ارونقی ادامه داد: در این پرونده بیش از ۶۰ میلیون دلار بیشبود واردات از سوی گمرک تشخیص داده شده است. البته یکی از مراجع نظارتی هم در این خصوص بررسیهای لازم را داشته و به گمرک اعلام کردند و بعد از اینکه گمرک بررسیهای کارشناسی را انجام داد و جلساتی با حضور صاحب کالا برگزار شد، در نهایت به صاحب کالا ابلاغ شده که از نظر گمرک بیش بود ارزش متصور هست و صاحب کالا مدارک جدیدی ارائه کرده و مورد پذیرش گمرک قرار نگرفته است.
ارونقی همچنین سال گذشته در گفتوگویی دیگر اعلام کرد، یکی از شرکتهای مجتمع صنایع غذایی و لبنی واردکننده کره حیوانی اظهارنامهای را به گمرک ارائه کرده که در بیش از ۹۴ فقره اظهارنامه، گمرک متوجه شده ارزی که برای کالا اظهار کرده، بیش بود ارزش متصور شده است.
سرانجام پرونده ۶۰ میلیون دلاری چه شد؟
با توجه به توضیحات و دفاعیات حضوری صاحب کالا در جلسه رسیدگی مورخ ۱۴۰۱/۳/۸ کمیسیون تجدیدنظر گمرک ایران و بررسی مفاد گزارش شماره ۱۰۰۸۰/۴۰۷ مورخ ۱۳۹۹/۱/۳۰ اداره کل (دفتر مرکزی) حراست و امور انتظامی گمرک ایران به ویژه بندهای ۴ گانه دلایل عدم پذیرش ارزش اظهاری کالا توسط صاحب کالا و مفاد لایحه دفاعیه شماره ۱۱۰/۷۷۱۹ مورخ ۱۴۰۱/۲/۸ مجتمع صنایع. … (صاحب کالا) و با لحاظ این که کالای وارده (کره حیوانی) بورسی بوده و با توجه به قیمت روز جهانی کره برابر روز پروفرمها بر روی سایت جهانی GLObal Dairy Trade و با استناد به بند ۱۴ مصوبه ستاد تنظیم بازار به شماره ۶۰/۱۹۰۹۸۱ مورخ ۱۳۹۸/۰۷/۱۳ مربوط به درصد مازاد بر قیمت درج شده در سیستم تا مبلغ ۱۵ درصد اختلاف ارزش گمرکی و نظر به بند (۸) لایحه و دفاعیه یاد شده صاحب کالا و دیگر دفاعیات و مستندات صاحب کالا که در لایحه دفاعیه پیش گفته آمده است، از دیدگاه اکثریت اعضای کمیسیون تجدیدنظر به صرف وجود فاصله زمانی بین تاریخ پیش فاکتور و تاریخ فاکتور مستند و دلیل قانونی کافی برای عدم پذیرش و رد ارزش اظهاری صاحب کالا و مبین بیش بود ارزش کره وارداتی به شمار نمیآید.
از سوی دیگر بر خلاف بند (۱) گزارش یاد شده دفتر حراست و امور انتظامی گمرک ایران، داشتن پیشینه جعل اسناد در گذشته نمیتواند دلالت بر وقوع تخلف در پرونده کنونی صاحب کالا باشد و نظر به اینکه رسیدگی به ارزش کالای وارده باید با رعایت ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی بر مبنای قیمت واقعی پرداخت شده یا قابل پرداخت (با ارزش معاملاتی)برای کرههای واردایت فروخته شده به مقصد ایران انجام شود و همچنین با توجه به سوابق ترخیص بند الف همزمان ماده ۱۵ قانون امور گمرکی ارائه شده توسط دفتر ارزش به کوتاژهای شماره ۲۲۰۲۳۱۴۳ مورخ ۹۵/۱۲/۲۵ و ۲۳۱۴۳۹۴۲ مورخ ۹۶/۶/۲۳ و سال اظهارنامه گمرک ۱۳۹۶ و عدم وجود بحران ارزی در آن سال و عدم پرداخت ارز ترجیحی ۴۲۰۰۰ ریالی و نوع ارز تخصیصی (مبادلهای) اظهارنامههای اختلافی خرید کالای مورد اختلاف از طریق ترکیه و کالاها استنادی از طریق امارات متحده عربی و در نظر گرفتن هزینههای بیشتر حمل و نقل کالا از طریق ترکیه و هزینههای بانکی ناشی از اعمال تحریم اقتصادی و همچنین درصد ناچیز تفاوت ارزش بر اساس تاریخ پیش فاکتور اختلافی بیش بود ارزش استنباطی گمرک را رد و رای به تایید ارزش اظهاری کالا از سوی صاحب کالا صادر مینماید.“