توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » سرعت مکش خرطوم فیل چقدر است؟

سرعت مکش خرطوم فیل چقدر است؟

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - سرعت مکش خرطوم فیل چقدر است؟
عصراسلام: یکی از نکات جالب در خصوص این جانوران، تغذیه آن‌ها است که به کلی به قدرت عجیب مکش خرطوم آن‌ها وابسته است. خرطوم هم لب بالا و هم بینی فیل محسوب می‌شود و دو عدد جریان هوا در آن وجود دارد. نوک خرطوم فیل آفریقایی دو سوراخ دارد، در حالی که خرطوم فیل آسیایی یک سوراخ دارد که باعث می‌شود از طریق آن بتوانند کارهای مختلفی را انجام دهند.

خرطوم یک فیل دارای ماهیچه‌های اصلی در دو طرف می‌باشد و تقریبا ۱۵۰ هزار عصب ماهیچه‌ای به طور کلی دارد. این عصب بسیار قوی است و می تواند درخت را هل دهد و یا یک جسم ۳۱۷۰۰۰ کیلویی را بلند کند. خرطوم فیل مانند زبان انسان دارای ماهیچه است. یک ماهیچه بدون استخوان که باعث می شود حرکت خوبی داشته باشد.

خرطوم فیل نه تنها برای تنفس، بویایی، نوشیدن و غذا خوردن استفاده می شود، بلکه اهداف اجتماعی مثل حال و احوال پرسی، برقراری ارتباط، توجه به دیگران را هم از طریق آن انجام می دهد.

رابطه بین یک فیل مادر و فرزندش معمولا از طریق همین خرطوم انجام می شود و آن ها از این طریق، توجه خود را به یکدیگر نشان می دهند. مثلاً خرطوم خود را به دور اعضای بدن یکدیگر می پیچند یا صورت یکدیگر را لمس می کنند و با این کار علاقه خود را به یکدیگر ابراز می کنند.

فیل‌ها با وجود داشتن تنه‌ای با وزن بیش از ۱۰۰ کیلوگرم، عمدتا از گیاهان سبک وزن تغذیه می‌کنند. اما دلیل مهارت بالای آن‌ها در این کار، یعنی استفاده از گیاهانی با تنه کوچک همواره عجیب بوده است.

محققان آمریکایی از فیل‌های حاضر در باغ وحش آتلانتا فیلم برداری کرده و مشاهده کردند که آن ها می توانند از مکش خرطومی خود برای گرفتن غذای بسیار کوچک  استفاده کنند. این در حالی است که قبلاً تصور می شد چنین رفتاری محدود به ماهی‌ها است. 

محققان فوق با گرفتن عکس از داخل خرطوم یا همان بینی فیل ها مشاهده کردند که این جانوران، با گشادکردن سوراخ های بینی خود، می توانند باعث افزایش ۶۰ درصدی حجم آن شوند. بر این اساس تخمین زده شد که فیل‌ها می‌توانند با سرعتی بیش از ۱۵۰ متر در ثانیه، یعنی تقریباً ۳۰ برابر سرعت عطسه انسان مکش خرطومی خود را انجام دهند.

بدین ترتیب باید گفت فیل به کمک توانایی مکش خرطوم خود، تغذیه می کند و در صورت بروز هرگونه مشکل در این توانایی، زندگی‌اش به خطر می افتد. آن‌ها از این توانایی با مهارت و ظرافت خاصی در گرفتن اشیایی مختلف استفاده می کنند.

گزارش علمی پژوهشی این تحقیق جالب که در آن توانایی مکش خرطوم فیل به عنوان عاملی مهم در تغذیه این حیوان با استفاده از اشیای مختلف مورد آزمایش واقع شده است، در Royal Society Interface منتشر شده است.



سیناپرس، دانا

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد