خانه » همه » مذهبی » روش‌های کاهش خشونت خانگی در ایام قرنطینه

روش‌های کاهش خشونت خانگی در ایام قرنطینه

پیشنهاداتی جهت بهبود روابط و کاهش تنش در ایام همه‌گیری کرونا و قرنطینه خانگی:

– برنامه زمانبندی روزانه
مهم‌ترین عامل آشفتگی در ایام قرنطینه تعلل در اجرای برنامه فعالیتهای روزانه است که متاثر از حضور دائمی در منزل و تعطیلی مراکز اداری وآموزشی است و مهم ترین راهکار تنظیم برنامه‌ای جامع است که کلیه فعالیتهای روزانه رامتناسب با شرایط قرنطینه پوشش دهد.

– گفتگو وتعامل اعضای خانواده
اختصاص زمان و مکان مشخص جهت محاوره چند جانبه اعضای خانواده وبحث وگفتگو در مورد علاقه مندی‌ها، خواسته‌ها، نیازها و انتظارات در زمانهای مناسب چون صرف غذا و یا شب نشینی خانوادگی.

– ورزش و فعالیتهای فیزیکی اعضای خانواده
فعالیتهای بدنی و ورزش  علاوه بر بالا بردن سطح سلامت جسمانی در سلامت روانی بسیار موثر است وسبب کاهش تنش های درون خانوادگی می‌گردد و در صورتی که به صورت خانوادگی صورت گیرد فرصت مناسبی جهت  تحکیم روابط است.

– طبیعت را به خانه بیاوریم
نشاط وشادابی ناشی از نگهداری وپرورش گل و گیاه سبب آرامش و سرزندگی و سرگرمی در ایام کسل کننده حضور دائمی در منزل در ایام قرنطینه می گرددونتیجه آن کاهش تنش و خشونت است.

– فرصت مطالعه و باز آموزی آموخته‌ها
قرنطینه طولانی وزمانهای سوخته می‌تواند به فرصتی جهت رشد وتعالی ذهنی ورعلمی تبدیل گردد. اختصاص ساعاتی از روز به مطالعه علاوه بر آرامش و تعالی فردی احتمال درگیری و خشونت خانوادگی را کاهش می‌دهد.

– حفظ حریم خصوصی افراد خانواده
هریک از اعضای خانواده می بایست ساعات ومکانی را جهت رسیدگی به علایق شخصی و یا استراحت به خود اختصاص دهند و دیگر افراد خانواده اجازه ورود به این حریم شخصی را به خود ندهند، در این سکوت شخصی اعضای خانواده فرصت استراحت ذهنی و آرامش روانی می یابند و نتیجه این آرامش، کاهش تنش‌های خانوادگی است.

– طبیعت گردی و پیاده روی
منازل مسکونی امروزه برای حضور شبانه روزی تمام اعضای خانواده طراحی نشده‌اند در شرایط اجباری قرنطینه بهتر است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از فضای مطلوب طبیعی جهت طبیعت گردی و پیاده روی به اتفاق خانواده ویا به صورت فرادا استفاده گردد.

– تمرین تاب آوری اجتماعی 
فشارهای ناشی از بیماری کرونا وآسیب دیدگی کسب وکار وفشارهای اقتصادی و حضور دائمی در منزل ممکن است سبب پایین آمدن آستانه تحمل گردد واین امر سبب بروز تنش و احیانا خشونت در خانواده گردد و متاسفانه بر حسب سلسله مراتب قدرت در خانواده این خشونت از پدر به مادر و از مادر به کوکان به عنوان بی قدرت‌ترین افراد خانواده منتقل می‌گردد. کودکان را دریابیم  و آستانه تحمل خود را بالا ببریم.

– مدیریت فضای مجازی
ظرفیت بی نهایت فضای مجازی در ارتباط و آموزش و سرگرمی می‌تواند بسیاری از نیازهای ارتباطی وآموزشی و سرگرمی را پوشش دهد اما غوطه ور شدن در شبکه های اجتماعی سبب نادیده انگاری نیازهای دیگر اعضای خانواده به حضور وارتباط ما می گردد، می توان از امکانات دیداری، شنیداری و گفتاری شبکه‌های اجتماعی جهت ارتباط بهینه استفاده کرد و شرط آن مدیریت و کنترل مطلوب است.

– آراستگی محیط فیزیکی منزل
انضباط، پاکیزگی و نظم در محیط خانه سبب آرامش و آسایش اعضای خانواده می‌گردد و نقش مهمی در کاهش تنش‌ها در منزل دارد.

– تقسیم کار و ایفای نقش در خانواده
یکی از عوامل ایجاد تنش و خشونت در خانواده عدم تقسیم کار در خانه و یا عدم تعهد به ایفای نقش است، انباشته شدن وظایف در خانه به عهده یک و یا دو نفر از اعضای خانواده سبب فرسایش جسمی و روحی آنان می گردد و زمینه ساز بروز خشونت در خانواده است.
‍ 
نویسنده: مریم کرمی
مطالعات زنان 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد