعین یک ویژگی دارد که آن را از عددهای دیگر متمایز می کند عدد 40 (چهل) از اعداد متبرکه است از این رو بسیاری از امور ، ریاضیات و عبارت ها هنگامی که به عدد چهل می رسید تکمیل می شود، بلکه آثار بسیار بزرگی بر این عدد مترتب است بیش تر پیامبران در 40 سالگی به مقام رسالت رسیدند در منهج الصادقین آمده است به هیچ پیامبری بیش از 40 سالگی وحی نازل نشده است در حدیثی آمده است : حضرت محمد بن عبدالله (ص) در روز بیست و هفتم رجب در حالی که 40 سال داشتند به رسالت الهی برگزیده شدند (1) البته ناگفته نماند حرف مرحوم ملافتح الله کاشانی در منهج الصادقین حداقل در مورد حضرت عیسی (ع) درست و صادق نیست چرا که حضرت عیسی (ع) در گهواره گفت: انی عبدالله و آتانی الکتاب و جعلنی نبیا … بعد از ذکر مقدمات گفته می شود که :
در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین روز شهادت سیدالشهداء گفته می شود و مصادف با بیستم ماه صفر است یکی از سنت های مردمی، گرامی داشت چهلم اموات است که نه تنها در میان ما مسلمانان ، بلکه در میان نصارا و یهود نیز مورد توجو بوده است. در روز بیستم صفر که مصادف با اولین اربعین شهادت امام حسین (ع) بود ، جابربن عبدالله انصاری، صحابه پیامبر اکرم (ص) از مدینه منوره برای زیارت قبر پاک آن حضرت به کربلا آمد و نخستین کسی بود که قبر امام حسین (ع) را زیارت کرد. در هر اربعین، یادواره ای با شکوه بر مزار شهیدان کربلا برگزار می شد و مردم از این رهگذر، بار دیگر نهضت امام حسین (ع) را مرور می کردند، با اهداف آن آشنا می شدند شیخ طوسی می نویسد: روز بیستم ماه صفر، روزی است که جابربن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا (ص) از مدینه برای زیارت قبر اباعبدالله به کربلا آمد. او نخستین کسی است که مزار امام (ع) را زیارت کرد و هر روز اربعین زیارت امام حسین مستحب است (2)
گفتنی است: گرامی داشت یاد متوفا پس از مرگ او در همه ملل و ادیان رسمیت دارد و بعضی با گذشت یک ماه و بسیاری نیز پس از چهل روز از متوفای خود تجلیل می کنند. در میان مسلمانان، به ویژه شیعیان، پس از شهادت امامان معصوم(ع) در نخستین اربعین آنان مراسم گرامی داشت انجام می شده است ولی شهادت امام حسین (ع) این ویژگی را دارد که روز اربعین حسینی هر ساله تا قیامت ادامه خواهد داشت . (3)
نتیجه آن که اربعین حسینی به معنای چهلم شهادت امام حسین (ع) که مصادف با بیستم صفر است می باشد با این قید که به تعبیر علامه جوادی تا قیامت این اربعین وجود دارد و به خاطر اهمیت اربعین حسینی، زیارت اربعین وارد شده است. برای خواندن زیارت اربعین به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
منابع :
1- بحارالانوار، ج 15 و 281 ،ص 540.
2- هفته نامه پرتو، ش 368-12 اسفند 1385 (مقاله علی اصغر صرفه جو) .
3- شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، آیه الله جوادی آملی ،ص 231.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین روز شهادت سیدالشهداء گفته می شود و مصادف با بیستم ماه صفر است یکی از سنت های مردمی، گرامی داشت چهلم اموات است که نه تنها در میان ما مسلمانان ، بلکه در میان نصارا و یهود نیز مورد توجو بوده است. در روز بیستم صفر که مصادف با اولین اربعین شهادت امام حسین (ع) بود ، جابربن عبدالله انصاری، صحابه پیامبر اکرم (ص) از مدینه منوره برای زیارت قبر پاک آن حضرت به کربلا آمد و نخستین کسی بود که قبر امام حسین (ع) را زیارت کرد. در هر اربعین، یادواره ای با شکوه بر مزار شهیدان کربلا برگزار می شد و مردم از این رهگذر، بار دیگر نهضت امام حسین (ع) را مرور می کردند، با اهداف آن آشنا می شدند شیخ طوسی می نویسد: روز بیستم ماه صفر، روزی است که جابربن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا (ص) از مدینه برای زیارت قبر اباعبدالله به کربلا آمد. او نخستین کسی است که مزار امام (ع) را زیارت کرد و هر روز اربعین زیارت امام حسین مستحب است (2)
گفتنی است: گرامی داشت یاد متوفا پس از مرگ او در همه ملل و ادیان رسمیت دارد و بعضی با گذشت یک ماه و بسیاری نیز پس از چهل روز از متوفای خود تجلیل می کنند. در میان مسلمانان، به ویژه شیعیان، پس از شهادت امامان معصوم(ع) در نخستین اربعین آنان مراسم گرامی داشت انجام می شده است ولی شهادت امام حسین (ع) این ویژگی را دارد که روز اربعین حسینی هر ساله تا قیامت ادامه خواهد داشت . (3)
نتیجه آن که اربعین حسینی به معنای چهلم شهادت امام حسین (ع) که مصادف با بیستم صفر است می باشد با این قید که به تعبیر علامه جوادی تا قیامت این اربعین وجود دارد و به خاطر اهمیت اربعین حسینی، زیارت اربعین وارد شده است. برای خواندن زیارت اربعین به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
منابع :
1- بحارالانوار، ج 15 و 281 ،ص 540.
2- هفته نامه پرتو، ش 368-12 اسفند 1385 (مقاله علی اصغر صرفه جو) .
3- شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، آیه الله جوادی آملی ،ص 231.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی