خانه » همه » مذهبی » ساخت اسلحه در زمان پیامبران و ائمه اطهار

ساخت اسلحه در زمان پیامبران و ائمه اطهار


ساخت اسلحه در زمان پیامبران و ائمه اطهار

۱۳۹۲/۱۰/۱۵


۱۷۰۹ بازدید

آیا در زمان پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام دستور ساخت اسلحه داده شده است و اسلام در این مورد چه نظری دارد ؟

الف.به طور کلی  دستور اسلام به حفظ امادگی دفاعی در برابر دشمن و داشتن قدرت در مقابله با انها است بر همین اساس قران چنین دستور داده است :
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ ءٍ فی سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ (انفال- 60)
هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آنها [دشمنان ]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهاى ورزیده (براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگرى غیر از اینها را، که شما نمى شناسید و خدا آنها را مى شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعى اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده مى شود، و به شما ستم نخواهد شد!
در نخستین آیه مورد بحث به یک اصل حیاتى که در هر عصر و زمان باید مورد توجه مسلمانان باشد اشاره مى کند، و آن لزوم آمادگى رزمى کافى در برابر دشمنان است.
نخست مى گوید و در برابر دشمنان هر قدر توانایى دارید از نیرو و قدرت آماده سازید (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ).
یعنى در انتظار نمانید تا دشمن به شما حمله کند و آن گاه آماده مقابله شوید، بلکه از پیش باید به حد کافى آمادگى در برابر هجوم هاى احتمالى دشمن داشته باشید.
سپس اضافه مى کند: و همچنین به اندازه کافى اسب هاى ورزیده براى میدان جهاد فراهم سازید (وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ).
رباط به معنى بستن و پیوند دادن است، و بیشتر به معنى بستن حیوان در نقطه اى براى نگهدارى و محافظت به کار رفته، سپس به همین تناسب به معنى محافظت و مراقبت به طور کلى آمده است، و مرابطه به معنى محافظت مرزها و همچنین به معنى مراقبت از هر چیز دیگر مى آید، و به محل بستن و نگاهدارى حیوانات رباط گفته مى شود و بهمین تناسب کاروانسرا را عرب رباط مى گوید.
در اینجا به چند نکته باید توجه داشت:
1- در جمله کوتاه فوق یک اصل اساسى در زمینه جهاد اسلامى و حفظ  موجودیت مسلمانان، و مجد و عظمت و افتخارات آنان بیان شده است، و تعبیر آیه به قدرى وسیع است که بر هر عصر و زمان و مکانى کاملا تطبیق مى کند.
کلمه قوة چه کلمه کوچک و پر معنایى است، نه تنها وسائل جنگى و سلاح هاى مدرن هر عصرى را در بر مى گیرد، بلکه تمام نیروها و قدرت هایى را که به نوعى از انواع در پیروزى بر دشمن اثر دارد شامل مى شود، اعم از نیروهاى مادى و معنوى.
آنها که گمان مى کنند راه پیروزى بر دشمن و حفظ موجودیت خویش تنها بستگى به کمیت سلاح هاى جنگى دارد، سخت در اشتباهند، زیرا ما در همین میدان هاى جنگ عصر خود ملت هایى را دیدیم که با نفرات و اسلحه کمتر در برابر ملتهاى نیرومندتر و با سلاحى پیشرفته تر پیروز شدند، مانند ملت مسلمان الجزائر در برابر دولت نیرومند فرانسه!.
بنا بر این علاوه بر اینکه باید از پیشرفته ترین سلاح هاى هر زمان- به عنوان یک وظیفه قطعى اسلامى- بهره گیرى کرد، باید به تقویت روحیه و ایمان سربازان که قوة و نیروى مهمترى است پرداخت.
از قدرت هاى اقتصادى، فرهنگى، سیاسى، که آنها نیز در مفهوم قوة مندرج هستند و نقش بسیار مؤثرى در پیروزى بر دشمن دارد نیز نباید غفلت کرد.
جالب این است که در روایات اسلامى براى کلمه قوة تفسیرهاى گوناگونى شده که از وسعت مفهوم این کلمه حکایت مى کند، مثلا در بعضى از روایات مى خوانیم که پیامبر ص فرمود منظور از قوة تیر است
و در روایت دیگرى که در تفسیر على بن ابراهیم آمده مى خوانیم که منظور از آن هر گونه اسلحه است .
و باز در روایتى که در تفسیر عیاشى آمده مى خوانیم که منظور از آن شمشیر و سپر است.
و بالآخره در روایت دیگر که در کتاب من لا یحضر آمده مى خوانیم:
منه الخضاب السواد: یکى از مصداق هاى قوة در آیه موهاى سفید را به وسیله رنگ سیاه کردن است! یعنى اسلام حتى رنگ موها را که به سرباز بزرگسال چهره جوان ترى مى دهد تا دشمن مرعوب گردد از نظر دور نداشته است، و این نشان مى دهد که چه اندازه مفهوم قوة در آیه فوق وسیع است.
 (تفسیر نمونه، ج 7، ص: 222 )
ب. در قران کریم در مورد ساختن سلاح تهاجمی و دفاعی و آموزش ساخت ابزارهایی مانند زره به پیامبران الهی اشاراتی وجود دارد که برخی آیات مربوط به این موضوع را ذکر می کنیم .
وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شاکِرُونَ ( انبیاء- 80 )
و ساختن زره را به او( داود )   تعلیم دادیم، تا شما را در جنگهایتان حفظ کند آیا شکر (این نعمتهاى خدا را) مى گذارید؟!
لبوس بطورى که مرحوم طبرسى در مجمع البیان مى گوید هر گونه اسلحه دفاعى و تهاجمى را مانند زره، شمشیر و نیزه شامل مى شود ولى قرائنى که در آیات قرآن است نشان مى دهد که لبوس در اینجا به معنى زره مى باشد که جنبه حفاظت در جنگها داشته است.
سوره سبا : وَ لَقَدْ آتَیْنا داوُدَ مِنَّا فَضْلاً یا جِبالُ أَوِّبِی مَعَهُ وَ الطَّیْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ (10) أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ وَ قَدِّرْ فِی السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّی بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (11)
ترجمه:
10- ما به داود از فضل خود نعمتى بزرگ بخشیدیم، (ما به کوه ها و پرندگان) گفتیم اى کوه ها! و اى پرندگان! با او هم آواز شوید (و همراه او تسبیح خدا گوئید) و آهن را براى او نرم کردیم.
11- (و دستور دادیم) زرههاى کامل و فراخ بساز، و حلقه ها را به اندازه و متناسب کن، و عمل صالح بجا آورید که من به آنچه انجام مى دهید بینا هستم.
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ (حدید- 25)
ترجمه:
25- ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانى) و میزان (شناسایى حق و قوانین عادلانه) نازل کردیم، تا مردم قیام به عدالت کنند، و آهن را نازل کردیم که در آن قوت شدیدى است، و منافعى براى مردم، تا خداوند بداند چه کسى او و رسولانش را یارى مى کنند بى آنکه او را ببینند، خداوند قوى و شکست ناپذیر است.
باس در لغت به معنى شدت و قوت و قدرت است و به مبارزه و جنگ نیز باس گفته مى شود، و لذا بعضى از مفسران آن را به معنى وسائل جنگى اعم از دفاعى و تهاجمى تفسیر کرده اند، در روایتى از امیر مؤمنان على ع نقل شده در تفسیر این آیه فرمود: یعنى السلاح و غیر ذلک: منظور اسلحه و غیر آن است . روشن است که این از قبیل بیان مصداق است.                       
منظور از منافع هر گونه بهره اى است که انسان از آهن مى برد، و مى دانیم اهمیت آهن در زندگى انسانها به اندازه اى زیاد است که با کشف آن دوران تازه اى در تاریخ بشر شروع شد که به دوران آهن معروف است چرا که با این کشف چهره زندگى انسان در تمام زمینه ها دگرگون گشت، و این خود بیانگر ابعاد واژه منافع در آیه فوق است.
در قرآن مجید نیز در آیات مختلف اشاره به این معنى شده: در یک جا مى گوید هنگامى که ذو القرنین تصمیم بر ساختن سد عظیم خود گرفت گفت:
آتُونِی زُبَرَ الْحَدِیدِ: قطعات عظیم آهن براى من بیاورید (کهف- 96).
و هنگامى که خداوند داود را مشمول لطف خود قرار داد آهن را براى او نرم کرد تا بتواند با آن زره بسازد، و از خطرات جنگها و حملات دشمنان بکاهد وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ (سبا 10 و 11). (تفسیر نمونه، ج 23، ص: 374 )

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد