خانه » همه » مذهبی » زیارت قبور –

زیارت قبور –


زیارت قبور –

۱۳۹۲/۰۵/۲۷


۲۲۱ بازدید

سلام بر شما و سید بزرگوارمان
درمورد چند تا روایت توضیح میخواستم.روایات در من لایحضر الفقیه ۱ آمده است
۱-سماعه بن مهران از امام صادق ع سوال کرددرباره ی زیارت قبرهای مسلمین و ساخت مساجد در قبرستانها ، آن حضرت فرموداما زیارت قبرهاو رفتن به سرگور مومنان باکی بر آن نیست و خوبست اما بنای مساجد نمیباید کرد و مکروه است
۲-قبر مرا قبله ی خود مسازید که رو به آن نماز بخوانیدو آنرا مسجد نکنید که در آن نماز بخوانیدهمانا خداوند یهود را هنگامی که قبر پیامبران را مسجد میکردند لعن و نفرین فرموده است
۳-بهترین مساجد برای زنانتان همان خانه هایشان است
۴-متنن روایت کامل خاطرم نیست اما بر این موضوع دلالت داشت که در مسجد آواز سر ندهید و …

۱-خواندن نماز در حرم های مطهر چه حکمی داره؟
۲-در بعضی از زیارتنامه ها آمده است که رو به حرم کرده و دورکعت نماز میخوانی و…
این عمل چه حکمی داره(حتی در بعضی روایات آمده که اگر قبر در مسیر قبله هم باشد نماز مشکل دارد)
۳-نماز زن در مسجد کراهت داره؟
۴-برپایی جشن ها در مساجد مکروهه؟
اجرکم عندالله


نماز خواندن رو به قبر به صورت مطلق مکروه است و در خصوص قبور ائمه نیز بسیاری از فقها همین حکم را جاری دانسته اند و برخی بلا اشکال دانسته اند ضمن آن که در خصوص قبور ائمه محاذی و مساوی قبر نماز خواندن و پشت به قبر کردن را نیز مکروه دانسته اند و بهتر این است که فرد نزد سر امام کمی پایینتر از قبر نماز بخواند بنا بر این نماز خواندن در سمت راست وچپ قبر امام و یا دیگر قبور بلا اشکال است لکن در مورد قبر امام مساوی وپشت به قبر نیز مکروه است که در دیگر قبور بلا اشکال است .
کراهت نماز خواندن رو به قبر مربوط به فاصله کمتر از ده ذراع است حدود پنج متر ودر بیشتر از آن بلا اشکال است همچنین با وجود حایل میان قبر وفرد کراهت برطرف می شود .
و اما در مورد روایت پیامبر و روایت امام صادق مرحوم شهید در ذکری این دو روایت را نقل می کند و پس از نقل آن می گوید:
قلت: هذه الأخبار رواها الصدوق و الشیخان و جماعة المتأخّرین فی کتبهم، و لم یستثنوا قبرا، و لا ریب انّ الإمامیة مطبقة على مخالفة قضیتین من هذه: إحداهما البناء، و الأخرى الصلاة، و تانک ما فی المشاهد المقدسة. فیمکن القدح فی هذه الأخبار لأنها آحاد، و بعضها ضعیف الاسناد، و قد عارضها أخبار أشهر منها.
می گویم این دو روایت را صدوق و شیخ مفیدوشیخ طوسی و جماعتی از متاخران در کتبشان نقل کرده اند و قبری را استثنا نکرده اند و جای تردید نیست که امام یده در مورد دو قضیه مخالفند یکی بنای بر قبر و دیگری نماز نزد آن در خصوص مشاهد مشرفه بنا بر این می توان در این روایات اشکال وارد کرد چون اخبار آحادند و برخی ضعیف السند هستند و از سوی دیگر معارض است با دیگر روایاتی مشهور ترند از این روایات بعد مرحوم شهید عبارتی را از ابن جنید را آورده اورده در خصوص جواز بنای بر قبر و روایاتی را نیز در این باره نقل می کند لکن چون سوال شما در خصوص نماز خواندن است از نقل این عبارات صرف نظر می کنیم و ادامه سخن مرحوم شهید در خصوص نماز خواندن نزد قبور ائمه را می آوریم ایشان در ادامه می گوید :
قال المفید- رحمه اللّٰه-: و قد روی انّه لا بأس بالصلاة إلى قبلة فیها قبر إمام، و یصلّی الزائر ممّا یلی رأس الامام، و هو أفضل و قال الشیخ: و قد روی جواز الصلاة الى قبور الأئمة (علیهم السلام)، خاصة فی النوافل
مفید رحمه الله گوید : و روایت شده است که نماز خواندن به سوی قبله ای که در آن قبر امام است بلا اشکال است و زایر بهتر است نزد سر امام نماز بخواند و شیخ طوسی می گوید : و روایت شده است جواز نماز خواندن به سوی قبور ائمه در خصوص نوافل .
مرحوم شهیددر ادامه مستندات جوار نماز خواندن در مشاهد ائمه را از روایات می آورد :
قلت الذی رواه فی التهذیب بإسناده الى محمد بن عبد اللّٰه الحمیری، قال: کتبت الى الفقیه أسأله عن الرجل یزور قبور الأئمة، هل یجوز أن یسجد على القبر أم لا؟ و هل یجوز للمصلّی أن یقوم وراء القبر و یجعله قبلة؟ فأجاب: «أمّا السجود على القبر فلا یجوز فی نافلة، و لا فریضة، و لا زیارة، و لکن یضع خدّه الأیمن على القبر. و أمّا الصلاة فإنّها خلفه، و لا یجوز أن یصلّی بین یدیه، لأنّ الإمام لا یتقدّم، و یصلّى عن یمینه و شماله» .
و قد روى المفید عن ابن قولویه، بسنده الى ابن أبی عمیر، عمن روى عن الباقر (علیه السلام): «انّ الصلاة الفریضة عند قبر الحسین تعدل عمرة» «2».
و بسنده الى أبی علی الحرانی، عن الصادق (علیه السلام): «من أتاه وزارة، و صلّى عنده رکعتین أو أربع رکعات، کتبت له حجّة و عمرة». قال: و کذلک لکلّ من أتى قبر إمام مفترض الطاعة، قال: «نعم» «3».
و بسنده الى شعیب العقرقوفی، عن الصادق (علیه السلام): «ما صلّى عنده أحد صلاة إلّا قبلها اللّٰه منه، و لا دعا عنده أحد دعوة إلّا استجیبت له عاجلة و آجلة» «4».
شیخ در تهذیب به اسنادش از محمد بن عبدالله حمیری نقل می کند که می گوید نوشتم به فقیه (مقصود امام زمان است ) و از آن حضرت پرسیدم فردی قبور ائمه را زیارت می کند آیا می تواند بر قبر سجده کند یا خیر و آیا جایز است برای نماز گذار که پشت قبر بایستد و آنرا در قبله خود قرار دهد امام در پاسخ نوشتند: امام سجده بر قبر در نافله و فریضه و زیارت جایز نیست لکن زایر گونه راست خود را بر قبر می گذارد و اما نماز را پشت قبر می خواند و جایز نیست مقدم بر قبر نماز بخواند چون بر امام مقدم نمی شود بود و نماز را در سمت راست و چپ آن می خواند ، ومفید روایت می کند به اسنادش از این ابی عمیر از امام صادق ع که فرمود: نماز فریضه نزد قبر حسین معادل با یک عمره است راوی می گوید نزد قبر هر امام مفترض الطاعه به همین شکل است فرمود: آری . وبه سند دیگر از مام صادق ع نقل شده است نماز نمی خواند نزد قبر آن حضرت هیچکس مگر آنکه نمازش را خداوند قبول می کند و دعا نمی کند نزد آن هیچکس مگر آن که دعایش در مورد دنیا و آخرت مورد قبول است . (ذکری الشیعه ج 2 ص 39 )
بنا بر این با توجه به عبارت مرحوم شهید معلوم می شود از نظر علمای شیعه نماز خواندن نزد قبور ائمه بلا اشکال است و روایاتی نیز در این باره وارد شده ضمن آن که برخی گفته اند ممکن است مقصود از نهی پیامبر از این که قبر آن حضرت را قبله قرار دهند این باشد که همچون کعبه از هر جهت به سوی آن نماز خوانده شود و مقصود از مسجد قرار دادن قبر را نیز برخی به این دانسته اند که بر قبر سجده شود و یا رو به قبر نماز خوانده شود که اگر فرد رو به قبر نباشد قطعا مصداق این حدیث نخواهد .

نماز زیارت بهتر است در بالای سر امام خوانده شود بدون آن که فرد بر امام مقدم شود و مطلبی که در زیارت نامه ها امده عین همان مطلبی است که در خصوص نماز زیارت در روایات آمده است .
در باره نماز خواندن زن در مسجد:
1- به طور کلی از روایات مختلف و فتاوای فقها استفاده می شود که بهترین محل برای نماز خواندن زن خانه او است و حتی نماز او در خانه از نماز او در مسجد افضل و بهتر است .
2- البته این به معنای این نیست که نماز او در مسجد استحبابی ندارد و یا فضیلت و اجری ندارد بلکه تصریح شده که نماز خواندن زن در مسجد دارای استحباب است .
3- برخی فقها تصریح کرده اند افضل بودن نماز زن در خانه حتی نسبت به مسجد با صرف نظر از عوارض و مسائل جنبی و ثانوی است و ممکن است برخی از این مسائل موجب ترجیح شرکت زن در نماز جماعت مساجد و شرکت در جماعات بیرون منزل او نسبت به مسجد گردد .
4- مسائلی مانند نمایش دادن اتحاد و انسجام و همبستگی و حضور مسلمین در صحنه و تقویت روحیه و دادن روحیه به آنها و تضعیف روحیه دشمنان اسلام موجب رجحان یافتن حضور زن در مساجد و نماز های جمعه و مانند آن گردد .
5- از بیانات روایات و استدلال برخی فقها استفاده می شود که افضل بودن نماز زن در خانه نسبت به منزل به این دلیل است که حفظ حجاب و عفت و وقار و پوشیدگی زن با نماز خواندن در منزل و بیرون نرفتن از ان بهتر تامین می گردد و این بیان می توان استفاده کرد که شاید اگر زن با حجاب و پوشش کامل اسلامی در نماز جماعت مسجد حاضر شود از نماز خواندن او در منزل بهتر و افضل است .
و اما پاسخ مورد چهارم :
برپایی جشن های مربوط به اهل بیت در مساجد بلا اشکال است و مصداق تعظیم شعایر الهی است نهی از بلند کردن صدا در مسجد مربوط به اموری دنیایی و امور غیر اخروی ودینی است و همان گونه که بلند کردن صدا به اذان و نماز و قرآن بلا اشکال است ومصداق این حدیث نیست بردن نام اهل بیت نیز که همان ذکر و یاد خداوند است بلا اشکال است و مصداق بلند کردن صدا در مسجد نیست .
در پایان یاد آور می شویم مقالات جالبی در سایت اهل البیت نسبت به حکم بنای بر قبر و نماز خواندن نزد بور ومسجد قرار دادن آن امده است که در صورت نیاز می توانید مراجعه کنید .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد