خانه » همه » مذهبی » سجدگاه پیامبر ص

سجدگاه پیامبر ص


سجدگاه پیامبر ص

۱۳۹۲/۰۹/۰۸


۲۳۹۱ بازدید

پیامبر(ص) بر روی چه چیز سجده میکردند؟مهر نماز.سنگ یا زمین یا چیز دیگری؟

بنیانگذار مهر نماز , شخص حضرت محمد صلی الله علیه و آله است و شیعه دوازده امامی پیرو پیامبر خدا هستند . کار گروههای دیگر شیعه به شیعه امامیه مربوط نیست و اگر ایرادهایی کرده اند به شیعه دوازده امامی ربطی ندارد . شیعیان دوازده امامی در مساله مهر پیرو پیامبر هستند و هرکس بخواهد می تواند در نماز از مهر استفاده کند و استفاده از مهر هیچگونه مشکل شرعی و اعتقادی ندارد . ت وضیح :
قانون کلی  در سجده نماز, این است که پیشانی را بر زمین بگذاریم و این را شیعه و سنی قبول دارند .  هرکس می تواند در نماز بر زمین سجده کند و گذاشتن مهر ضرورت ندارد . پیامبر خدا , امامان معصوم و همه مسلمانان بر زمین سجده می کردند و همین پیامبر و به پیروی از آن حضرت مسلمانان بر مهر هم سجده می کردند.

مهر پیامبر : حضرت محمد صلی الله علیه و آله مهری داشتند که به آن « خمره » ( بر وزن نمره )  می گفتند و پیامبر آن را زیر پیشانی می گذاشت , بر آن سجده می کرد و پیشانیش به زمین نمی خورد .
حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : السجود علی الارض فریضه و علی الخمره سنه .( وسائل الشیعه بیست جلدی ج 3 کتاب الصلوه ,ابواب ما یسجد علیه ص 593  باب 1 ح 7) سجده بر زمین واجب الهی و بر خمره سنت پیامبر است .  این حدیث می رساند که پیامبر بر خمره سجده می کرد .
در باره خمره روایات زیادی از امامان معصوم وارد شده است .  اهل سنت هم در باره خمره روایات زیادی دارند . برای نمونه به چند حدیث اشاره می کنیم :

همسر پیامبر عایشه می گوید : پیامبر به من فرمود : خمره مرا از مسجد بیاور . ( صحیح مسلم , پنج مجلدی , چاپ بیروت , 1955 , چاپ اول , ج اول ص 244 ح 11 کتاب الحیض)  
همسر پیامبر میمونه می گوید : پیامبر بر خمره سجده می کرد. ( همان , ص 458 ح 270 کتاب المساجد و مواضع الصلوه باب 48 )
روایات اهل سنت در باره خمره فراوان است و این روایات  در کتابهایی است که مورد قبول آنها است مانند صحیح مسلم .
بر اساس این روایات باید اهل سنت , گاهی بر خمره سجده کنند چون سنت پیامبر است  نه این که آن را برای همیشه رها کنند .
معنای خمره : در پاورقی صحیح مسلم می گوید : الخمره هی السجاده و هی ما یضع الرجل جزء وجهه فی سجوده من حصیر او نسیجه من خوص . ( صحیح مسلم ج 1 ص 244 ذیل حدیث 11 کتاب الحیض ) خمره عبارت است از سجاده  و سجاده چیزی است که انسان نمازگزار بخشی از صورتش را در سجده بر آن می گذارد مانند حصیر کوچک یا شاخه های خرمای به هم دوخته شده . معنای این عبارت این است که نمازگزار پیشانی خودرا بر حصیر و مانند آن می گذارد و این همان مهر است .
در پاورقی سنن ابی داود می گوید : الخمره السجاده التی یسجد علیها المصلی و سمیت خمره لانها تخمر وجه المصلی عن الارض ای تستره و هی لاتکون الا قدر ما یضع الرجل حر وجهه فی سجوده . ( سنن ابی داود ج اول جزء اول ص 68 کتاب الطهاره باب فی الحائض تناول من المسجد . )خمره عبارت است از سجاده ای که نمازگزار بر آن سجده می کندو علت این که خمره گفته می شود این است که این سجاده چهره نمازگزار را از زمین می پوشاند و اندازه آن باید به اندازه پیشانی باشد نه بزرگتر .
در مصباح منیر آمده است : الخمره حصیر صغیره قدر ما یسجد علیه . خمره حصیری است که به اندازه پیشانی یا از آن کوچکتر باشد .
بنابراین خمره چیزی است که نمازگزار پیشانی خودرا روی آن می گذارد و پیشانی به زمین نمی خورد . پیامبر و امامان روی خمره سجده می کردند .این کار پیامبر و امامان می فهماند که انسان می تواند پیشانی خود را روی  برخی از اشیاء که از زمین است بگذارد  مانند حصیر کوچک و شاخه درخت خرما . اگر می توان از شاخه درخت خرما مهر ساخت به طریق اولی می توان از خاک هم مهر ساخت .    
تربت کربلا  : خاک کربلا از زمان پیامبر و امامان معصوم مورد توجه بود و شیعیان به خاطر همین به این خاک توجه دارند و به جای درخت خرما از خاک کربلا مهر می سازند و در نماز پیشانی را بر آن می گذارند . روایات در این باره زیاد است و برای نمونه برخی از روایات اهل سنت را می آوریم :
ام الفضل می گوید : حسین را نزد پیامبر بردم و در بغلش گذاشتم . ناگهان دیدم چشمان پیامبر اشک می ریزد . آن حضرت به من گفت : جبرئیل آمد و خبر داد که امتم این فرزندم را می کشند و خاک سرخ او را برایم آورد . ( کفایه الطالب اللبیب فی خصائص الحبیب معروف به خصائص کبرا , جلال الدین سیوطی , جزئ دوم ص 125 )
ام سلمه می گوید : در دست پیامبر خاک سرخی دیدم و گفتم : این چیست ؟ فرمود : حسینم در عراق کشته می شود و این خاک اوست . ( همان )

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد