خانه » همه » مذهبی » زندگی مانند امیر المومنین

زندگی مانند امیر المومنین


زندگی مانند امیر المومنین

۱۳۹۳/۰۳/۰۷


۲۵۳ بازدید

ما که شیعه ی علی (ع) هستیم چرا نمی توانیم مثل او زندگی کنیم؟

با سلام؛ دوست عزیز؛ اهل بیت (علیهم السلام) الگوهای ما هستند و ما باید در زندگی خود از آنها درس بگیریم و به دستوراتشان عمل و از نواهی آنها دوری کنیم؛ دراین‌صورت خود را به ایشان نزدیک کرده‌ایم. البته تصور نشود که ما می‌توانیم «عین» آنها باشیم! نه تنها هیچ‌یک از ما انسانهای غیرمعصوم نمی‌توانیم «عین» معصومین (علیهم السلام) شویم، بلکه حتی انبیای الهی و ملائکه‌ی مقرب خداوند نیز نمی‌توانند هم‌رتبه و هم‌درجه‌ی آنها باشند؛ بلکه هرکس به اندازه‌ی ظرفیت و توان خود می‌تواند خود را به آنها نزدیک کند.‌‌‌ ‍
چگونه در زندگی از اهل بیت (علیهم السلام) الگو بگیریم؟
واژه شیعه به معنای پیروی کردن و دنباله رو بودن است و از نظر کلامی و اعتقادی، شیعه به کسی گفته می شود که اولین خلیفه و جانشین پیامبر(ص) را علی (ع) بداند.
و در اصطلاح اخلاقی شیعه علی (ع) بودن به معنی پیرو آن حضرت بودن است، یعنی این که انسان شیوه زندگی و رفتار و اخلاق خود را بر اساس زندگی علی (ع) تنظیم نماید; یعنی آن حضرت و اولاد طاهرینش را عملا راهنما و الگوی زندگی خویش قرار دهد و بکوشد تا کیفیات نفسانی، اخلاقی و همچنین ظواهر زندگی خود را به کیفیات و کمالات آن حضرات (ع) نزدیک نماید; یعنی این که انسان در زندگی فردی و اجتماعی اش و همچنین در زندگی طبیعی و معنوی، پایش را جای پای آن اولیائ معصوم (ع) بگذارد و شیعه و دنباله رو ایشان باشد.
منتهی نکته قابل توجه این است که این تشیع، دنباله روی و همانند سازی، بدون محبت، عشق، دلبستگی و ارادت قلبی به ایشان هرگز میسر نمی باشد و از لوازم بسیار ضروری و اساسی شیعه بودن همانا محبت و علاقه قلبی به ایشان است.
آنچه از مجموعه روایات درباره صفات شیعه مى توان فهرست نمود به شرح زیر است:
1- محافظت بر وقت نمازها 2- حفظ اسرار 3- بذل اموال و مواسات با برادران دینى 4- عبادت و شب زنده دارى و روزه فراوان 5- گریه و زارى بسیار در برابر خداوند 6- دورى از شهوات و پرخورى 7- اطاعت و پیروى کامل از ائمه (ع) و اوامر آنها.
ذکر برخی از روایات:
الف- ابی بصیر گوید: امام صادق (ع) فرمود: پیروان ما پرهیزگار و در پرستش پروردگار کوشا و با وفا و امانت دار و کناره گیر از دنیایند، پنجاه و یک رکعت در روز و شب به جای میآورند، شبها را بیدار و روزها را روزه دارند، زکات دارایی خود را می دهند و حج خانه خدا میروند و از هر ناشایستی دوری می نمایند.
ب- امام رضا (ع) فرمود: پیروان ما به فرمان ما گردن نهاده اند، دستورات ما را گرفته و بکار می بندند و با دشمنان ما مخالفند و کسی که بر این روش نباشد از ما نیست.
ج- امام صادق (ع) فرمود: دروغ می گوید آنکه گمان دارد از پیروان ما است و به جز ما تمسک می جوید.
د- حضرت امام رضا (ع) فرمودند: هرکه به دور شده از ما نزدیک شود و یا از وابستگان ما دوری کند یا کسی را که به ما عیب می بندد ستایش نماید با به دشمن ما بخشش کند از ما نیست و ما هم از او نیستیم.
و- عن محمّد بن اسماعیل، عن ابیه قال: کنت عند ابى عبدالله(ع): اذا دخل علیه ابوبصیر… فقال یا ابامحمّد لقد ذکرکم الله فى کتابه فقال: «اِن عبادى لیس لک علیهم لسلطان» والله ما اراد بهذا الا الائمه(ع) وشیعتهم، فهل سررتک یا ابامحمّد؟ قال: قلت: جعلتُ فداک زدنى…
ابوبصیر وارد مجلس امام صادق(ع) شد و نشست و نفس نفس مى زد امام رو به او کرد و فرمود ناراحتى عرض کرد پیر و ناتوان شده ام و تنفس براى من سخت شده و در آستانه رفتن هستم ولى از همه بدتر نگران بعد از مرگ هستم نمى دانم سرنوشت من چیست؟ امام فرمود چرا این حرف را مى زنى که افتخار تشیّع هستى سپس امام فضائل و افتخارات شیعه را بیان کردند و هر فصلى را که امام مى فرمود مى گفت آیا این مطلب تو را خوشحال کرد و ابوبصیر مى گفت بله قربانت گردم بازهم برایم بگو…
در ادامه حضرت فرمود: اى ابوبصیر خداوند در قرآن به شما شیعیان اشاره کرده و فرموده شیطان نمى تواند سلطه اى بر بندگان من پیدا کند به خدا قسم که خداوند اراده نکرده از بندگان مگر ائمّه و شیعیان.
بحارالانوار، ج 65، ص 51
ز- امام محمّد باقر(ع) در حدیثى فرمود: یا میسّر الا اخبرک بشیعتنا قلت بلى جعلت فداک قال: انّهم حصون حصینة و صدورٌ امینة و احلامٌ وزینة لیسوا بالمذیع البذر ولا بالجفات المراعین رهبانٌ باللیل اُسدٌ بالنهار
آیا شیعیانمان را به تو معرّفى بکنم گفت فدایت شوم و جانم به قربانت باد بفرمایید. آنها دژهاى محکمى هستند و سینه هاى امانتدارى هستند و صاحبان عقل هایى وزین و متین هستند شایعه پراکنى نمى کنند و اَسرار را فاش نمى کنند و آدم هاى خشک و خشن و ریاکار هم نیستند راهبان شب و شب زنده داران و شیران روزند.
بهترین منبع برای مطالعه پیرامون صفات شیعه کتاب ارزشمند صفات شیعه تالیف عالم بزرگوار، شیخ صدوق –ره- است که توسط لطیف راشدی و سعید راشدی ترجمه شده است. بخش عمده جلد 65 بحار الانوار نیز در باره صفات شیعه است.
موفق و پیروز باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد