خانه » همه » مذهبی » سربازانی که برای گرفتن سردوشی به شهری غیر از شهر خود می روند، وضعیت نماز و روزه آنان چگونه است؟

سربازانی که برای گرفتن سردوشی به شهری غیر از شهر خود می روند، وضعیت نماز و روزه آنان چگونه است؟

برای پاسخ به این سؤال به دو استفتائی که از دفتر مراجع عظام شده است توجه کنید:

 


سوال 1: نظر حضرت عالى(آیة الله خامنه ای) در باره نماز و روزه کسانى که به مدت معینى بیش از یک سال در شهرى براى کار اقامت مى‏کنند و یا سربازانى که به مدت یک یا دو سال براى انجام خدمات سربازى در شهرى مى‏مانند، چیست؟ آیا بعد از هر سفرى باید قصد اقامت ده روز کنند تا نمازشان تمام و روزه آنها صحیح باشد؟ و اگر قصد ماندن کمتر از ده روز را داشته باشند، نماز و روزه آنها چه حکمى دارد؟

 


ج: اگر حداقل هر ده روز یک بار به خاطر شغلشان به محل کار سفر مى‏کنند، در غیر سفر اول نمازشان تمام و روزه‏شان صحیح است، ولى در سفر اول، حکم سایر مسافرین را دارند، یعنى تا قصد اقامت ده روز را نکرده‏اند، نماز آنان شکسته است و روزه‏شان صحیح نیست.[1]

 



سؤال2:

 دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، سربازان و کارمندانی که به جهت تحصیل، سربازی یا شغل و کار خود هفته ای یک روز یا بیشتر به مسافت 45 کیلومتر سفر می کنند حکم نماز و روزه آنها چیست؟

 


حضرت آیه الله خامنه ای:

 


در فرض سؤال دانش آموزان و دانشجویان و سربازان در دوران آموزشی حکم مسافر را دارند اما معلمان و کارمندان و سربازان در غیر دوره آموزشی که برای شغل سفر می کنند در غیر سفر اول نمازشان تمام و روزه شان صحیح است.

 


حضرت آیه الله بهجت:

 


نماز تمام و روزه هم می گیرند با ملاحظه مسأله 1066 رساله.

 


حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

 


نمازشان را باید تمام بخوانند و روزه را بگیرند و تفصیل را به توضیح المسائل مراجعه نمایید.

 


حضرت آیه الله تبریزی:

 


در فرض سؤال، نماز معلمان و کارمندان در سفر مذکور تمام و روزه شان صحیح است و دانش آموزان و دانشجویان که برای تحصیل این سفر را انجام می دهند در نمازشان بین قصر و تمام جمع کنند و روزه را اگر گرفتند مجزی است و قضا ندارد و سربازانی که در دوره آموزش هستند حکم دانش آموزان و دانشجویان را دارند و اگر در محل خدمت کاری به آنها واگذار شده و رفت و آمد می کنند در هر هفته، حکم آنها حکم معلمان و کارمندان می باشد.

 


حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

 


در فرض سؤال نماز شکسته و روزه صحیح نیست. (جامع المسائل 1/137)

 


حضرت آیه الله سیستانی:

 


مجموعاً ده روز در ماه مسافر باشند برای مدت شش ماه متوالی از یک سال نمازشان در همه ی مسافرتها تمام است و اگر هشت روز در ماه باشد به احتیاط واجب هم شکسته بخوانند و هم تمام.

 


حضرت آیه الله مکارم شیرازی:

 


هرگاه هفته ای حداقل سه روز در مسافرت باشند نماز و روزه آنها تمام است.[2]

 


برای اطلاع بیشتر به سوالات 1571 (سایت: 3118) (نماز مسافر) نیز مراجعه کنید.

 

 




[1]


 
توضیح المسائل، (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 735.




[2]


به آدرس زیر رجوع کنید:
 

http://www.zahedan-tebyan.ir/main.asp?id=6362

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد