خانه » همه » مذهبی » سجده در نماز حضرت زهرا سلام الله علیها

سجده در نماز حضرت زهرا سلام الله علیها


سجده در نماز حضرت زهرا سلام الله علیها

۱۳۹۳/۰۵/۲۶


۲۲۴۴ بازدید

در نماز استغاثه به حضرت زهرا سلام الله علیها در مفاتیح الجنان دارد که به سجده می رویم و سیصد بار یامولاتی یا فاطمه اغیثنی می گوییم. آیا این عمل شرک نیست؟ مگر سجده تنها برای خداوند متعال نیست؟ مشکل بنده در این است که چرا در سجده باید این ذکر را گفت؟ درحالی که شنیده ایم سجده تنها برای خداست؟! حتی در حرم معصومین علیهماسلام هم به ما یاد میدهند که محل سجده را بر ضریح نگذارید بلکه طرفین پیشانی را قرار دهید و دعا نمایید!

اولا، سجده فقط برای خداست و برای غیر او حرام است.
ثانیا، سجده یک امر است و ذکر در سجده امر دیگری است. بیان مطلب این که، سجده برای خدا است و لاغیر. اما در سجده می توان ذکرهای گوناگونی گفت و این دو هیچ منافاتی با هم ندارند؛ یعنی تفاوت ذکر ارتباطی با اصل سجده که برای خداست ندارد.
ثالثا، خداوند متعال در قرآن فرموده است: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله وابتغوا الیه الوسیله؛ ای کسانی که ایمان آورده اید پرهیزگاری پیشه کنید و وسیله ای برای تقرب به خدا بجویید..» (مائده، آیه 35).
خداوند متعال در این آیه شریفه دستور می دهد که برای تقرب به خدا به دنبال وسیله ای باشید و آنان را واسطه قرار دهید. اما این که وسیله چیست؟ در پاسخ باید گفت که وسیله در آیه فوق معنای وسیعی دارد و شامل هر کار و هر چیزی که باعث شود انسان را به خدا نزدیک کند می شود که مهمترین آنها ایمان به خدا، پیامبر(ص)، جهاد، عبادات و… است.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «… و نحن الوسیله الی الله والوصله الی رضوان الله…؛ و ما وسیله ای به سوی خدا و اتصال به رضوان خداییم…» (بحار، ج 25، ص 23، ح 38).
رابعا، در نماز مذکور در مفاتیح آمده است که هرگاه حاجتی دارید و سینه شما تنگ شده است پس دو رکعت نماز بجای آورید و بعد از سلام نماز سه مرتبه تکبیر و سپس تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها و سپس در سجده صد مرتبه بگویید «یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی…» همانطور که مشاهده می کنید ما نماز را برای خدا بجا می آوریم و سجده را نیز برای او انجام می دهیم اما با ذکر «یا مولاتی…» حضرت زهرا سلام الله علیها را وسیله قرار می دهیم تا بدینوسیله خداوند متعال حاجت ما را برآورده نموده و تنگی سینه مان را مرتفع سازد و این هیچ منافاتی با توحید نخواهد داشت زیرا این عمل هرگز به این منظور نیست که انسان چیزی را از شخص پیامبر صلی الله علیه و آله یا امام یا حضرت زهرا سلام الله علیها مستقلا تقاضا کنند، بلکه منظور این است که به آنان توسل بجوییم و آنان را وسیله ای برای تقرب به خدا قرار دهیم که این کار علاوه بر اطاعت از امر خدا، یک نوع احترام و اهتمام به موقعیت آنهاست که این هم یک نوع عبادت است. بنابراین چنین اموری نه بوی شرک می دهند و نه بر خلاف آیات قرآن است.
در مورد خطاب قرار دادن غیر خدا در سجده نیز اشکالی وارد نیست؛ چنانچه در خود نماز هم که به عنوان عبادتی خاص برای شخص پروردگار است و نماز برای غیر خداوند جایز نیست، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و بندگان صالح خداوند مورد خطاب قرار می‌گیرند و بر آنها درود و سلام فرستاده می‌شود. شیعه و اهل سنت گفتن «السلام علیک أیها النبی و رحمة الله و برکاته، السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» را در تشهد و سلام نماز جایز می‌دانند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد